Language Related Research
جستارهای زبانی
LRR
Literature & Humanities
http://lrr.modares.ac.ir
1
admin
2322-3081
2383-0816
10.52547/LRR
fa
jalali
1398
2
1
gregorian
2019
5
1
10
2
online
1
fulltext
fa
شکلگیری -هویت بینافرهنگی فرد نگارنده از طریق نگارش در کلاس زبان فرانسه
The Formation of Writers’ Intercultural Identity through Writing Practice in The Course of French Language.
مقالات علمی پژوهشی
مقالات علمی پژوهشی
<span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">یاددهی/ یادگیری مهارت بینافرهنگی امروزه بخش مهمی از آموزش فرانسه بهعنوان زبان خارجی است. مهارت بینافرهنگی بهعنوان یک مهارت زیستی، توانایی اندیشیدن به فرهنگ خارجی و فرهنگ خودی با یک نگاه تازه و برخورد گشوده با موقعیتهای تفاوت فرهنگی را شامل میشود. تدریس این مهارت<br>
به­سبب ماهیت ذهنیاش با انتقال دانش از مدرس به زبانآموز امکانپذیر نیست و لازم است که زبانآموز خود در موقعیت تبادل فرهنگی قرار بگیرد تا بتواند این مهارت را درونی­سازی کند. در مورد زبانآموزان ایرانی که فرانسه را در کشوری غیر فرانسه­زبان میآموزند، فراهم کردن این موقعیتها در کلاس درس یکی از مهمترین چالشهای مدرسان است. </span></span></span><br>
<span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">با توجه به این مسئله که نگارش، بهویژه انواع خلاق و ذهنی آن، به رشد شخصیتی کمک میکند، در این مقاله ما سعی کردیم با طراحی یک سناریوی آموزشی بر اساس رویکرد بینافرهنگی کولتا، در قالب یک کارگاه نگارش خلاق، موقعیت مناسبی برای شکلگیری هویت بینافرهنگی دانشجویان فرانسه فراهم کنیم. </span></span></span><br>
<span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;">نوشتههای دانشجویان ازنظر کارکردهای شناختی، عاطفی و تخیلی نمره گزاری شدند. مقایسۀ بهعملآمده به کمک آزمون </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-size:10.0pt;">T</span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.0pt;"> مستقل بین گروه آزمایش و گروه کنترل نشان داد که اگرچه هر دو گروه موفق به ایفای نقش واسطۀ بینافرهنگی در سطح مطلوبی شده بودند، اما اعضای گروه آزمایشی، متنهای نسبتاً طولانیتر و خلاقانهتری نوشته بودند.</span></span></span><br>
Teaching/learning the intercultural skill is an important part of teaching French as a foreign language. The intercultural skill as a life skill, is an ability to think about own and foreign culture, having an objective look and an open attitude toward the situations including cultural differences. Because of its subjective nature, teaching these skills is not possible only by transferring the teacher’s knowledge to a learner. It is necessary for students to be involved in the exchange of information in order to internalize these skills. In the case of Iranian learners who are studying French in a non-French country, arranging such opportunities in the classroom is one of the most important challenges with them any teacher should be faced.<br>
Considering the fact that writing, - especially its creative and subjective forms– plays an important role in the personality’s development, the purpose of this study is to verify the efficacy of an intercultural approach in an FFL Iranian class and see which obstacles should be avoided in the identity formation process in order to help Iranian language teachers to transform their writing class to an excellent place for improving the intercultural competence. Achieving this goal, we tried to answer the following questions:
<ol>
<li>How writing can contribute to the development of intercultural competence?</li>
<li>How the intercultural approach will influence the intercultural identity formation in the writing class?</li>
</ol>
So we attempt to design an educational scenario, based on Kolletta's intercultural approach, which gives students the opportunity to develop their intercultural identity in a creative writing workshop and we noted student’s reactions to this approach.<br>
Students writings were scored for cognitive, emotional and imaginative functions and the comparison between experimental and a control group, performed by the independent T-test showed that although both groups had succeeded as intercultural mediators, the experimental group members wrote relatively longer and more creative texts.<br>
<br>
واژههای کلیدی: شکلگیریِ سوژه نگارنده, نگارش, مهارت بینافرهنگی, زبان فرانسه, زبانآموزِ ایرانی.
Key words: Writer's identity, writing, intercultural competence, French as a foreign language, Iranian students
171
200
http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39928-3&slc_lang=fa&sid=14
Sara
Sadidi
سارا
سدیدی
s.sadidi@yahoo.com
1003194753284600122512
1003194753284600122512
Yes
Tarbiat Modares
تربیت مدرس
Roya
Letafati
رویا
لطافتی
letafati@modares.ac.ir
1003194753284600122513
1003194753284600122513
No
Tarbiat Modares
تربیت مدرس
Hamidreza
Shairi
حمیدرضا
شعیری
shairi@modares.ac.ir
1003194753284600122514
1003194753284600122514
No
Tarbiat Modares
تربیت مدرس
Atefeh
Navarchi
عاطفه
نوارچی
1003194753284600122515
1003194753284600122515
No
Ph.D. in French Language Teaching- Assistant Professor- Al – Zahra University – Tehran – Iran
استادیار آموزش زبان فرانسه، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.