Language Related Research
جستارهای زبانی
LRR
Literature & Humanities
http://lrr.modares.ac.ir
1
admin
2322-3081
2383-0816
10.52547/LRR
fa
jalali
1398
7
1
gregorian
2019
10
1
10
4
online
1
fulltext
en
بررسی ارتباط بین ابعاد ویژگی شخصیتی با مهارت نوشتاری ( دقت و روایی) زبانآموزان سطح متوسط با میانجیگری انگیزش
The Relationship between Intermediate EFL learners’ Personality Trait Dimensions with Motivation and Their Writing Performance (accuracy, fluency)
مقالات علمی پژوهشی
مقالات علمی پژوهشی
<span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">با توجه به اهمیت مهارت نوشتاری در تسلط بر زبان انگلیسی و در نظر گرفتن مهارت نوشتاری به­عنوان چالش­برانگیزترین مهارت یادگیریِ زبان، تحقیق حاضر به بررسی روابط بین ویژگیهای شخصیتی با انگیزش و مهارت نوشتاری در زبان­آموزان میپردازد.</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;"> هدف اصلی این مطالعه، بررسی برازش مناسب مدل روابط بین مؤلفههای ویژگی شخصیتی و مهارت نوشتاری زبان­آموزان با میانجگری انگیزش است. بدین منظور، 120</span></span></span> <span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">زبان­آموز از بین جامعۀ آماری</span></span></span> <span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">در</span></span></span> <span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">سطح متوسط،</span></span></span> <span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">در</span></span></span> <span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">رشتههای آموزش، ادبیات</span></span></span> <span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">و</span></span></span> <span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">مترجمی</span></span></span> <span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">انگلیسی</span></span></span> <span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">در</span></span></span> <span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">این</span></span></span> <span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">تحقیق</span></span></span> <span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">انتخاب شدند.</span></span></span> <span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">دادهها از طریق</span></span></span> <span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">پرسش­نام</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">ۀ</span></span></span> <span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">5</span></span></span> <span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">ویژگی</span></span></span> <span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">بزرگ</span></span></span> <span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">شخصیتی جان وسریواستاوا</span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:arial,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">(</span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-size:10.0pt;">1999</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:arial,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">)</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;"> ، آزمون</span></span></span> <span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">نگرش/ انگیزش </span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">گاردنر (</span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-size:10.0pt;">2004</span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-size:10.0pt;">)</span></span> <span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">و</span></span></span> <span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">آزمون</span></span></span> <span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">زمان­بندی</span></span></span> <span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">شدۀ نوشتاری</span></span></span> <span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">به­دست آمد.</span></span></span> <span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">نتایج تحلیل مسیر نشان داد، بین ابعاد ویژگیهای شخصیتی با انگیزش و مهارت نوشتاری زبان­آموزان رابطه وجود دارد و</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;"> مؤلفههای برون­گرایی، وجدان و توافق­پذیری به­طور غیر­مستقیم تأثیر مثبت و معنی­داری بر مهارت نوشتاری زبان­آمو</span></span></span> <span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">زان دارند و مؤلفۀ روان­رنجوری نیز به­طور غیر­مستقیم تأثیر منفی و معنی­داری بر مهارت نوشتاری زبان­آموزان دارد. همچنین</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">،</span></span></span> <span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">مشخص شد انگیزش زبان­آموزان روابط بین ویژگیهای شخصیتی با مهارت نوشتاری آنان را به­طور نسبی میانجیگری میکند.</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;"> در نهایت، نتایج این مطالعه میتواند</span></span></span> <span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">چشم</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">انداز بسیار روشنی برای برنامه</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">ریزان و مربیان دوره</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">های آموزشیِ مهارت</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">های نگارش</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;"> در توجه بیشتر به متغیرهای نگرشی و غیر­شناختی، مانند صفات شخصیتی و انگیزش زبان­آموزان در کلاس­های آموزش زبان انگلیسی داشته باشد.</span></span></span><br>
Regarding the importance of writing performance in mastering English language and considering writing as the most challenging language learning skill, the present study examined the relationship between personality traits with motivation and written performance in learners. The main purpose of this study was to examine the model fitness of the relationship between the personality traits and writing performance of learners with motivation mediation. To this end, one hundred twenty participants were selected from intermediate EFL (teaching, literature, translation) learners. Data were collected through Big Five Personality Traits questionnaire (John and Srivastava, 1999), Attitude/Motivation Test Battery (AMTB) (Gardner, 2004) and a timed writing Test<span dir="RTL">.</span> The results of the path analysis indicated a relationship between personality trait dimensions with motivation and EFL writing performance. Also extroversion, consciousness, and agreeableness indirectly had a positive and significant effect on writing performance. Learners’ motivation relatively intercedes the relationship between personality traits and writing. Finally, the findings of the study are discussed in relation to effective attitudinal variables and non-cognitive variables of personality traits for educational planners, writing courses teachers, and EFL learners’ motivation in language classrooms.<br>
<br>
واژههای کلیدی: ابعاد ویژگیهای شخصیتی, انگیزش, مهارت نوشتاری
Keywords: Writing performance, personality traits, motivation
283
311
http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39749-2&slc_lang=en&sid=14
Fereshteh
Asadzadian
فرشته
اسدزادیان
fasadzadian@yahoo.com
1003194753284600141652
1003194753284600141652
No
Ph.D. Candidate in English Language Teaching – Department of English Language and Linguistics -Islamic Azad University – Ahar Branch – Ahar –Iran.
دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی و زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر، اهر، ایران.
masoud
zoghi
مسعود
ذوقی
dr.m.zoghi@gmail.com
1003194753284600141653
1003194753284600141653
Yes
Assistant Professor of English Language Teaching – Department of English Language and Linguistics- Islamic Azad University – Ahar Branch – Ahar –Iran.
استادیار آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی و زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر، اهر، ایران
nader
asadi
نادر
اسدی
naderasadi@yahoo.com
1003194753284600141654
1003194753284600141654
No
Assistant Professor of English Language Teaching – Department of English Language and Linguistics- Islamic Azad University – Ahar Branch – Ahar –Iran.
استادیار آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی و زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر، اهر، ایران