Language Related Research
جستارهای زبانی
LRR
Literature & Humanities
http://lrr.modares.ac.ir
1
admin
2322-3081
2383-0816
10.52547/LRR
fa
jalali
1397
7
1
gregorian
2018
10
1
9
4
online
1
fulltext
fa
بررسی تأثیر یادگیری دانشجومحور بر کمرویی کلاس مکالمۀ زبان خارجی و عملکرد زبانآموزان
Impact of Student-Centered learning on Shyness in Foreign Language Classroom and Student Performance
<span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">کمرویی کلاس مکالمه از عوامل بازدارندۀ دانشجویان هنگام مشارکت در کلاس مکالمۀ زبان خارجی است که رفع آن نیازمند توجه، دقت و همت دانشجو و استاد است. تاکنون راه­حلهای بسیاری درخصوص حل این مشکل مطرح شده است که در جای خود موفق نیز بوده­اند؛ اما تحقیق حاضر سعی دارد تا الگویی دانشجومحور</span></span> ارائه دهد که مهم­ترین وظیفه را به دانشجویان و تلاش برای پیشرفت گروهی معطوف میکند. بدین منظور، پرسش­نامهای متشکل از آزمون کمرویی استنفورد و آزمون تمایل به برقراری ارتباط (<span dir="LTR">WTC</span><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">) در اختیار 51 نفر از دانشجویان رشتۀ زبان فرانسه قرار گرفت که</span></span> <span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">درس مکالمه را گذرانده بودند. این دانشجویان در غالب دو گروه کنترل و آزمایش بدون<br>
پیش­آزمون</span></span> مورد مطالعه قرار گرفتند و گروه آزمایش الگوی یادگیری دانشجومحور را تجربه کرد. دادههای به­دست آمده از این پرسش­نامهها و نمرۀ درس مکالمه به کمک ضریب تی مستقل تحلیل شد. نتیجۀ به­دست آمده حاکی از این بود که آموزش مهارتهای مکالمه در پیشرفت عملکرد دانشجویان در درس مکالمه مؤثر واقع شده است.
<div id="ftn3"> <span style="color:white;"><span style="font-size:1.0pt;">T-Test</span></span></div>
Shyness is considered to be one of the inhibiting factors paralyzing the students during language conversation courses. Overcoming such an obstacle demands much effort and attention from both the teacher and the student. So far, many practices have been proposed as remediation and some proved to be successful; however, this research has tried to present a student-centered model which its main concern is group work and in-group progress. Therefore, a number of 51 French language students who had passed the French conversation course were asked to respond to a questionnaire including both Stanford’s Shyness and Willingness to Communicate tests (WTC). The students were studied in two groups one as the experimental group, the other as the control group without pretest and by using a posttest only design. The experimental group received our Student-Centered model. Subsequently the collected data was analyzed by t-test. The results indicate that teaching communication skills to students could help them improve their classroom efficiency.<br>
<br>
<br>
واژههای کلیدی: آموزش زبان خارجی, کمرویی کلاس مکالمه, تمایل به برقراری ارتباط, یادگیری دانشجومحور, عملکرد زبانآموزان.
Keywords: Foreign language teaching, Classroom shyness, Willingness to communicate, Student-Centered Learning, Student Performance
253
269
http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-10633-1&slc_lang=fa&sid=14
Ghazaleh
Goldani
غزاله
گلدانی
100319475328460097678
100319475328460097678
No
Master's degree in French Language Education, Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
M.R
farsian
محمدرضا
فارسیان
farsian@um.ac.ir
100319475328460097679
100319475328460097679
Yes
Associate Professor of French Language and Literature, Ferdowsi University of Mashhad, Iran
دانشیار زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
Gholam Hassan
Khajavy
حسن
خواجوی
100319475328460097680
100319475328460097680
No
Assistant Professor of English Language Education, University of Bojnord, Bojnord, Iran
استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه بجنورد، ایران