%0 Journal Article %A Mehrabi, Marzieh %A Homapour, Sepideh %T The effect of the substrate type in virtual concurrent classes on the oral comprehension of the Iranian language learners: the case of Adobe Connect Platform and Skype Software %J Language Related Research %V 9 %N 2 %U http://lrr.modares.ac.ir/article-14-11271-fa.html %R %D 2018 %K Keywords: Virtual concurrent learning, Adobe Connect Platform, Skype Software, Oral Comprehension, Iranian Language Learners, %X در مقالۀ پیش رو، تأثیر گونۀ بستر در ‌کلاس‌های مجازی هم‌زمان بر رشد درک شفاهی زبان‌آموزان ایرانی بررسی شده است. پس از مطالعۀ ویژگی‌های پلت‌فرم ادوب کانکت و نرم‌افزار اسکایپ، به­عنوان دو بستر نوین آموزش از راه دور و برخط، به مقایسۀ رشد این توانش زبانی نزد زبان­آموزان ایرانی در دوره‌های حضوری و مجازی پرداختیم. به منظور تحقق این هدف، مطالعۀ عملی از نوع آزمایشی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون و گروه کنترل در دو مؤسسۀ آموزش زبان در تهران بر روی 18 زبان‌آموز سطح A1 انجام شد. داده‌ها پس از سنجش نرمال بودن و تجانس واریانس‌ها از راه آزمون تحلیل کواریانس بررسی شدند. نتایج آماری نشان داد که درک شفاهی در هر سه گروه (گروه‌ زبان‌آموزانی که با ادوب کانکت فرانسه را یاد می‌گرفتند، گروه زبان‌آموزانی که با اسکایپ فرانسه را می‌آموختند و دورۀ حضوری زبان فرانسه) پیشرفتی مثبت داشته است؛ با این حال، زبان‌آموزان دوره‌های مجازی در این توانش موفق‌تر از گروه حضوری عمل کردند و زبان‌آموزانی که از راه پلت‌فرم ادوب کانکت فرانسه را آموختند در درک شفاهی نسبت به زبان‌آموزان اسکایپ پیشرفت مطلوب‌تری داشتند. %> http://lrr.modares.ac.ir/article-14-11271-fa.pdf %P 251-276 %& 251 %! The effect of the substrate type in virtual concurrent classes on the oral comprehension of the Iranian language learners %9 %L A-14-20965-1 %+ Assistant Professor of French Language Education, University of Tehran, Tehran, Iran %G eng %@ 2322-3081 %[ 2018