@ARTICLE{Farvardin, author = {Danesh, Tayebeh and Farvardin, Mohammad Taghi and }, title = {Investigating the Effects of Glossing Conditions on EFL Learners’ Vocabulary Retention}, volume = {8}, number = {3}, abstract ={هدف از این مطالعۀ شبه تجربی، بررسی تأثیر پنج حالت مختلف برابرنهاده (تمام برابرنهاده؛ استنباط-برابرنهاده-برابرنهاده؛برابرنهاده- بازیابی-برابرنهاده؛استنباط-برابرنهاده-بازیابی-برابرنهاده؛ برابرنهاده - بازیابی- برابرنهاده- بازیابی) بر یادسپاری واژگان زبان انگلیسی است بدین منظور، 140 دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی انتخاب شدند. آزمودنی­ها به صورت تصادفی در یکی از حالات برابرنهاده قرار گرفتند. آزمودنی­ها می­بایست یک متن خواندنی انگلیسی را می­خواندند. در متن خواندنی، پنج واژه هدف قرار داشت که برابرنهادۀ هر واژه بر اساس حالات مختلف 2 یا 3 مرتبه در حاشیۀ متن آورده شد. برای مثال، در حالتِ استنباط-برابرنهاده-بازیابی-برابرنهاده، انتظار می­رفت که آزمودنی­ها معنی واژگان هدف را در اولین مرتبه استنباط کنند؛ در مرتبۀ دوم، برابرنهادۀ واژگان در حاشیۀ متن آورده شد؛ در مرتبۀ سوم، انتظار می­رفت که آزمودنی­ها معنی واژگان هدف را به یاد ­آوردند؛ و در آخرین مرتبه، برابرنهادۀ واژگان برای دومین­بار در حاشیۀ متن آورده شد. برای اطمینان از توجه آزمودنی­ها به درک مطلب متن، یک آزمون درک مطلب چند گزینه­ای در پایان گرفته شد. پس از چهار هفته، دو آزمون واژگان (یک آزمون یادسپاری صورت و یک آزمون یادسپاری معنی) به­عنوان پس­آزمون­های تأخیری گرفته شدند. نتایج آزمون تحلیل واریانس چند متغیری یک سویه و آزمون تعقیبی شفی نشان داد که گروه برابرنهاده-بازیابی-برابرنهاده-بازیابی به طور معناداری بهتر از گروه­های دیگر در دو پس­آزمون تأخیری (یادسپاری صورت و معنی واژگان) عمل کرده است. }, URL = {http://lrr.modares.ac.ir/article-14-3045-fa.html}, eprint = {http://lrr.modares.ac.ir/article-14-3045-fa.pdf}, journal = {Language Related Research}, doi = {}, year = {2017} }