fa
jalali
1395
12
1
gregorian
2017
3
1
8
1
online
1
fulltext
fa
نظام ارزشی گفتمان در غزلیات قلندری حافظ
Study of axiological System of Discourse in Hafez Qalandari Poems
غزل قلندری که با محور مبازره با ریا در ادب فارسی ظاهر شد، در شعر حافظ با شگردها و ظرایف هنری خاصی همراه میشود. در این دسته از غزلیات با درهم ریختن ارزشهای معمول و عرفپسند، گونههای ارزشی متفاوتی شکل میگیرد. نظر به اهمیت نظام ارزشی حاکم بر این دسته از اشعار و جایگاه برجسته آن در تولید و تحول معنا، این پژوهش به بررسی و تحلیل این جنبه از گفتمان نظر دارد. نتایج این بررسی نشان میدهد حافظ با دنبال کردن ارزشی مرامی- سلوکی درپی نقد اجتماع و صوفیمآبان ریاکار زمان برمیآید. طرح فضای تنشی در گفتمان غزلیات قلندری به تولید ارزش منجر میشود؛ بهگونهای که در گفتمان این دسته از اشعار همپیوندی مستقیمی میان فشاره و گستره گفتمانی برقرار است. سخن گفتن از مستی، مینوشی و نظر به ساقی و معشوق زیبارو فشردگی احساس را در غزل تقویت میکند و حضور دیگری به بسط گستره شناختی منجر میشود. در گفتمان قلندری، ارزشها درون نظامی تراارزشی قرار دارند و به این ترتیب، جریان ارزش پیوسته درحال جابهجایی و انتقال است و به این ترتیب، کل جریان زبان را تحت تأثیر قرار میدهد. با توجه به سیالی و پویایی ارزشهای حاکم بر اشعار قلندری حافظ، در پژوهش حاضر، نظام ارزشی حاکم بر گفتمان این دسته از اشعار و چگونگی معناآفرینی از طریق خلق این ارزشها بررسی میشود.
Qalandari lyric that appears on the basis of fighting against hypocrisy (Riya) in Persian literature is associated with artistic delicacies in Hafez poems. Moreover, the concepts related to the realm of roguery (Rindi) and Qalandari causes to dynamism of Hafez poems. In these lyrics, Hafez creates the different type of value with changing the common and popular values of society. The change of common values leads to the process of production and transformation of meaning. In this way, Hafez follows an ideological and moral tendencies and criticizes the society advocating the Sufism. At first, Rindi and Qalandari are considered as value to reach the superior goal. This superior goal is a basic value. Undoubtedly, Researchers who have focused in superficial meaning of Qalandari poems, have not paid attention to this basic value. In addition, the process of creation of values in Hafez poems leads to the formation of an aesthetic space. In this way, Hafez uses inter subjective and intra subjective methods. According to dynamic values of Hafez Qalandari poems, in this research, we will survey the axiological system of Discourse and the process of creation of meaning through values.
Qalandari lyric,Basic value,value,Hafez,Axiological system of discourse
واژگان کلیدی: حافظ,غزل قلندری,فرایند تنشی,نظام ارزشی,فشاره گفتمانی
1
23
http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-15828-1&slc_lang=fa&sid=14
2016/01/10
1394/10/20
2016/04/21
1395/2/2
Elham
Sayyedan
Assistant professor of Persian language and literature, University of Isfahan
الهام
سیدان
00319475328460048423
00319475328460048423
Yes
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
fa
نظام حضور و برهمکنش در گفتمان بوف کور با تکیه بر رویکرد نشانه-معناشناسی هستیمحور
Presence and Interaction System of Discourse in Blind Owl: Semio-ontological approach
از دههی هشتاد میلادی، نشانه-معناشناسی با در پیش گرفتنِ رویکردی پدیدارشناختی و با تأثر از نسل جدیدی از اندیشهها، از نظام کلاسیک که تا پیش از آن مطرح بود، فاصله گرفت. این رویکرد جدید امروزه نشانه-معناشناسی هستی محور خوانده میشود و بر اساس آن، خوانش دیگر نه یک رمزگشایی ساده، بلکه حرکتی به سمت درک و خلقِ دوبارهی معنا به مثابهی بعدِ حس شدهی هستی است. در رمان بوف کور نیز شاهد ظهور چنین تفکر نشانه-معناشناختی در بطن گفتمان هستیم. بدین معنا که دریافت شخصیت اصلی از خود و جهان پیرامونش و دیگری نه یک برداشت ساده و کلیشه ای بلکه بر پایهی حضور حسی- ادراکی و پویاست که در تعامل با پدیدهها شکل می گیرد. از این روی در پژوهش حاضر، با تکیه بر نظریات لاندوفسکی که با الهام از تفکر زیباییشناختی گرماس ، مبحث نشانه معناشناسی هستیمحور و تجربه زیسته را در ابعاد وسیعتری مطرح میکند سعی داریم کارکردهای گفتمانی حضور سوژهی بودشی و نوع ارتباط وی با خود و دیگری را به چالش بکشیم و در نهایت ببینیم تعامل با این "دیگری" چگونه و بر چه اساسی، باعث ایجاد نظامهای جدید گفتمانی همچون نظام خلسه و استعلایی میشود و سوژه در جریان این تحول هستیشناسانه به چگونه درکی از خود و جهان پیرامونش دست مییابد.
By adopting the insights of phenomenological approach since late 80th century we easily observe the passage from classic narrative scheme to the semiotics with sensible and existential landscape. This approach is called semiotics with ontological foundations in which the reading and interpretation is no more related to the simple coding of a text, but it involves in movement towards the live experience of signification process in the world. In the discourse of Blind Owl by Sadegh Hedayat , we encounter with this manner of presence and interaction of subject with the world; that is to say , the perception of character from the world , himself and other (alterity) depends on sensible and dynamic presence of subject with his constant interaction with phenomena. Therefore, the aim of this study is to analyze by referring to Landowski and Greimas’s theories and ideas, the presence of the subject and his relationship with himself and others. Then, we study how the interaction with the "other" creates new systems such as the transcendental or ecstasy discourses and how the being of subject is determined in interaction with others.
Other,Existential subject,Ontological interaction,Semio-ontological,Blind Owl
سوژهی بودشی,دیگری,تعامل,نشانه-معناشناسی هستیمحور,بوف کور
1
21
http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-15828-3&slc_lang=fa&sid=14
2016/01/102016/04/2
1395/1/14
2016/04/212016/07/15
1395/4/25
akram
ayati
Assistant Professor of French Literature, University of Isfahan, Isfahan, Iran
اکرم
آیتی
00319475328460048422
00319475328460048422
Yes
استادیار گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
najmeh
akbari
Graduate student of French literature, University of Isfahan, Isfahan, Iran
نجمه
اکبری
00319475328460062820
00319475328460062820
No
دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات فرانسه دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
fa
ارائه الگوی کیفیت مدرس از دیدگاه ذینفعان در آموزش زبان انگلیسی: ایجاد پرسشنامه
Offering a Model for Teacher Quality from the Perspective of the Stakeholders in ELT
یکی از مهمترین مباحث در زمینه آموزش، وجود اطمینان از کیفیت و اثرگذاری تدریس و مدرس است؛ ازاینرو، لازم است الگوها و ابزارهایی برای توصیف و سنجش آنها ایجاد شود. یکی از دروس آموزشی که فراگیران زیادی به آن علاقه دارند، زبان انگلیسی است؛ بنابراین، ایجاد ابزار سنجش و نیز ارائه الگویی مناسب برای توصیف کیفیت تدریس و اثربخشی در این حیطه امری ضروری است. تحقیق حاضر با هدف ارائه چنین ابزار و الگویی در دو مرحله کیفی و کمّی صورت پذیرفت که نتایج مرحله کیفی به ارائه یک الگو و نیز یک پرسشنامه جهت سنجش آن انجامید. نتایج مرحله کیفی نشان داد الگوی کیفیت مدرس از هفت عامل/ فاکتور اصلی تشکیل شده است: 1. پیششرطهای تدریس؛ 2. مهارتهای عملی کلاسی؛ 3. مهارتهای اجتماعی- ارتباطی؛ 4. سازماندهی و برنامهریزی آموزش؛ 5. رشد حرفهای؛ 6. مهارتهای مدیریت کلاس؛ 7. مهارتهای کنترل یادگیری و رشد فراگیران. براساس این عوامل، یک پرسشنامه 48سؤالی طراحی شد؛ سپس در مرحله کمّی، با استفاده از روش آماری تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، اعتبار، پایایی و معناداری تمام عوامل و سؤالات سازنده آنها بررسی شد. براساس نتایج آماری بهدستآمده میتوان هم الگوی ارائهشده و هم پرسشنامه را قابل قبول و قابل استفاده دانست. پرسشنامه حاصل از این مطالعه میتواند در ارزیابی مدرسان و نیز کنترل کیفی آموزشگاههای زبان و نیز درصورت نیاز، در مدارس استفاده شود.
One of the most important issues in the realm of education is assurance regarding the quality and effectiveness of teaching and teachers. In this regard, it is essential that models and instruments be developed in order to describe and assess them. It is one of the subjects creating a lot of interest in learners is English. Therefore, it is crucial to develop a model as well as a measuring instrument for describing quality of teachers and teaching in English. The present study was an attempt to develop such a model and instrument in a qualitative and a quantitative phase. In the qualitative phase, seven factors were identified as the underlying structure of teacher quality on which basis a 48-item questionnaire was developed. Then, in the quantitative phase, using Exploratory and Confirmatory factor Analyses, the reliability, and the validity of the model and the questionnaire were obtained. Based on the findings, both the model and the questionnaire are acceptable and valid and can be utilized.
ELT,English Language Teaching,Questionnaire,Teacher quality,model"
آموزش زبان انگلیسی,پرسشنامه,مدل,واژگان کلیدی: کیفیت مدرس
23
47
http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-15828-8&slc_lang=fa&sid=14
2016/01/102016/04/22014/08/23
1393/6/1
2016/04/212016/07/152015/05/13
1394/2/23
Ramin
Akbari
Associate Professor of English, Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran
رامین
اکبری
00319475328460057084
00319475328460057084
No
دانشیار آموزش زبان، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
milad
beheshti parvar
Ph.D. student in English Education, Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran
میلاد
بهشتی پرور
00319475328460057083
00319475328460057083
Yes
دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
Gholamreza
Kiany
Associate Professor of English, Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran
غلامرضا
کیانی
00319475328460057082
00319475328460057082
No
دانشیار آموزش زبان، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
fa
تحلیل و ارزیابی افعال سوره مبارکه بقره؛ با رویکرد «تجزیه به آحاد واژگان»
Analyze and evaluate the actions of Sura Al-Baqara, with approach "Analysis of all the words."
«تجزیه به آحاد واژگان» روشی در معناشناسی است که واژگان متن را تا جایی که ممکن است به آحاد و مؤلفههای معنایی سازنده آن تجزیه میکند تا از کنار هم قرار دادن آنها مفهوم دقیق و کامل واژهها بهدست آید. توجه به آحاد معنایی واژگان و تلاش برای بازسازی آنها در زبان مقصد میتواند به ارائه ترجمهای کامل و دقیقاز متن مبدأ انجامد. بر این اساس، در نوشتار حاضر تلاش شده با روش توصیفی- تحلیلی و رویکردی انتقادی، افعال سوره مبارکه بقره- که ترجمه آنها در یازده ترجمه مشهور معاصر قرآن کریم شامل آیتی، ارفع، الهی قمشهای، سراج، صفارزاده، فولادوند، کاویانپور، گرمارودی، مجتبوی، مشکینی و مکارم شیرازی با چالش همراه بوده است- تجزیه به آحاد شود تا معنای کامل آنها حاصل آید. برایند پژوهش نشان میدهد اولاً مترجمان به مبحث «تجزیه به آحاد واژگان» توجه لازم را نداشته و تقریباً در تمام موارد فقط به معنای اولیه و اساسی اشاره کرده و از مؤلفههای معنایی نهفته در هر واژه صرفنظر کردهاند؛ ثانیاًهرچند هیچکدام از مترجمان در این زمینه بهطور کامل موفق نبودهاند، ترجمه مشکینی، الهی قمشهای و مجتبوی در مقایسه با دیگران از دقت بیشتری برخوردار بوده و ترجمه ارفع نیز در این میان ناموفق بوده است. واژگان کلیدی: افعال سوره بقره، ترجمههای مشهور معاصر، قرآن کریم، تجزیه به آحاد واژگان.
Componential Analysis of Words is a branch of semantics in which all words of a text are analyzed to their roots and semantics components in order to rearrange them to achieve a semantic whole at the level of the word. Any attempt in this theoretical framework to reconstruct them in target language would result in a precise and cogent translation of the source language. Thus , the present study by adopting a descriptive –analytic and critical research methodology aims at analyzing semantic components of Sūrat al-Baqarah’s verbs whose eleven well –known contemporary translations including Ayati, Arfa’ , Elahi Ghomshei, Searaj, Safarzadeh , Fouladvand, kavianpour, Garmaroudi, Mojtabavi, Meshkini and Makarem shirazi’s translation have been the focus of several challenges. The results of this research showed that the translators have ignored the componential analysis of words at the level of the verb and have just considered the primary and basic meaning of each word. In addition, the translation of Meshkini, Elahi Ghomshei and Mojtabavi is more accurate and reliable than for instance that of Arfa’.
Holy Quran,Famous Contemporary Translations,Sūrat al-Baqarah’s Verbs,Componential Analysis
واژههای کلیدی: افعال سوره بقره,ترجمههای مشهور معاصر,قرآن کریم,تجزیه به آحاد واژگان
49
77
http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-15828-7&slc_lang=fa&sid=14
2016/01/102016/04/22014/08/232016/06/13
1395/3/24
2016/04/212016/07/152015/05/132016/10/25
1395/8/4
A.
hajikhani
Quran and Hadith Sciences Assistant Professor Tarbiat Modarres University, Tehran
علی
حاجی خانی
00319475328460063624
00319475328460063624
Yes
استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرّس، تهران
K.
roohi
Quran and Hadith Sciences Assistant Professor Tarbiat Modarres University, Tehran
کاووس
روحی
00319475328460063714
00319475328460063714
No
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
I.
Motaghizade
Associate Professor of Arabic Language and Literature, Tarbiat Modarres University, Tehran
عیسی
متقی زاده
00319475328460063690
00319475328460063690
No
دانشیار زبان زبان وادبیات عربی، دانشگاه تربیت مدرّس، تهران
mostafa
rostamikia
Quran and Hadith Sciences graduate student Tarbiat Modarres University, Tehran
مصطفی
رستمی کیا
00319475328460063603
00319475328460063603
No
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرّس، تهران
fa
بررسی گواه نمایی در زبان فارسی : رویکردی رده شناختی
The study of evidentiality in Persian : A typological approach
گواهنمایی به شیوهی رمزگذاری زبان برای مشخص کردن منبع خبر ونیز عملکرد گوینده به منظور صحیح جلوه دادن سخنش اطلاق میگردد. آیخنوالد[1] (2004) از بررسی ساختهای گواهنما ی حدود 500 زبان دنیا مدلی ارائه داده است که در آن گواهنمایی در زبانها از منظر ساختاری به دو صورت دستوری شامل وندها و واژه بستهای تصریفی و صورت غیردستوری شامل راهبردهای واژگانی و نحوی میباشد. وی گواهنمایی را از منظر معنایی بطور کلی شامل دو نوع مستقیم (دست اول) و غیرمستقیم (دست دوم یا چندم) میداند که از این لحاظ منبع اطلاعات به شش گروه حسی دیداری، حسی غیردیداری، استنباطی، حدسی، شایعه (شنیده) و نقل قول تقسیم میگردد. هدف از این تحقیق مشخص نمودن جایگاه گواهنمایی در زبان فارسی است. نتیجه این پژوهش مشخص نمود که زبان فارسی ازجمله زبانهایی است که از لحاظ ساختاری فاقد گواهنمای دستوری میباشند و همچون بیشتر زبانهای هند و اروپایی دارای عناصر زبانی است که علاوه بر نقش و جایگاه اولیهی خود در زبان نقش گواهنما را نیز ایفا میکنند. برخی از ساختهای گواهنما در زبان فارسی شامل مجهولهای غیرشخصی، مقولات وجه نما، مشخصههای زمان و نمود، نقل قول و گزارش و نیز افعال حسی و ادراکی میباشند. این ساختارهای صوری در برگیرندهی قالبهای معنایی گواهنماهای مستقیم و غیرمستقیم و نیزدر برخی موارد مشخص کنندهی انواع منبع اطلاعات میباشند.
speaker`s attitude toward her/his statement. Aikhenvald (2004) presented a model for evidential in about 500 languages around the world. She introduce 2 types of evidentiality. Grammatical evidentiality including obligatory affixes and clitics and ungrammatical evidentiality including optional syntactic and lexical strategies. Aikhenvald refers to direct and indirect evidentials from a semantic view point. This study show that there aren`t any grammatical evidentials in Persian and like the other Indo- European languages , Persian has linguistic items which fulfill evidential function in addition to their first roles in language. Some of evidential structures in Persian include impersonal passive forms, modal expressions , tense- aspect features, reports and quotations and sensory and perception verbs.
Evidentiality,Direct evidential,Indirect evidential,Persian
گواهنمایی,گواهنمای مستقیم,گواهنمای غیر مستقیم,زبان فارسی
79
99
http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-15828-6&slc_lang=fa&sid=14
2016/01/102016/04/22014/08/232016/06/132013/08/29
1392/6/7
2016/04/212016/07/152015/05/132016/10/252013/12/9
1392/9/18
Arezoo
Omidvari
Ph.D. student, Department of General Linguistics, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
آرزو
امیدواری
00319475328460050212
00319475328460050212
Yes
دانشجوی دکتری گروه زبان شناسی همگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران
Arsalan
Golfam
Associate, Department of Linguistics, University of Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran
ارسلان
گلفام
00319475328460050216
00319475328460050216
No
دانشیار گروه زبان شناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
fa
بازنمایی نقشها و مفاهیم زبان در دو مجموعه آموزشی فارسی بیاموزیم و زبان فارسی
The Representation of Persian Language Functions and Notions in LET'S LEARN PERSIAN and PERSIAN LANGUAGE Series
رویکرد مفهومی- نقشی از اثرگذارترین رویکردهای آموزش زبان دوم/ خارجی است و کمتر منبعی برای آموزش زبانهایی مثل انگلیسی، فرانسه، آلمانی، ایتالیایی، اسپانیایی و حتی عربی، عِبری و ترکی وجود دارد که در تولید محتوای آموزشی به اصول و مبانی این رویکرد توجه نکرده باشد. کلیدیترین اصل این رویکرد، ایجاد تناسب هدفمند و ارتباطمحور بین نقشها و مفاهیم زبانی و موقعیتهای واقعی است. باوجود این، در منابع معتبر آموزش زبان فارسی به خارجیان، توجه چندانی به این رویکرد نشده است. در پژوهش پیشرو، ابتدا رویکرد مفهومی- نقشی و مهمترین نقشها و مفاهیم زبانی در چهارچوب این رویکرد معرفی شده؛ سپس میزان بازنمایی این مفاهیم و نقشها در دو مجموعه فارسی بیاموزیم (ذوالفقاری و همکاران، 1381) و زبان فارسی (صفارمقدم، 1386) مورد بررسی قرار گرفته است. این بررسی در قالب یک فهرست وارسی محققساخته انجام شده است. این فهرست وارسی شامل ده پرسش اساسی در زمینه محتوای دروس است. برای هر پرسش، شش پاسخ پیشفرضِ اصلاً، بسیار کم، کم، متوسط، زیاد و بسیار زیاد بهترتیب با نمرههای 0، 1، 2، 3، 4 و 5 امتیاز درنظر گرفته شده است. تحلیل نتایج حاکی از این است که مجموعه فارسی بیاموزیم 35 و مجموعه زبان فارسی 16 نمره از 50 نمره فهرست وارسی را کسب کرده است. اگرچه نتیجه کلی پژوهش حکایت از این دارد که بازنماییِ نقشها و مفاهیم زبانی در مجموعه فارسی بیاموزیم بهتر از مجموعه زبان فارسی است، تنوع و پراکندگی مفاهیم و نقشهای زبانی در هر دو مجموعه ما را به ضرورت برنامهریزی هدفمند برای آموزش زبان فارسی برپایه مفاهیم و نقشهای زبانی رهنمونمیشود.
The notional-functional approach is one of the most influential theories in the field of foreign language teaching and almost all English, French, German, Italian, Spanish and even Arabic, Hebrew and Turkish language teaching resources, have considered the principles of this approach, in order to produce educational contents. The key principle of this approach is to create purposeful and communicative based balance between the language notions and functions and the real situations. Nevertheless, regretfully not much attention to this approach is paid in the authentic teaching Farsi to the foreigners’ resources. In this study, first the notional-functional approach and the foremost language notions and functions in the framework of this approach are presented. Then, the representation rate of these notions and functions in let’s learn Persian (Zolfaghari & Etal., 2002) and Persian language (Safarmoqadam, 2007) teaching series were evaluated. This evaluation have been made through a self-developed checklist. This checklist consists of 10 basic questions on the content of courses and 6 default responses: at all, very low, low, medium, high and very high with respectively 0, 1, 2, 3, 4 and 5 points assigned to each question. According to the results, the let’s learn Persian series gained 35 and the Persian language series gained 16 points out of 50. Although the overall result of this project suggests the superiority of the let’s learn Persian series, but the rate of language notions and functions diversity and distribution in both series, lead us to purposeful planning for teaching Farsi based on language notions and functions.
Teaching Persian to non-Persian speakers,the Notional-Functional Approach,Let’s Learn Persian Series,Persian Language Series,Language Functions,Language Notions
مجموعه فارسی بیاموزیم,مجموعه زبان فارسی,نقشهای زبانی,مفاهیم زبانی,واژگان کلیدی: آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان,رویکرد مفهومی- نقشی
127
153
http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-15828-11&slc_lang=fa&sid=14
2016/01/102016/04/22014/08/232016/06/132013/08/292016/01/23
1394/11/3
2016/04/212016/07/152015/05/132016/10/252013/12/92016/04/21
1395/2/2
Morvarid
Talebi
member of fundamental research in teaching Persian to foreigners group/Allameh Tabataba’i University
مروارید
طالبی
00319475328460061673
00319475328460061673
No
عضو هسته پژوهشهای بنیادی برای توسعه آموزش زبان فارسی به خارجیان، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
Rezamorad
Sahraee
Associate professor of linguistics department Allameh Tabataba’i University
رضامراد
صحرایی
00319475328460061653
00319475328460061653
Yes
مدیر هسته پژوهشهای بنیادی برای توسعه آموزش زبان فارسی به خارجیان، دانشیار زبان شناسی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
fa
بررسیزمینهسازی نمود و صیغه فعل در گفتمان روایی کودکان فارسی زبان
The Study of Grounding of Aspect and Voice of Verb in Persian-Speaking Children’s Narrative Discourse
زبانها از ابزارهای زبانی مختلفی برای سازماندهی جریان اطلاعات گفتمان استفاده میکنند. یکی از این ابزارها، زمینهسازی اطلاعات است که از طریق آن روایتگر اطلاعات اصلی و فرعی را در روایت مشخص میکند. اطلاعات اصلی که پایه روایت را تشکیل میدهند پیشزمینه، اما اطلاعات فرعی که وقایع حاشیهای روایت را نشان میدهند، پسزمینه اند. چنین سازماندهی باعث پیوستگی بیشتر میان پارهگفتارهای گفتمان و همچنین انتقال موثرتر اطلاعات میشود. هدف این پژوهش بررسی و تحلیل چگونگی تحقق زمینهسازی در قالب پیشزمینهسازی و پسزمینهسازی در گفتمانروایی کودکانفارسیزبان براساس ابزار زبانی نمود (کامل/ناقص) و صیغه فعل (معلوم/مجهول) و همچنین تاثیر سن بر بهکارگیری این ابزارها است. دادههای پژوهش شامل روایتهای گفتاری تولیدشده توسط کودکان 7، 9، 11 ساله و یک گروه کنترل بزرگسالان 30 ساله دختر بودند، که با استفاده از دو داستان تصویری (Hickmann, 2004) مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج نشان داد رابطه معناداری بین میزان بهکارگیری نمود کامل و ناقص و سن کودکان مورد آزمون وجود داشت، به این ترتیب که با افزایش سن بهکارگیری نمود کامل در پیشزمینه کاهش و بهکارگیری نمود ناقص افزایش یافت. برعکس، در بزرگسالان بهکارگیری نمود کامل در پیشزمینه افزایش اما نمود ناقص کاهش یافت. در پسزمینه نیز این رابطه بههمین ترتیب مشاهده گردید. بعلاوه، بهکارگیری صیغه معلوم فعل در روایتها نسبت به بهکارگیری صیغه مجهول فعل غالبتر بود و رابطه معناداری بین بهکارگیری صیغه مجهول فعل در پیشزمینه و پسزمینه و سن آزمودنی ها مشاهده نگردید.
This study aims to investigate and analyze the realization of grounding in the form of foregrounding and back grounding in Persian-children’s narratives according to linguistic devices of aspect (perfective/imperfective) and voice of verb (active/passive) and also the effect of age on using these devices. To investigate how foregrounding and back grounding are accomplished in Persian-speaking children’s narratives by linguistic devices of aspect (perfective/imperfective) and voice of verb (active/passive) two Hickmann’s (2004) pictorial stories were used. Three groups of school monolingual Persian-speaking children of age 7, 9, 11 and a control group of adults, at age 30 (each group consisting of 10 female subjects) took part in this study. The subjects were tested individually. They were asked to narrate two pictorial stories for one of the researchers. All the narratives (80 narratives, from two pictorial stories) were recorded by a voice recorder. Then, they were transcribed, described and analyzed by SPSS software. Results showed that the use of perfective and imperfective aspects had a meaningful relationship in the three groups of children, that is, the use of perfect aspect in foreground decreased while that of imperfect aspect increased with an increase in the age. On the contrary, in adult group, the use of perfect aspect in foreground increased but that of imperfect aspect decreased. The same relationship was observed in background. Moreover, the use of active voice of verb was more dominant than that of passive voice of verb in the narratives. No meaningful relationship was observed between the use of passive voice of verb in foreground and background on one hand, and the participants’ age, on the other hand. Based on the results of Chi-square test, there was a significant relationship between perfective and imperfective aspects in foreground and also in background and the age of the narrators (p < 0.05). However, there was no significant relationship between the use of passive voice of verb in foreground and background and the age of the narrators (p < 0.05). Thus, the first two null hypotheses of the study were rejected, and the third one was accepted.
Key words: Discourse,Foregrounding,Back grounding,Cohesion,Persian-Speaking children
کلید واژهها: پیشزمینهسازی,پسزمینهسازی,نمود فعل,صیغه فعل,کودکان
155
177
http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-15828-4&slc_lang=fa&sid=14
2016/01/102016/04/22014/08/232016/06/132013/08/292016/01/232015/10/9
1394/7/17
2016/04/212016/07/152015/05/132016/10/252013/12/92016/04/212016/02/17
1394/11/28
Abbas Ali
Ahangar
Associate Professor in linguistics , University of Sistan and Baluchestan
عباسعلی
آهنگر
00319475328460061281
00319475328460061281
Yes
دانشیار زبانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
Setareh
Mojahedi Rezaeian
Ph.D. Student in General Linguistics, University of Sistan and Baluchestan
ستاره
مجاهدی رضاییان
00319475328460061280
00319475328460061280
No
دانشجوی دکتری زبانشناسی همگانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
fa
بررسی و تحلیل رشد ابزار انسجام واژگانی در گفتمان نوشتاری دانش آموزان فارسی زبان
An Analysis of the Development of lexical cohesion in Persian -Speaking Students’ Written Discourse
پژوهش حاضر به بررسی و تحلیل رشد ابزار انسجام واژگانی (تکرار، باهمآیی، هممعنایی، شمول، جزءواژگی) در گفتمان نوشتاری دانشآموزان (9-12 ساله) پایههای چهارم، پنجم و ششم در چارچوب دستور نقشگرای نظاممند هلیدی و متیسن (2004) میپردازد. گردآوری دادهها به شیوۀ میدانی و تحلیل با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. نمونۀ آماری مورد بررسی 45 دانشآموز پسر شهر تهران بودند که در سال تحصیلی 1393-1394 در یک مدرسۀ دولتی مشغول به تحصیل بودند. معیارهایی چون عدم ابتلا به اختلال ذهنی، اختلال یادگیری یا ناتوانی جسمی در انتخاب نمونهها مدنظر بود. ابزار پژوهش دو داستان مصوّر است که روایی آنها مورد تأیید متخصصان قرار گرفته است. درصد فراوانی و الگوی رشد کاربرد انواع ابزار انسجام واژگانی در روایتهای نوشتاری دانشآموزان مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد که فراوانی ابزار انسجام واژگانی در پایههای چهارم، پنجم و ششم به ترتیب862، 967 و 1119 است. تکرار و باهمآیی در هر سه پایۀ تحصیلی پربسامدترین و شمول و جزءواژگی کمبسامدترین ابزار هستند. درصد رخداد تکرار نسبت به سایر ابزارهای انسجام واژگانی از پایۀ چهارم تا ششم سیر نزولی و جزءواژگی و شمول از پایۀ چهارم تا ششم سیر صعودی دارد. باهمآیی در پایۀ چهارم کمترین درصد رخداد را دارد. آزمون آماری کروسکال- والیس نشان میدهد که تفاوت کاربرد هممعنایی و تکرار در پایههای مختلف معنادار نیست ولی جزءواژگی، شمول و باهم آیی در سطح≤ 0/05 p معنادار است. بنابراین، با بالارفتن پایۀ تحصیلی(سن)، ابزار انسجام واژگانی بیشتر و پیچیدهتری در گفتمان نوشتاری دانشآموزان دیده میشود.
This research aims at analyzing and comparing the development of lexical cohesive devices (repetition, collocation, synonymy, hyponymy, meronymy) in Persian-Speaking students’ written discourse at primary level (9 to 12 years old) according to logical meta-function introduced in Halliday and Mathiessen’s systemic functional grammar (2004). Descriptive analytical method is used in this study. 45 students (boys) studying at primary school (4th, 5th and 6th grades) in 1393-94 have been selected through random-sampling. Two written tests in the form of picture stories were administered for gathering the written data. Frequency, percentage and pattern of development of using lexical cohesive devices were compared and analyzed. The frequency of lexical cohesive devices in 4th, 5th and 6th grades were, 862, 967, and 1119. Repetition and collocation in all grades are the most frequent and hyponymy and meronymy are the least frequent devices. The percentage of repetition decreases from 4th grade to 6th grade while in hyponymy and meronymy it is increased. According to Kruskal–Wallis test the differences of using synonymy and repetition are not significant although differences of using collocation, hyponymy and meronymy are significant (p≤ 0/05). It seems that not only the frequency of different lexical cohesive devices in students’ written discourse increases as the grades increase, but also more sophisticated lexical cohesive devices are found in writings of the students in higher grades. Keywords: Lexical cohesion, written discourse, Functional grammar, Students.
written discourse,Functional grammar,Students,Lexical cohesion
واژههای کلیدی: انسجام واژگانی,گفتمان نوشتاری,دستور نقشگرا,دانشآموزان
179
205
http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-15828-13&slc_lang=fa&sid=14
2016/01/102016/04/22014/08/232016/06/132013/08/292016/01/232015/10/92015/10/28
1394/8/6
2016/04/212016/07/152015/05/132016/10/252013/12/92016/04/212016/02/172016/01/5
1394/10/15
Atoosa
Rostambeik Tafreshi
Assistant professor, Linguistics Department, Institute for Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran
آتوسا
رستم بیک تفرشی
00319475328460060504
00319475328460060504
Yes
استادیار زبانشناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران
Amin
Hajirezaie
Master of Linguistics in Institute for humanities and cultural studie,Tehran, Iran
امین
حاجی رضایی
00319475328460060503
00319475328460060503
No
کارشناس ارشد زبان شناسی همگانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران
Mostafa
Assi
Professor of Linguistics, Humanities and Cultural Studies,Tehran, Iran
سید مصطفی
عاصی
00319475328460060502
00319475328460060502
No
استاد زبانشناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران
Mahsa
Pahlevan zadeh
MA in general linguistics, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
مهسا
پهلوان زاده
00319475328460060501
00319475328460060501
No
کارشناس ارشد زبان شناسی همگانی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
fa
نقدی معناشناختی بر ترجمههای فارسی واژه «دون» در قرآن کریم
A Semantic Criticism of the Persian Translation of the Arabic Term “Doon” in the Holy Quran
از مهمترین راههایی که امروزه در فهم معنای متون بسیار مورد استقبال ادبپژوهان قرار گرفته است، تکیه بر اصل روابط همنشینی و جانشینی است، این پژوهش با تکیه بر این اصل سعی دارد معنای صریح و ضمنی ظرف «دون» در قرآن کریم را مورد بحث و بررسی قرار داده، میزان توجه مترجمان قرآن به این معانی و انتقال آن به زبان مقصد ـ فارسی ـ را مشخص گرداند؛ مهمترین یافتههای این پژوهش که با روش معناشناسی ساختاری و با استناد بر متون تفسیری و زبانی نگاشته شده، بیانگر این مطلب است که واژه «دون» کارکردها و معانی مختلفی در قرآن کریم دارد که مترجمان در انتقال آنها همیشه موفق عمل نکردهاند. معنای پایه آن «غیریت مع التسفل»، تقریبا در تمامی کاربردها بهچشممیخورد، از این رو در برگردان «مندونالله» میتوان از «جز خدا که پایینتر است» بهرهجست؛ برگردان «فرودِ» یا «از فرودِ» در ترجمههای کهن فارسی نیز، از انطباق حداکثری ترجمه با واژه مبدأ برخوردار است؛ زیرا هم استثنای «غیر» و هم معنای «تسفل: فروتری» را درخود گنجاندهاست. سیاق و بافت کلام، مخصوصا متعلَق «دون»، در معنای نسبی آن مؤثر و بهاعتبار قرب و تأخّر و تسفّل در رتبه، یا کمیت یا کیفیت دارای معانی ضمنی «قبل، امام، غیر، اقل، و ...» نیز هست.
Today, syntagmatic and paradigmatic analyses are widely applied by literature researchers and experts as principal methods in understanding and interpretation of religious texts. Taking syntagmatic and paradigmatic analyses into consideration, this research seeks to explore the explicit and implicit meanings of the Arabic term (Doon), literally translated as “other than, instead of, besides, and apart from”, in the Holy Quran. It also aims to determine how much attention Quran translators have paid to the meanings of the term and in transferring them into the target language, namely Persian. The study, conducted based on structural semantics and using descriptive –analytic research methodology, has found that the term "دون" (Doon) has various meanings and functions in the Holy Quran, but in some cases, translators have failed to render them correctly. The original meaning of the term is “other than and inferior” which is seen almost in all phrases and lexical combinations in the Holy Book. Therefore, for instance, the phrase "من دون الله", which has been transplanted as “other than, besides and apart from Allah” in famous translations, can be rendered as “[someone/something] other as Allah that is inferior”. فرودِ" (Inferior)" or از فرودِ" (Inferior to)" have been used as equivalents to "دون" (Doon) in old Persian translations of the Quran which closely correspond with the denotation of the Arabic word ,since they contain both the sense of “other than” and “inferior”. However, "دون" (Doon) can bear different meanings in different contexts.
Persian translation,Semantics,The Holy Quran,The Arabic term “Doon”
کلیدواژگان: قرآن کریم,ترجمه فارسی,واژه «دون»,معناشناسی
207
230
http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-15828-10&slc_lang=fa&sid=14
2016/01/102016/04/22014/08/232016/06/132013/08/292016/01/232015/10/92015/10/282014/12/25
1393/10/4
2016/04/212016/07/152015/05/132016/10/252013/12/92016/04/212016/02/172016/01/52015/06/2
1394/3/12
Fateme
goli
Ph.D. of Arabic Language and Literature, University of Isfahan, Isfahan, Iran
فاطمه
گلی
00319475328460048445
00319475328460048445
No
دانش آموخته دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
Moammad
khaqani
Professor of Arabic, University of Isfahan, Isfahan, Iran
محمد
خاقانی
00319475328460048424
00319475328460048424
Yes
استاد زبان عربی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
Reza
shokrani
Assistant Professor of Theology, University of Isfahan. Isfahan, Iran
رضا
شکرانی
00319475328460057473
00319475328460057473
No
استادیار الهیات، دانشگاه اصفهان. ، اصفهان، ایران
fa
مهارتهای دانشآموختگان نظام متوسطه با محوریت درس زبان و ادبیات فارسی (مطالعه موردی: شهر تهران)
Literary and Lingual Skills Evaluation (Case Study: Tehran Secondary School Students)
این پژوهش برای ارزشیابی مهارتهای زبانی و ادبی دانشآموختگان نظام متوسطه انجام شده و هدف اصلی آن براساس پرسشهای پژوهش، بررسی مهارتهای چهارگانه نوشتن، خواندن، شنیدن و سخن گفتن دانشآموختگان دوره متوسطه و بررسی تأثیر متغیرهای جنس و رشته بر نتایج بوده است. براساس یافتههای پژوهش، نمرۀ میانگین دانشآموختگان از سطح معیار بهطور معناداری پایینتر است. میان نتایج این آزمون و نتایج رسمی، تفاوت چشمگیری درجهت کاهش سطح نمرهها وجود دارد. در مطالعات تطبیقی، کمترین نمره میانگین به مهارت خواندن و بیشترین نمره میانگین به مهارت سخن گفتن تعلق دارد. در تمام مهارتها، عملکرد دخترها از مطلوبیت بیشتری برخوردار بوده است که با نتایج جهانی نیز مطابقت دارد. بررسی رشتههای تحصیلی سهگانه ریاضی، تجربی و انسانی ناظر به عملکرد معیارِ دانشآموختگان رشته علوم تجربی دربرابر دو رشته تحصیلی دیگر بوده است. واکاوی نتایج این ارزشیابی، ناتوانی آموزش و پرورش را در استفاده از ظرفیتهای کنونی نشان میدهد؛ شفاهی شدن نسل جوان، عدم توانایی کافی در درک خواندهها و شنیدهها و نیز نارسایی منطقی و ساختاری نوشتهها میتواند علاوهبر ایجاد بدفهمی و تضعیف گفتمان بیخدشه میان فرهنگهای متفاوت داخلی و خارجی، به بروز آسیبهای جدی در سرنوشت علمی جامعه که مبتنی بر مکتوب کردن اندیشههای علمی است، بینجامد. پس با توجه به همبستگی مهارتهای چهارگانه پیشنهاد میشود ضمن ارزشیابیهای مداوم کشوری و رصد وضعیت آموزشی کودکان و نوجوانان، تغییرات برنامهریزیشده مدون بهکمک متخصصان درجهت هدفگزاری مجدد برنامه درسی، بهویژه برنامه درسی زبان و ادبیات فارسی، و استانداردسازی آموزش صورت گیرد.
This study was conducted to evaluate the literary and linguistic skills of high school graduates. The authors believe the main problem is the formal evaluation system, failure of the assessment processes, and the lack of accurate and sufficient information from capabilities of users of language. Research questions include: 1. the level of achievement of high school graduates in four skills of writing, reading, listening and speaking. 2. Do the variables of gender and field of study make any change in the status of the four skills above? 3. Based on the research hypothesis, at the end of the twelve year period of study, graduates should have achieved the minimum criteria of educational objections in the four skills. It is expected that the field variable, make a significant difference in skill level and it is also expected that students of human sciences according to their specialized courses, have significantly higher linguistic and literary skills. Research method in addition to library study, includes a cross-sectional survey. The statistical community includes students graduating high schools ( at the end of the fourth year) from public and private schools in Tehran(in the districts, one, four, seven, twelve, fourteen, sixteen, nineteen) in the academic year of 92-93 with 49 540 students and the statistic sample of 366 individuals who were selected using multistage cluster sampling method. It was done based on the final exam scores of courses of Persian language 3 and Persian literature 3. For this particular study, a test with the following three characteristics was designed for the first time in Persian, 1. Considering the international evaluation standards (common reference framework in EU), according to Iran's official goals of education in teaching Persian.2.Internet-based teaching-learning 3. Being four-skilled. Materials and components of the test content were prepared based on the two guiding objectives in the education curriculum and content pattern of official books. Based on these findings, the mean scores of graduates were significantly lower than the standard level. Between the results of this test and the official results, there was a significant difference in reducing the scores. Considering all the skills, girls' performances have been the most favorable which correspond with the global results. Investigation of the graduates in the three disciplines of mathematics, science and humanities shows a better performance in the field of science against the two other academic disciplines. Analysis of the results of this evaluation shows the inability of Ministry of Education in the use of existing capacities; the younger generation turning to oral literature; Incapability of them to understand what they have read and heard. Therefore, because of the correlation between the four skills along with continuing national evaluations, monitoring the educational status of children and teenagers, planned systematic changes, with professionals helps, in order to revise the national curriculum(especially a standardized Persian language and literature curriculum), are suggested.
Lingual skills,Literary skills,Evaluation
مهارتهای زبانی و ادبی,رشته تحصیلی,جنسیت,آزمون استاندارد,واژگان کلیدی: ارزشیابی
231
256
http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-15828-5&slc_lang=fa&sid=14
2016/01/102016/04/22014/08/232016/06/132013/08/292016/01/232015/10/92015/10/282014/12/252015/10/31
1394/8/9
2016/04/212016/07/152015/05/132016/10/252013/12/92016/04/212016/02/172016/01/52015/06/22016/05/3
1395/2/14
maryam
daneshgar
Assistant Professor of Persian Language and Literature, The Academy of Persian Language and Literature
مریم
دانشگر
00319475328460062070
00319475328460062070
Yes
استادیار زبان و ادبیات فارسی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، تهران، ایران
fa
تخمین واژگان پایۀ دانشآموزان کم توان ذهنی مقطع پیشدبستانی شهر تهران
Estimating Receptive Core Vocabulary in Preschoolers with Intellectual Disability in Tehran
هدف از این مقاله، تخمین و ارائۀ فهرست واژگان پایه دانشآموزان کمتوان ذهنی مقطع پیشدبستانی شهر تهران است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی است. جامعۀ آماری از شهر تهران و نمونهگیری بهروش ماتریسی و طبقهای انجام شده است. با توجه به نسبت پسران به دختران در جامعه آماری، سه گروه سینفره از دانشآموزان (شانزده پسر و چهارده دختر در هر گروه) و درمجموع نود نفر در پژوهش شرکت داده شدند. آزمودنیها از دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر زیر نُه سال انتخاب شدند. ابزار پژوهش از نعمتزاده و همکاران (1384) اقتباس شده است. در خردهآزمون ادراکی 694 واژه بهصورت تصویری و در خردهآزمون واژگانی 830 واژه در قالب پرسشنامه لیکرتی مورد سنجش قرار گرفتند؛ البته، متناسبسازیهایی در خردهآزمونها برای اجرا روی کودکان کمتوان ذهنی صورت گرفت. خردهآزمون ادراکی را دانشآموزان تکمیل کردند. با توجه به تعداد زیاد گویهها در خردهآزمون ادراکی، هر دانشآموز فقط به یکسوم گویهها از هر مقوله (اسم، صفت و فعل) و در دو مرحله پاسخ داد. اما خردهآزمون واژگانی را چهارده معلم پاسخ دادند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی بررسی و تحلیل شدند. معیار سنجش پایگی یک واژه کسب امتیاز 80 درصدی در خردهآزمون واژگانی (4 از 5) و تشخیص صحیح 80 درصد دانشآموزان (24 نفر از 30 نفر) بود. 219 واژه طبق خردهآزمون ادراکی و 81 واژه برمبنای خردهآزمون واژگانی در فهرست واژههای پایه طبقهبندی شدند. با توجه به اینکه 54 واژه در دو فهرست مشترک بودند، درمجموع 246 واژه پایه برای کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر مقطع پیشدبستانی شهر تهران تخمین زده شد.
This article aims at estimating core vocabulary of preschoolers with intellectual disability in Tehran. Stratified matrix sampling was used for choosing and grouping the 90 informants. Three groups (each group 16 boys and 14 girls) were selected among the preschoolers less than 9 years. Based on Nematzadeh et.al (2005) two subtests were modified and developed: Perceptive and Lexical factors which assessed understanding of 694 and 830 words have been respectively evaluated. 14 informants were chosen for filling the lexical subtest among the teachers. Since there were lots of items in perceptive subtest, from different parts of speech (noun, adjective and verb) 1/3 of them were selected and the students have been told to answer them in 2 different sessions. The data were analyzed using descriptive analytic method. If a word was recognized by 80% of the informants, it was decided to be a core vocabulary (24 out of 30 in perceptive subtest and 4 out of 5 in lexical subtest). 219 and 81 words were listed to be among core vocabularies based on perceptive and lexical subtest respectively. 54 words were common in the lists. So, 246 words were estimated to be core vocabulary of educable mentally retarded preschoolers in Tehran.
Core Vocabulary,Preschoolers,Intellectual Disability,Perceptive Subtest,Lexical Subtest
واژگان کلیدی: واژگان پایه,پیشدبستانی,کمتوان ذهنی,خردهآزمون واژگانی,خردهآزمون ادراکی
257
291
http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-15828-9&slc_lang=fa&sid=14
2016/01/102016/04/22014/08/232016/06/132013/08/292016/01/232015/10/92015/10/282014/12/252015/10/312015/11/29
1394/9/8
2016/04/212016/07/152015/05/132016/10/252013/12/92016/04/212016/02/172016/01/52015/06/22016/05/32016/06/29
1395/4/9
Ahmad
Ramezani
Assistant Research Institute for Exceptional Children, Organization for Educational Research and Planning (OERP), Tehran, Iran
احمد
رمضانی
00319475328460047790
00319475328460047790
Yes
استادیار پژوهشکده کودکان استثنایی، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تهران، ایران
fa
«چرخش زبان در جنبش سماع» تأثیر پیشانگاشتهای زبانشناختی در سیر تحول مفهوم سماع عارفانه نزد محمد غزالی و مولوی
Influence of Linguistic Presuppositions in the Evolution of Sama' in Islamic Mysticism: From Ghazali to Mowlavi
ماده و ابزار اصلی در مطالعات ادبی- عرفانی را زبان تشکیل میدهد؛ بدین سبب، علم زبانشناسی بیش از هر دانش دیگری میتواند رهیافتهای کاربردی را در این زمینه به ادبیات عرضه کند و حاصل این مطالعات، درعین استفاده متقابل این دو رشته از یکدیگر، شکلگیری حوزهای بینارشتهای باعنوان زبانشناسی ادبی- عرفانی است. یکی از نظریات کاربردی در این میان، نظریه مربوط به پیشانگاشتها و انگارههای زبانی است که با بررسی شرایط اقتضا و تناسب گزاره در محیط و بافتی که در آن اظهار میشود، میتواند ما را در تحلیل برخی جنبههای ناپیدای معنا در یک گزاره معرفتی- ادبی یاری رساند. این مبحث با تمام انواع نظریههای زبانشناسی در تعارض و غالباً واجد صبغهای معناشناختی و گاه کاربردی است. مقاله حاضر درصدد اثبات این مدعاست که چگونه پیشانگاشتهای زبانشناختی میتواند سیر تطور موضوع سماع عرفانی را از طریق ارتباط آن با مقتضیات بافت هستیشناختی، معرفتشناختی و فرهنگی ترسیم کند و درکل، به ارائه مخاطبشناسی ارتباط عرفانی بپردازد. در پایان، این نکته تبیین خواهد شد که دستیابی به پیشانگاشتهای مزبور هدف غایی دو شخصیت نامدار عرفان و ادب، امام محمد غزالی و مولوی بلخی، از ورود به مبحث سماع عارفانه است و کوشش میشود فواید و نتایج آن در سنتهای عرفانی و ادبی آشکار شود.
Language is considered as the basic material in research on literature & mysticism. For the linguistics can enable researchers to achieve functional approaches. Although the presupposition was accounted in the past issue of the more basic subjects in domain of linguistics and newer approaches have shown little interest about this phenomenon by logical analysis, but reflect on some of these issues can assist in the analysis of invisible aspects of the meaning which was usually neglected in generative grammar. The research methodology is descriptive –analytic. It should consider the presuppositions as the specific kinds of conversational implicatures that, particularly, by means of the connectors of the discourse, such as conjunctions (but, so, in addition, etc) transfer the cognitive value of the propositions to the audience. This paper tries to respond to this question that how the presuppositions can figure the evolution of mystical principles in Sama' through its association with the requirements of ontological, epistemological and cultural context of the subject.
Pragmatics,Presuppositions,Sama',Ghazali,Mowlavi
پیشانگاشت,معنیشناسی,کاربردشناسی,غزالی,مولوی,واژگان کلیدی: سماع
293
320
http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-15828-14&slc_lang=fa&sid=14
2016/01/102016/04/22014/08/232016/06/132013/08/292016/01/232015/10/92015/10/282014/12/252015/10/312015/11/292016/01/11
1394/10/21
2016/04/212016/07/152015/05/132016/10/252013/12/92016/04/212016/02/172016/01/52015/06/22016/05/32016/06/292016/06/18
1395/3/29
R.
Hojatizadeh
Faculty member of the University of Isfahan, Isfahan, Iran
راضیه
حجتی زاده
00319475328460062743
00319475328460062743
Yes
عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران