RT - Journal Article T1 - The Representation of Persian Language Functions and Notions in LET'S LEARN PERSIAN and PERSIAN LANGUAGE Series JF - mdrsjrns YR - 2017 JO - mdrsjrns VO - 8 IS - 1 UR - http://lrr.modares.ac.ir/article-14-8650-fa.html SP - 127 EP - 153 K1 - Teaching Persian to non-Persian speakers K1 - the Notional-Functional Approach K1 - Let’s Learn Persian Series K1 - Persian Language Series K1 - Language Functions K1 - Language Notions AB - رویکرد مفهومی- نقشی از اثرگذارترین رویکردهای آموزش زبان دوم/ خارجی است و کمتر منبعی برای آموزش زبان­هایی مثل انگلیسی، فرانسه، آلمانی، ایتالیایی، اسپانیایی و حتی عربی، عِبری و ترکی وجود دارد که در تولید محتوای آموزشی به اصول و مبانی این رویکرد توجه نکرده باشد. کلیدی‌ترین اصل این رویکرد، ایجاد تناسب هدفمند و ارتباط‌محور بین نقش‌ها و مفاهیم زبانی و موقعیت‌های واقعی است. باوجود این، در منابع معتبر آموزش زبان فارسی به خارجیان، توجه چندانی به این رویکرد نشده ‏است. در پژوهش پیش‏رو، ابتدا رویکرد مفهومی- نقشی و مهم‌ترین نقش‌ها و مفاهیم زبانی در چهارچوب این رویکرد معرفی شده؛ سپس میزان بازنمایی این مفاهیم و نقش‌ها در دو مجموعه فارسی بیاموزیم (ذوالفقاری و همکاران، 1381) و زبان فارسی (صفارمقدم، 1386) مورد بررسی قرار گرفته است. این بررسی در قالب یک فهرست وارسی محقق‌ساخته انجام ‏شده ‏است. این فهرست‏ وارسی شامل ده پرسش اساسی در زمینه محتوای دروس است. برای هر پرسش، شش پاسخ پیش‏فرضِ اصلاً، بسیار کم، کم، متوسط، زیاد و بسیار زیاد به‏ترتیب با نمره‏های 0، 1، 2، 3، 4 و 5 امتیاز درنظر گرفته ‏شده ‏است. تحلیل نتایج حاکی از این است که مجموعة‏ فارسی بیاموزیم 35 و مجموعه زبان فارسی 16 نمره از 50 نمره فهرست‏ وارسی را کسب‏ کرده است. اگرچه نتیجه کلی پژوهش حکایت از این دارد که بازنماییِ نقش­ها و مفاهیم زبانی در مجموعه فارسی بیاموزیم بهتر از مجموعه زبان فارسی است، تنوع و پراکندگی مفاهیم و نقش­های زبانی در هر دو مجموعه ما را به ضرورت برنامه­ریزی هدفمند برای آموزش زبان فارسی برپایه مفاهیم و نقش­های زبانی رهنمون‏می­شود. LA eng UL http://lrr.modares.ac.ir/article-14-8650-fa.html M3 ER -