Language Related Research
جستارهای زبانی
LRR
Literature & Humanities
http://lrr.modares.ac.ir
1
admin
2322-3081
2383-0816
10.52547/LRR
fa
jalali
1394
5
1
gregorian
2015
8
1
6
3
online
1
fulltext
fa
بررسی آغازگر نشاندار و بینشان در کتب زبان انگلیسی مقطع متوسطه در ایران، براساس رویکرد نقشگرای نظاممند هلیدی
The Study of Marked and Unmarked Theme in Iranian High School English Text Books based on Halliday's Systemic Functional Grammar
متخصصین علم آموزش زبان در طول تاریخ بر نظریات علم زبانشناسی تکیه داشته و جهت رسیدن به نتایج مطلوبتر از این یافتهها استفاده نمودهاند. اما به نظر میرسد امر آموزش زبان در ایران، تاکنون چندان موفقیتی نداشته که متکی نبودن بر اصول علمی و کاربردی میتواند یکی از عوامل آن باشد. از زمان ظهور «نظریه نقشگرای نظاممند هلیدی» بررسیهای علمی فراوانی بر این اساس، جهت کاربردی کردن آن در آموزش زبان انجام گرفته است؛ تحقیق حاضر نیز سعی نموده است کتب زبان انگلیسی مقطع متوسطه در ایران را از منظر <em>فراتقش متنی نظریه نقشگرای نظاممند هلیدی</em> بررسی کند و بسامد و نوع آغازگر متون خواندنی این چهار کتاب را مشخص نماید. آنچه پس از تحلیل 1303 بند موجود در منابع ذکرشده حاصل شد، نشان داد که تعداد و نوع بندها در این متون، تابع قاعده و روال خاصی نبوده و برخلاف انتظار، نسبت بسامد بندهای با آغازگر نشاندار- که میتواند بر درجه مشکلی متن بیفزاید- از پایه پایینتر به بالاتر به بندهای با آغازگر نشاندار افزایش نداشته و حتی در پایه اول بیشتر نیز بوده است.
Historically, scholars of language teaching have got the advantage of linguistic theories and used their findings to get a better teaching outcome. However as many experts believe, English teaching in Iran has not been successful mostly because of the lack in scientific basis. Many studies have been conducted based on Halliday's systemic functional grammar since it emerged to apply its benefit in language teaching. This research has tried to have a textual analysis on Iranian high school English text books based on the mentioned theory to specify the kind and the frequency of themes in the text reading of these four books. After the analysis of 1303 clauses, the results showed that there is not a definite pattern in organizing the texts based on the kind or the frequency of the clauses and in opposition to our expectations, the frequency of marked themes, which can result in a higher difficulty level of a text, has not increased from lower levels to higher ones. Marked themes are even more frequent in grade one.
واژگان کلیدی: دستور نقشگرای نظاممند,آغازگر/ مبتدا,پایانبخش/ خبر,نشاندار,بینشان
Keywords Systemic Functional Grammar, theme,rheme, marked, unmarked
189
214
http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-2544&slc_lang=fa&sid=14
Mohammad Ali
Arab Zouzani
محمد علی
عرب زوزنی
100319475328460051623
100319475328460051623
Yes
Ph.D. Candidate in General Linguistics, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
دانشجوی دکتری زبانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
Mohammad-Reza
Pahlevan-Nezkad
محمدرضا
پهلواننژاد
100319475328460057951
100319475328460057951
No
Associate Professor of Linguistics, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
دانشیار زبانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران