TY - JOUR T1 - A comparative investigation of educational department teachers’ perceptions of learning and teaching challenges of English and Arabic languages in Iran: A grounded theory study TT - بررسی مقایسهای آسیب‌شناسی یادگیری و آموزش زبان انگلیسی و عربی در ایران از دیدگاه دبیران آموزش و پرورش: یک تحقیق داده‌بنیاد JF - mdrsjrns JO - mdrsjrns VL - 9 IS - 2 UR - http://lrr.modares.ac.ir/article-14-16371-fa.html Y1 - 2018 SP - 181 EP - 207 KW - Challenges KW - Arabic Language KW - English Language KW - Perception KW - Grounded Theory N2 - هدف از این تحقیق کیفی بررسی مقایسه­ای آسیب­ها و مشکلات تدریس و یادگیری درس زبان انگلیسی و زبان عربی در دبیرستان­های ایران با استفاده از روش داده­بنیاد یا نظریۀ گروندد است. از طریق مصاحبۀ نیمه ـ ساختاری با پنج دبیر زبان انگلیسی و هفت دبیر عربی که با نمونه­گیری نظری از بین دبیران دبیرستان­های مختلف شهر سبزوار، انتخاب شدند، داده­های این تحقیق جمع­آوری شد. تحلیل داده­ها با استفاده از نرم­افزار مکس کیودا (MAXQDA) و بر اساس سه سطح کدگذاری باز، محوری و انتخابی در نظریۀ داده­بنیاد صورت گرفت. دو مدل نظری آسیب­شناسی زبان عربی و نیز آسیب­شناسی زبان انگلیسی ارائه شد که در هر یک، مشکلات تدریس و یادگیری زبان (عربی/ انگلیسی) به­عنوان مقولۀ اصلی و معلم، دانش­آموز و امکانات آموزشی به­عنوان مقوله­های ثانویه مطرح شد. نتایج تحقیق نشان داد که با وجود بعضی تفاوت­ها بین این دو زبان، برخی مشکلات تدریس و یادگیری بین زبان عربی و انگلیسی مشترک هستند. در این مقاله پیامدهای آموزشی متعددی در رابطه با دبیران، دانش­آموزان و برنامه­ریزان درسی نیز مورد بحث قرار گرفته است. Grounded Theory M3 ER -