TY - JOUR T1 - Offering a Model for Teacher Quality from the Perspective of the Stakeholders in ELT TT - ارائه الگوی کیفیت مدرس از دیدگاه ذینفعان در آموزش زبان انگلیسی: ایجاد پرسش‌نامه JF - mdrsjrns JO - mdrsjrns VL - 8 IS - 1 UR - http://lrr.modares.ac.ir/article-14-5692-fa.html Y1 - 2017 SP - 23 EP - 47 KW - ELT KW - English Language Teaching KW - Questionnaire KW - Teacher quality KW - model" N2 - یکی از مهم‌ترین مباحث در زمینه آموزش، وجود اطمینان از کیفیت و اثرگذاری تدریس و مدرس است؛ ازاین‌رو، لازم است الگوها و ابزارهایی برای توصیف و سنجش آن­ها ایجاد شود. یکی از دروس آموزشی که فراگیران زیادی به آن علاقه دارند، زبان انگلیسی است؛ بنابراین، ایجاد ابزار سنجش و نیز ارائه الگویی مناسب برای توصیف کیفیت تدریس و اثربخشی در این حیطه امری ضروری است. تحقیق حاضر با هدف ارائه چنین ابزار و الگویی در دو مرحله کیفی و کمّی صورت پذیرفت که نتایج مرحله کیفی به ارائه یک الگو و نیز یک پرسش‌نامه جهت سنجش آن انجامید. نتایج مرحله کیفی نشان داد الگوی کیفیت مدرس از هفت عامل/ فاکتور اصلی تشکیل شده است: 1. پیش‌شرط‌های تدریس؛ 2. مهارت­های عملی کلاسی؛ 3. مهارت‌های اجتماعی- ارتباطی؛ 4. سازمان‌دهی و برنامه­ریزی آموزش؛ 5. رشد حرفه­ای؛ 6. مهارت­های مدیریت کلاس؛ 7. مهارت­های کنترل یادگیری و رشد فراگیران. براساس این عوامل، یک پرسش‌نامه 48سؤالی طراحی شد؛ سپس در مرحله کمّی، با استفاده از روش آماری تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، اعتبار، پایایی و معناداری تمام عوامل و سؤالات سازنده آن‌ها بررسی شد. براساس نتایج آماری به‌دست‌آمده می­توان هم الگوی ارائه‌شده و هم پرسش‌نامه را قابل قبول و قابل استفاده دانست. پرسش‌نامه حاصل از این مطالعه می­تواند در ارزیابی مدرسان و نیز کنترل کیفی آموزشگاه­های زبان و نیز درصورت نیاز، در مدارس استفاده شود. M3 ER -