TY - JOUR T1 - Grammatical Accuracy in L2 Writing: Comparing Different Types of Electronic Corrective Feedback TT - دقت دستوری و نگارش در زبان دوم: مقایسۀ تأثیر انواع مختلف بازخورد تصحیحی الکترونیکی JF - mdrsjrns JO - mdrsjrns VL - 10 IS - 2 UR - http://lrr.modares.ac.ir/article-14-16902-fa.html Y1 - 2019 SP - 1 EP - 24 KW - Keywords: Corrective feedback KW - indirect correction KW - direct correction KW - grammatical accuracy N2 - مطالعۀ پیش رو به بررسی تأثیر بازخورد تصحیحی دستوری بر درستی دستوری نگارش زبان­آموزان می­پردازد. در این مطالعه انواع مختلف بازخورد تصحیحی با یکدیگر مقایسه شده اند تا به برتری احتمالی یکی از روش­ها بر دیگری در زمینۀ ایجاد پیشرفت در درستی دستور زبان در نگارش زبان­آموزان پی برده شود. به این منظور، ۸۵ دانشجوی مقطع کارشناسی گرایش­های مختلف زبان انگلیسی انتخاب و به صورت تصادفی به چهار گروه تقسیم شدند. نحوۀ ارائۀ بازخورد برای هر یک از گروه­ها بدین صورت بود: گروه اول بازخورد مستقیم و گروه دوم بازخورد غیرمستقیم به صورت مشخص کردن خطی از متن که در آن اشتباه وجود داشت (بازخورد «تنها وجود اشتباه» ) دریافت کردند. نحوۀ بازخورد برای گروه سوم به صورت مشخص کردن مکان و کلمۀ دقیق اشتباه (بازخورد «وجود اشتباه و مکان اشتباه» ) بود. از گروه چهارم نیز به­عنوان گروه کنترل استفاده شد. نتبجۀ به­دست آمده حاکی از این بود که اگر چه تمامی سه شکل بازخورد فراهم­شده در این تحقیق در بهبود درستی دستور زبانی نگارش زبان­آموزان مؤثر بوده­اند، اما تنها بازخورد مستقیم بود که از نظر آماری به پیشرفتی بارز در پس­آزمون نگارش منجر شد و تفاوت مشهودی در میان سایر گروه­ها دیده نشد. n and location M3 ER -