%0 Journal Article %A Gholam Ali Zadeh, Khosro %A gheitury, amer %A korani, akram %T A Study of Syntactic Interference in Kalhori Natives When Speaking Standard Persian %J Language Related Research %V 9 %N 2 %U http://lrr.modares.ac.ir/article-14-5034-fa.html %R %D 2018 %K Keywords: Contrastive analysis, Language interference, Error analysis, Syntactic interference and Kalhori Kurdish., %X در فرآیند یادگیری زبان دوم، خطا پدیده­ای است رایج و قابل پیش­بینی. تداخل­های ­زبانی دسته­ای از خطاها محسوب می­شوند که حاصل انتقال دانش زبان مادری به زبان مقصد می­باشند. تحقیق حاضر که در چارچوب «تحلیل­خطا» و بر اساس طبقه­بندی براون (2007) از خطاها صورت گرفته است، بر آن است تا خطاهای نحوی ناشی از تداخل دو زبان کردی کلهری و فارسی معیار را در گفتار دوزبانه­های کردزبان و فارسی­زبان مورد تجزیه‌وتحلیل قرار دهد. بدین منظور، از بین خطاهای گفتاری، خطاهای نحوی و از بین آن­ها خطاهای ناشی از تداخل بین زبان اول و دوم مورد بررسی قرار گرفت. رویکرد این پژوهش تلفیقی (کمّی/ کیفی) می­باشد. نمونه آماری شامل 170 دختر و پسر دوزبانه ساکن شهر کرمانشاه است که به روش نمونه­گیری داوطلبانه انتخاب گردیدند. پس از تحلیل خطاها، نتایج پژوهش نشان داد که خطاها به ترتیب درصد فراوانی عبارت‌اند از: خطای کاربرد نادرست اجزای فعل مرکب، خطای حروف‌اضافه، خطای ترتیب اجزای جمله، خطای حرف نشانه «را»، خطای کاربرد فعل نامناسب، خطای استفاده از «ی» زائد، خطای حروف ربط و خطای استفاده از ضمیر نامناسب. با اتکا به نتایج تحقیق حاضر، می­توان راه­کارهای آموزشی را برای معلمان، برنامه­ریزان درسی، طراحان آزمون­ها و زبان­آموزان به­منظور کاستن مشکلات یادگیری زبان­فارسی در مناطق کردزبان ارائه داد. %> http://lrr.modares.ac.ir/article-14-5034-fa.pdf %P 209-226 %& 209 %! A Study of Syntactic Interference in Kalhori When Speaking Persian %9 %L A-14-22257-1 %+ PhD Candidate in linguistics, Razi University, Kermanshah, Iran. %G eng %@ 2322-3081 %[ 2018