Language Related Research
جستارهای زبانی
LRR
Literature & Humanities
http://lrr.modares.ac.ir
1
admin
2322-3081
2383-0816
10.52547/LRR
fa
jalali
1395
12
1
gregorian
2017
3
1
8
1
online
1
fulltext
fa
ارائه الگوی کیفیت مدرس از دیدگاه ذینفعان در آموزش زبان انگلیسی: ایجاد پرسشنامه
Offering a Model for Teacher Quality from the Perspective of the Stakeholders in ELT
یکی از مهمترین مباحث در زمینه آموزش، وجود اطمینان از کیفیت و اثرگذاری تدریس و مدرس است؛ ازاینرو، لازم است الگوها و ابزارهایی برای توصیف و سنجش آن­ها ایجاد شود. یکی از دروس آموزشی که فراگیران زیادی به آن علاقه دارند، زبان انگلیسی است؛ بنابراین، ایجاد ابزار سنجش و نیز ارائه الگویی مناسب برای توصیف کیفیت تدریس و اثربخشی در این حیطه امری ضروری است. تحقیق حاضر با هدف ارائه چنین ابزار و الگویی در دو مرحله کیفی و کمّی صورت پذیرفت که نتایج مرحله کیفی به ارائه یک الگو و نیز یک پرسشنامه جهت سنجش آن انجامید. نتایج مرحله کیفی نشان داد الگوی کیفیت مدرس از هفت عامل/ فاکتور اصلی تشکیل شده است: 1. پیششرطهای تدریس؛ 2. مهارت­های عملی کلاسی؛ 3. مهارتهای اجتماعی- ارتباطی؛ 4. سازماندهی و برنامه­ریزی آموزش؛ 5. رشد حرفه­ای؛ 6. مهارت­های مدیریت کلاس؛ 7. مهارت­های کنترل یادگیری و رشد فراگیران. براساس این عوامل، یک پرسشنامه 48سؤالی طراحی شد؛ سپس در مرحله کمّی، با استفاده از روش آماری تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، اعتبار، پایایی و معناداری تمام عوامل و سؤالات سازنده آنها بررسی شد. براساس نتایج آماری بهدستآمده می­توان هم الگوی ارائهشده و هم پرسشنامه را قابل قبول و قابل استفاده دانست. پرسشنامه حاصل از این مطالعه می­تواند در ارزیابی مدرسان و نیز کنترل کیفی آموزشگاه­های زبان و نیز درصورت نیاز، در مدارس استفاده شود.
One of the most important issues in the realm of education is assurance regarding the quality and effectiveness of teaching and teachers. In this regard, it is essential that models and instruments be developed in order to describe and assess them. It is one of the subjects creating a lot of interest in learners is English. Therefore, it is crucial to develop a model as well as a measuring instrument for describing quality of teachers and teaching in English. The present study was an attempt to develop such a model and instrument in a qualitative and a quantitative phase. In the qualitative phase, seven factors were identified as the underlying structure of teacher quality on which basis a 48-item questionnaire was developed. Then, in the quantitative phase, using Exploratory and Confirmatory factor Analyses, the reliability, and the validity of the model and the questionnaire were obtained. Based on the findings, both the model and the questionnaire are acceptable and valid and can be utilized.
آموزش زبان انگلیسی,پرسشنامه,مدل,واژگان کلیدی: کیفیت مدرس
ELT,English Language Teaching,Questionnaire,Teacher quality,model"
23
47
http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-15828-8&slc_lang=fa&sid=14
Ramin
Akbari
رامین
اکبری
100319475328460057084
100319475328460057084
No
Associate Professor of English, Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran
دانشیار آموزش زبان، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
milad
beheshti parvar
میلاد
بهشتی پرور
100319475328460057083
100319475328460057083
Yes
Ph.D. student in English Education, Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
Gholamreza
Kiany
غلامرضا
کیانی
100319475328460057082
100319475328460057082
No
Associate Professor of English, Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran
دانشیار آموزش زبان، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران