Language Related Research
جستارهای زبانی
LRR
Literature & Humanities
http://lrr.modares.ac.ir
1
admin
2322-3081
2383-0816
10.52547/LRR
fa
jalali
1392
4
1
gregorian
2013
7
1
4
2
online
1
fulltext
fa
فراموشی بهعنوان مانعی در تولید نوشتاری در زبان خارجی (مطالعۀ موردی نزد زبانآموزان ایرانی در زبان فرانسه)
Forgetting as an Abstacle to Written Expression in a Foreign Language (Case Study with Iranian Learners of French)
یادگیری زبان خارجی همانند زمینه های دیگر یادگیری دستخوش فراموشی است. توجه به پدیدۀ فراموشی در بیان گفتاری و نوشتاری در زبان خارجی اهمیت خاصی دارد، زیرا این دو حوزه، نمود توانش و مهارت های زبان آموز هستند. این تحقیق با هدف بررسی پدیدۀ فراموشی در حوزۀ یادگیری زبان های خارجی )زبان فرانسه) در سطح تولید زبانی صورت گرفته است. برای بررسی نظریه های مرتبط با فراموشی، حافظه و ذخیره سازی اطلاعات از روش توصیفی- تحلیلی استفاده کردیم. در ادامه، طی یک تحقیق میدانی با استفاده از کلمات عینی و ذهنی به بررسی فراموشی کلمات در حوزۀ زبان خارجی پرداختیم. فراموشی کلمات را در قالب دو آزمون بر پایۀ دو منبع متفاوت، یعنی لیست کلمات جدای از متن و کلمات داخل متن به زبان فرانسه، در میان زبان آموزان زن و مرد با دو ردۀ سنی 25 تا30 سال و 31 تا40 سال بررسی کردیم. نتایج پژوهش نشان داد که فراموشی، وابسته به نوع کلمات زبانی است و کلمات ذهنی، نسبت به کلمات عینی بیشتر فراموش می شوند. داده ها نیز ثابت کرده اند که سن و جنس آزمودنی ها تأثیر معناداری بر فراموشی کلمات عینی و ذهنی دارند. به بیان دقیق تر، سن و جنس آزمودنی ها و نوع کلمات، زمانی که کلمات در قالب یک متن باشند، بر فراموشی تأثیرگذارند، به طوری که در گروه 25 تا 30 سال فراموشی کلمات عینی در بین مردان معنادار و 82/1 درصد بیشتر از زنان بوده است، ولی در گروه سنی 31 تا 40 سال، نتایج بر عکس بود و میزان فراموشی زنان 5/2 درصد بیشتر شد.
Learning a foreign language, like other fields, undergoes forgetting. Paying attention to forgetting in foreign language writing and speaking abilities is more important since these two realms indicate the learner's competence and performance. This study aimed to investigate the phenomenon of forgetting of Iranian Language learners (French) at the level of language production. To achieve this objective, descriptive and analytical methods were used for reviewing the related theories of forgetting, memory and data storage. In the field study, forgetting of concrete and abstract words between two sexes and two age groups (25-30, 31- 40) was measured by two different tests. According to the results, forgetting depends on the type of words. On this basis, abstract words are more frequently forgotten. The obtained data demonstrated that age and sex have a significant impact on forgetting words. More precisely, these factors affect forgetting, when words appear in a context. So in the age group of 25-30 years, forgetting of abstract words is significant among men and 1.82% more in comparison with women. While in the age group of 31- 40 years, the forgetting degree of women is 2.5% more.
واژگان کلیدی: فراموشی,یادگیری,زبان خارجی,زبانآموزان ایرانی
Forgetting,learning,French Language,Iranian learners
101
121
http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-669&slc_lang=fa&sid=14
Rouhollah
Rahmatian
روح الله
رحمتیان
100319475328460040881
100319475328460040881
Yes
Associate Professor, French Teaching Department, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
دانشیار گروه آموزش زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
Samaneh
Mossayebi
سمانه
مصیبی
100319475328460049630
100319475328460049630
No
M.A., French Teaching Department, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
کارشناس ارشد آموزش زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
Marzieh
Mehrabi
مرضیه
مهرابی
100319475328460040883
100319475328460040883
No
Ph.D. Student, French Teaching Department, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری آموزش زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران