TY - JOUR T1 - A Comparative Study of the Comprehension and Production of Passive Verbs in Persian Monolingual Children with Turkish-Persian Bilingual Children TT - بررسی مقایسه‌ای میزان درک و تولید جمله‌های مجهول در کودکان یک‌زبانۀ فارسی‌زبان با کودکان دو‌زبانۀ آذری ـ فارسی‌زبان JF - mdrsjrns JO - mdrsjrns VL - 9 IS - 5 UR - http://lrr.modares.ac.ir/article-14-11926-fa.html Y1 - 2018 SP - 119 EP - 145 KW - Keywords: Passive KW - the Role and Reference Grammar KW - Main passive KW - Non-personal passive N2 - این پژوهش زبان­شناختی درصدد آن است تا توانایی میزان درک و تولید جمله­های مجهول در کودکان یک­زبانۀ فارسی­زبان را با این توانایی در کودکان دو­زبانۀ آذری ـ فارسی زبان مورد مقایسه و بررسی قرار دهد. دستور نقش و ارجاع به­عنوان یکی از نظریه­های ارتباطی- شناختی، چارچوب نظری مورد استفاده در این پژوهش است که بر پایۀ آن می­توان دو نوع مجهول، شامل مجهول اصلی و مجهول غیر­شخصی، را در زبان فارسی شناسایی کرد. در این پژوهش، 18 کودک یک­زبانۀ فارسی­زبان 5 تا 7 ساله از نظر درک و تولید جمله­های مجهول اصلی و غیر­شخصی با 18 کودک دوزبانۀ آذری ـ فارسی­زبان 5 تا 7 ساله مقایسه شده­اند. این کودکان به‌طور تصادفی از مدارس شهرستان­های تهران و سراب انتخاب شدند. ارزیابی میزان درک و تولید ساخت مجهول به­کمک آزمون­های تصویری انجام شد و داده­های آزمون­ها توسط نرم­افزار اس. پی. اس.اس نسخۀ 19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. متغیر مستقل در این پژوهش چند­زبانگی و سن، و متغیر وابسته، میزان درک و تولید جمله­های مجهول است. نتایج به­دست آمده نشان می­دهد که چند­زبانگی و سن تأثیر معنا­داری بر روی درک و تولید جمله­های مجهول اصلی و غیر­شخصی ندارند. M3 ER -