Language Related Research
جستارهای زبانی
LRR
Literature & Humanities
http://lrr.modares.ac.ir
1
admin
2322-3081
2383-0816
10.52547/LRR
fa
jalali
1397
2
1
gregorian
2018
5
1
9
2
online
1
fulltext
fa
تحلیل پویانمایی آقای فاکس شگفتانگیز بر اساس رویکرد چندوجهیت
Multimodal Analysis of Animated Hollywood Film Fantastic Mr. Fox
<span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">این نوشته به واکاوی ماهیت و کارکردهای ایدئولوژیک سینمای هالیوود در پویانمایی <strong><em>آقای فاکس­شگفت­انگیز</em></strong><em>،</em> محصول سال 2009 برای ردۀ سنی کودک و نوجوان، با بهره­گیری از رویکرد نوینِ چندوجهیت<br>
می­پردازد. هدف اصلی پژوهش تبیین راهبردهای گفتمان­مداری است که به مدد آن­ها سواد بصری و به تبع آن نظام اندیشگانی بینندگان فیلم هم­سو با گفتمان جهانی­سازی و بایسته­های آن، مثل مصرف­گرایی و نفی ارزش­های بومی و ملی، سامان می­یابد. چندی است گفتمان جهانی­سازی در صدد ایجاد پیوند میان کودکان، فرهنگ مصرف­گرایی و سینمای هالیوود است. به همین خاطر با تمرکز بر مسائلی چون جهانی­سازی و مصرف­گرایی، و بازیگران این عرصه، در صدد پاسخ­گویی به این سؤالات هستیم: بازنمود هویت فرهنگی از طریق سازوکارهای چندوجهیت چگونه است؟ رابطۀ بین چندوجهیت و تجربۀ زیست­جهان چگونه است؟ بازنمودهای چندوجهی چگونه شخصیت­های ارائه­شده و مجازی را به قهرمانان زنده و واقعی تبدیل می­کند؟ کارآمدترین وجه­های ایدئولوژی­ساز در تجاری­سازی سینمای هالیوود چیست؟ یافته­های این پژوهش با بهره­گیری</span></span></span> <span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">از جوهرۀ انتقادی چندوجهیت، نشان­دهندۀ کارکردهای ایدئولوژیک مستتر در پویانمایی­هاست. با رمزگشایی از دوگانۀ ما (انسان­ها، غربی­ها) و آن­ها</span></span></span> <span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">(حیوانات) نشان می­دهیم که مشکلات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جوامع غیرغربی ـ که حیوانات نمایندگان آن هستند ـ چگونه بازنمایی می­شود. برای رسیدن به آرمان­شهر موعود غرب، حیوانات چگونه با اقرار به ضعف­ها و نداشته­های خود پذیرای فرهنگ غربی<br>
می­شوند؛ و مهم­تر اینکه، چگونه بینندگان با هم­ذات­پنداری با حیوانات، با آن­ها ابراز هم­بستگی و همدلی<br>
می­کنند. همۀ این فرایندها مستلزم مشروعیت­بخشی به گفتمان سینمای هالیوود هستند که با دست­کاری سواد بصری بینندگان فیلم محقق می­شود. </span></span></span><br>
<br>
<br>
Animations, one of the virtues of digital world, subjectively demonstrates anthropomorphic representations of fantasy worlds in which human and non-human identities are constantly being revalued. In this milieu, animators are heirs to aesthetic resources functioning a mediating force to re-conceptualize and reorganize the world’s spatial coordinates. This paper probes the nature of creeping ideologies about consumerism, globalized world and denigrated non-American local cultures propagated in popular, animated Hollywood film <em>Fantastic Mr. Fox</em> through a multimodal analysis. Multimodality, an interdisciplinary approach to the study of contemporary communication and representation, justifiably claims that there are intricate processes of meaning-making achieved not only through language but also through a variety of modes, including image, gaze, gesture, movement, music, speech and sound–effect, that simultaneously and in various degrees contribute to the gestation of semiotic landscape. Applying a multimodal approach, we try to answer these questions: In what ways is multimodality a repertoire for scaffolding cultural identity? How can multimodal representations help immerse interpreters in the life-worlds of fictional characters? What is the best way to study processes of remediation as they bear on issues of multimodality? The significance of current study is emphasized by the formation of an increasingly intimate association between children, consumer culture, and lucre-oriented media in the USA, as well as the increasingly dire information emerging about disparaged local traditions. This analysis grossly represents the dual, alienating and often conflicting messages that commercial film provides for its young audiences about promised American utopia and their vociferously alleged panacea for the audiences’ desperate situation.<br>
<br>
<br>
<br>
واژههای کلیدی: پویانمایی, جهانیسازی, سینمای هالیوود, سواد بصری, چندوجهیت.
Keywords: Animation, Globalization, Hollywood film, Visual literacy, Multimodality.
35
61
http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-20171-1&slc_lang=fa&sid=14
Akbar
Shirini
اکبر
شیرینی
akshirini@hotmail.com
100319475328460081285
100319475328460081285
No
Ph.D. student in general linguistics, Payame Noor University, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری زبان شناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
MaryamSadat
Ghiasian
مریم السادات
غیاثیان
m_ghiasian@pnu.ac.ir
100319475328460081286
100319475328460081286
Yes
Associate Professor, department of linguistics and foreign languages, Payame Noor University, Tehran, Iran.
دانشیار گروه زبانشناسی و زبانهای خارجی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
Ali
Afkhami
علی
افخمی عقدا
aafkhami@ut.ac.ir
100319475328460081287
100319475328460081287
No
Professor in general linguistics, Tehran University, Tehran, Iran.
استاد گروه زبانشناسی دانشگاه تهران، تهران، ایران
MohammadReza
AhmadKhani
محمدرضا
احمدخانی
dr.ahmadkhani@gmail.com
100319475328460081288
100319475328460081288
No
Associate Professor, department of linguistics and foreign languages, Payame Noor University, Tehran, Iran.
دانشیار گروه زبان شناسی و زبان های خارجی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران