Language Related Research
جستارهای زبانی
LRR
Literature & Humanities
http://lrr.modares.ac.ir
1
admin
2322-3081
2383-0816
10.52547/LRR
fa
jalali
1396
12
1
gregorian
2018
3
1
9
1
online
1
fulltext
fa
راهبردهای حافظه ای، شناختی و جبرانی: بررسی ارتباط بین به کارگیری راهبردها با میزان موفقیت فارسی آموزان غیرایرانی در مهارت نوشتن
Memory, Cognitive and Compensation Strategies: The Relationship between Application of Strategies and non-Iranian Persian Learners' Success in writing skill
<span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">راهبردهای یادگیری به­طور گسترده به­عنوان تکنیک­ها یا روش­هایی معرفی شده­اند که دانش­آموزان اغلب برای بهبود پیشرفتشان در یادگیری مهارت­های زبان دوم مورد استفاده قرار می­دهند. از این­ رو، با توجه به تأثیر به­کارگیری راهبردها بر تسریع و اثربخشی فرایند یادگیری، </span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">پژوهش حاضر به بررسی تأثیر راهبردهای حافظه­ای، شناختی و جبرانی بر میزان موفقیت فارسی­آموزان غیرایرانی در مهارت نوشتن می­پردازد.</span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;"> نمونۀ­ آماری پژوهش متشکل از 42 فارسی­آموز عربی­زبان غیرایرانی زن و مرد بود که </span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">در بازۀ سنی 18-20 سال قرار داشتند و در ترم پاییز سال 1395 در دورۀ پیشرفته مشغول یادگیری زبان فارسی بودند.</span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;"> ابزار پژوهش جهت سنجش میزان به</span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">کارگیری راهبردها</span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">، پرسش­نامۀ راهبردهای یادگیری زبان آکسفورد (1990)</span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;"> است و </span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">برای تعیین رابطۀ به</span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">کارگیری راهبردهای یادگیری زبان فارسی با میزان موفقیت فارسی­آموزان در مهارت نوشتن، از نمراتشان در درس نگارش استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین به</span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">کارگیری راهبرد حافظه­ای و راهبرد جبرانی با موفقیت در مهارت نگارش رابطۀ معنی­دار مثبتی </span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">وجود دارد</span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">. این در حالی است که طبق یافته­های پژوهش، بین به</span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">کارگیری راهبرد­های شناختی و موفقیت در مهارت نگارش رابطۀ معنی­داری </span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">وجود ندارد.</span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;"> همچنین، تحلیل رگرسیون در دو گام نشان داد که بین راهبردهای مستقیم یادگیری زبان فارسی، دو نوع راهبردهای حافظه­ای و جبرانی، باعث موفقیت فارسی­آموزان در درس نگارش شده است و از بین این راهبردها، به­کارگیری راهبرد جبرانی نسبت به راهبرد حافظهای تأثیر بیشتری بر </span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">موفقیت در مهارت نگارش فارسی</span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">آموزان دارد.</span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;"> درنهایت، پیشنهاداتی جهت آموزش راهبردها در کلا­س­های آموزش زبان فارسی ارائه شد. </span></span></span><br>
<br>
<br>
Learning strategies are amongst the tools that learners use to learn languages. In other words, learning strategies are widely introduced as techniques or methods that students often use to improve their learning skills in second language. Despite the importance of strategies and their role in accelerating and effective learning, few researches have been conducted on the impact of strategies on the success of learners in learning language skills. Also no reliable research has been done so far to study the effect of strategies on the success of non-Iranian Persian speakers. Therefore, due to the impact of using strategies on learning language skills, this study examines the impact of memory, cognitive and compensation strategies on the success of Persian language learners in writing skill. To this end, the following questions were raised:
<ol>
<li>Is there a significant relationship between using memory strategies and the success of non-Iranian Arabic language learners in writing skills?</li>
<li>Is there a significant relationship between using cognitive strategies and the success of non-Iranian Arabic learners in writing skills?</li>
<li>Is there a significant relationship between using compensation strategies and the success of non-Iranian Arabic learners in writing skills?</li>
<li>Is there a relation between applying total direct strategies (cognitive and compensation strategies) and the success of non-Iranian Arabic learners in writing skills?</li>
<li>Is the contribution of using each of the direct strategies the same in predicting the success of non-Iranian Arabic-speaking learners in writing skills?</li>
</ol>
According to the above questions, the following hypotheses are considered:
<ul>
<li>Hypothesis 1: There is a significant relationship between using memory strategies and the success of non-Iranian Arabic language learners in writing skills.</li>
<li>Hypothesis 2: There is a significant relationship between using cognitive strategies and the success of non-Iranian Arabic language learners in writing skills.</li>
<li>Hypothesis 3: There is a significant relationship between using compensation strategies and the success of non-Iranian Arabic language learners in writing skills.</li>
<li>Hypothesis 4: There is a relation between applying total direct strategies (cognitive compensation strategies) and the success of non-Iranian Arabic learners in writing skills.</li>
<li>Hypothesis 5: The contribution of using each of the direct strategies is different in predicting the success of non-Iranian Arabic-speaking learners in writing skills.</li>
</ul>
The sample of this study consists of 42 non-Iranian Arabic-speaking Persian learners (men and women) who were in age range of 18-20 years old. These learners were learning Persian language in advanced level in the fall semester 2016. Oxford Language Learning Strategies Questionnaire (1990) is used to measure application of strategies, and the students' scores in the course of writing were used to determine the relationship between language learning strategies use and Persian learners' success in writing skill. The analysis of the hypotheses was done using Kolmogorov-Smirnov test, Pearson correlation coefficient and regression and the results of the Pearson correlation coefficient test showed that there is a significant positive relationship between the use of memory strategies with success in writing skill. In addition, according to the results of correlation coefficient, there is also a significant positive correlation between the use of compensation strategy and success in writing skills. This is despite the fact that according to the findings, there is not a significant relationship between the use of cognitive strategies and learners success in writing. Regression analysis also indicated that among direct learning strategies, two types of memory and compensation strategies, causes success of Persian learners in is writing skill. And among these strategies, compensation strategies are more effective than memory strategies on success of Persian learners. Finally suggestions for teaching strategies in the classroom were presented.<br>
<br>
<br>
واژههای کلیدی: راهبردهای حافظهای, راهبردهای شناختی, راهبردهای جبرانی, مهارت نوشتن.
Keywords: Memory strategies, Cognitive strategies, Compensation strategies, Writing skills.
113
138
http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-26835-1&slc_lang=fa&sid=14
zohreh
sedighifar
زهره
صدیقی فر
100319475328460078720
100319475328460078720
No
Faculty Member in Teaching Persian to non–Persian Speakers, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran
عضو هیئت علمی آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
Sharareh
khaleghizadeh
شراره
خالقی زاده
100319475328460078721
100319475328460078721
Yes
PhD Candidate in Linguistics, Ferdowsi University, Mashhad, Iran
دانشجوی دکتری زبان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران