ORIGINAL_ARTICLE تحلیل زبان‌شناختی آرای قضایی بر‌اساس الگوی خلاق: رویکرد حوزه زبان‌شناسی حقوقی این پژوهش درصدد است تا الگوی نوینی را برای تهیه خلاصه آرای قضایی به زبان ساده حقوقی ارائه دهد. در این مقاله، ضمن تحلیل زبان‌شناختی آرای قضایی، الگویی با عنوان الگوی خلاق معرفی می‌‌شود که براساس آن طی 5 مرحله مجزا می‌‌توان خلاصه آرای قضایی که حاوی کلان‌گزاره‌های متن است را به زبان ساده حقوقی و با تفکیک موضوع ارائه داد. پیکره زبانی پژوهش عبارت است از 50 دادنامه با موضوع کیفری و حقوقی که با روش تحلیلی- توصیفی از نوع تحلیل محتوا، تجزیه و تحلیل می‌شوند. پس از پیاده‌سازی آراء در الگوی خلاق، میزان جامعیت متن خلاصه رأی و همچنین قابلیت درک و شفافیت بیان آن در مقایسه با متن اصلی به روش «بررسی مقایسه‌ای» و روش «گروه کانونی» مورد بررسی قرار می‌‌گیرد. نتایج حاصل از این بررسی‌‌ها نشان می‌دهد که خلاصه آرای قضایی که از طریق الگوی خلاق به‌دست آمده، نه ‌تنها نکات کلیدی متن اصلی را در‌برگرفته، بلکه در مقایسه با متن اصلی از قابلیت درک و صراحت بیان بیشتری برخوردار است. http://lrr.modares.ac.ir/article-1-2449-fa.pdf 2010-10-06 11 27 زبان‌شناسی حقوقی (قضایی) ساخت موضوعی نشانگرهای گفتمانی و قواعد کلان متن زبان ساده حقوقی Ferdows Agha Golzadeh 1 Associate Professor, Linguistics Department, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran AUTHOR Faeze Farazandeh-pour 2 M.A in Linguistics Department, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran AUTHOR Arsalan Golfam 3 Assistant Professor, Linguistics Department, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE مطالعه و بررسی تصویر شرق در آثار ویکتور هوگو شناخت شرق و دنیای ادب و هنر شرقیان بیش از هر چیز مرهون شرق‌شناسان و نویسندگانی است که در شناساندن فرهنگ‌‌های شرقی پیشتاز بودند و این امر مهم از سده‌های هفده و هجده میلادی شروع شده و در قرن نوزدهم و بیستم رنگ و بوی علمی، تطبیقی و آکادمیک به خود گرفت. از میان این ادیبان شرق‌نگار، ویکتور هوگو، پیشوای مکتب رُمانتیسم، شاعر و نویسنده قرن نوزده فرانسه، از ورای نوشته‌ها و ترجمه‌های شرق‌شناسان، به‌ویژه با شناختن آیین زرتشتی و شاعران و ادیبان ایرانی همچون سعدی، فردوسی و حافظ، توانست مفاهیم و اندیشه‌های شرقی را در قالب اشعار حماسی و تاریخیِ خود به شکل منظوم بسراید. ذهن خیال‌پرداز و رُمانتیک ویکتور هوگو در بیان تصویر زیباییِ هنر و سُنت‌هایِ مشرق زمین، در طول اشعار وی موج زده و خوانندۀ معاصر را هم‌چون خوانندۀ قرن نوزده مجذوب روشنایی‌های اهورایی می‌کند. در این مقاله سعی بر آن داریم تا با نشان‌دادن تأثیر و الگوپذیریِ هوگو از افکار زرتشتی، هنر و فرهنگ شرق و خالقان شاهکارهای ادبی زبان فارسی، اُفق جدیدی در درک و واکاویِ دنیای خیال و تحلیل اندیشه‌های استنباطی وی از تاریخ، جامعه و انسانیت ترسیم کنیم. http://lrr.modares.ac.ir/article-1-3487-fa.pdf 2010-09-22 29 48 ادبیاتِ تطبیقی شرق‌شناسی ویکتور هوگو زرتشت Mohammad Hossein Javari 1 Associate Professor, Faculty of Foreign Languages and Literature, University of Tabriz, Tabriz, Iran AUTHOR Vahid Nejad Mohammad 2 Postgraduate Student of French Literature, University of Tabriz, Tabriz, Iran AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE نقش قصه‌های تمثیلی در تعلیم و تربیت امروزه متخصصان برنامه‌ریزی پی- زبان‌شناسی (PNL) با تمرکز بر زبان ناخودآگاه (دیداری، شنیداری، تن-جنب‌شناسی ، لامسه، چشایی) از قصه‌های تمثیلی به‌‌عنوان ابزاری مؤثر در آموزش وتحول دریافت‌های انسان‌‌ها از واقعیت بهره می‌برند. ارجاع تمثیل عموماً داستانی واقعی یا تخیلی کمابیش بلند و اندیشیده است که با برقراری تداعی و پی‌آیند به مخاطب کمک می‌کند تغییری در وضعیت روحی و... فکری‌اش ایجاد کند. امّا توجه به شرایط خاصی ضامن سودمندی حکایت تمثیلی است؛ چگونگی ساختن قصه‌ای مطابق با نیاز روحی و درونی مخاطب، نحوه بیان، نوع واژگان و تأثیر نقل قصه در قصه ناتمام جهت انگیزش همکاری ناخودآگاه مخاطب، همگی مضامین اصلی نوشتار حاضر را در‌بر می‌گیرند. http://lrr.modares.ac.ir/article-1-5279-fa.pdf 2010-10-06 49 64 قصّه تمثیل استعاره تعلیم و تربیت تداعی Mandana Sadrzadeh 1 Assistant Professor, Faculty of Foreign Languages and Literature, University of Tehran, Tehran, Iran AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE تحلیل گفتمانی شازده کوچولو (نظام معنایی منسجم تشکیل‌شده از ساختارهای تودرتو، تسلسلی و تکراری) در تحلیل گفتمانی «شازده کوچولو» تلاش بر این است که از نشانه‌ها‌ی منفرد، کلان‌نشانه‌ها‌، خرد‌نشانه‌‌ها و یا مجموعه‌ای از نشانه‌‌‌ها عبور کنیم تا بتوانیم به ورای نشانه‌‌‌ها یعنی آنجایی‌که نشانه‌‌ها با یکدیگر تعامل برقرار می‌کنند برسیم تا به خوانشی گفتمانی دست یابیم. بدین منظور، تلاش می‌کنیم تا این روایت را به عناصر سازنده آن تقلیل دهیم تا به این هدف برسیم که معنا چگونه در این روایت ظاهر می‌شود. بر این باوریم که «شازده کوچولو» روایتــی اســت با ساختاری منســجم که دلالت معنایی واحدی را می‌توان از آن دریافت کرد. به‌همین دلیل می‌خواهیم بدانیم که چرا این انسجام معنایی و تعامل بین عناصر وجود دارد؟ و چرا ساختار این روایت تسلسلی، تودرتو و تکراری است؟ و چرا گفته‌پرداز القاء تکثر ساختار را دارد؟ http://lrr.modares.ac.ir/article-1-1233-fa.pdf 2010-09-17 65 84 مربع معنایی پیرنگ گفته‌پرداز گفته‌خوان وضعیت ابتدائی وضعیت میانی وضعیت انتهایی Ali Abbasi 1 Associate Professor, Department of French Language & Literature, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE بررسی تحولات معنایی و ساخت اطلاع ساخت‌های نشانداری در فرآیند ترجمه از انگلیسی به فارسی این مقاله به بررسی تحوّلاتی می‌پردازد که ممکن است در لایه‌های مختلف معنایی، و ساخت اطلاع یک ساخت نشاندار در فرایند ترجمه از انگلیسی به فارسی روی دهد. منظور از ساخت نشاندار در این پژوهش، ساخت‌هایی چون ساخت نقش‌برابر، ساخت‌های وارونه، و ساخت‌هایی است که در آن‌ها پیشایندسازی صورت گرفته است. چارچوب نظری پژوهش را دستور نقشگرای نظام‌مند هلیدی فراهم آورده است و تحولات معنایی ساخت‌های نشاندارِ ترجمه‌شده با توجه به فرانقش‌های سه‌گانه این دستور یعنی فرانقش تجربی، فرانقش بینافردی و فرانقش متنی بررسی شده است. داده‌های پ‍‍ژوهش نیز از میان نمونه‌های بسیاری گزینش شده‌اند که از ده متن ترجمه‌شده انگلیسی به فارسی استخراج شده‌اند. این پژوهش نشان می‌دهد که در لایه‌های مختلف معنایی یک ساخت نشاندار، و ساخت اطلاع آن، در فرآیند ترجمه ممکن است تحولاتی رخ دهد. برخی از این تحولات، گریز‌ناپذیر و بسیاری از آن‌ها قابل اجتناب هستند. همچنین به نظر می‌رسد که آرایش واژگانی آزاد زبان فارسی، امکانات فراوانی برای بیان معنای ساخت‌های نشاندار در اختیار آن قرار داده است. http://lrr.modares.ac.ir/article-1-9119-fa.pdf 2010-09-17 85 113 نشانداری تحول معنایی ساخت نقش‌برابر ساخت‌های وارونه پیشایندسازی ترجمه Arsalan Golfam 1 Assistant Professor, Linguistics Department, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran AUTHOR Reza Amini 2 Ph.D. Student, Linguistics Department, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran AUTHOR Aliye Kord Za'faranlu Kambuzia 3 Assistant Professor, Linguistics Department, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran AUTHOR Ferdows Agha Golzadeh 4 Associate Professor, Linguistics Department, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE تحلیل و بررسی عوامل ضعف دانشجویان رشته زبان و ادبیات عربی در مهارت‌های زبانی از دیدگاه استادان و دانشجویان این رشته یکی از مهم ترین مشکلات دانشجویان رشتۀ زبان و ادبیات عربی، ضعف در به کارگیری مهارت های زبانی است؛ برای تحلیل و ریشه یابی این ضعف، مهم ترین مؤلّفه های تأثیر گذار که متخصّصان آموزش زبان های خارجی و مدرّسان مهارت های زبانی عربی، بر آنها تأکید کرده اند مشخص و سپس میزان تأثیرگذاری این مؤلّفه ها در ضعف دانشجویان، از نظر استادان و دانشجویان بررسی شد. این مؤلّفه ها عبارت اند از: «مهم ترین عوامل بی نشاطی دانشجویان در یادگیری و رشد مهارت های زبانی»، «میزان مفید و کارآمدی بسته های آموزشی موجود»، «میزان کارآمدی شیوه های ارائۀ دروس مربوط به مهارت های زبانی»، «میزان انگیزۀ دانشجویان و ماهیت آن»، «میزان کارآمدی روش های تدریس استادان برای بالا بردن نشاط دانشجویان» به صورت کلی و «میزان کارآمدی روش های تدریس مربوط به مهارت شنیداری» به عنوان یک مهارت مهم، به صورت خاص. روش تحقیق، پیمایش، ابزار تحقیق، پرسشنامه و شیوۀ تحلیل داده ها، توصیفی- تحلیلی است. نتیجۀ این پژوهش نشان می دهد که برخلاف بسیاری از گمان ها، دانشجویان نسبت به یادگیری مهارت های زبانی عربی بی انگیزه نیستند، بلکه این بی نشاطی است که به اشتباه بی انگیزه گی به شمارمی رود. از عوامل مهم این بی نشاطی و ضعف، «روش های نامناسب تدریس»، «فقدان بسته های آموزشی مناسب»، «کارآمد نبودن کلاس های آزمایشگاه زبان به علت استفاده نکردن از فنون شنیداری مناسب» و...است. http://lrr.modares.ac.ir/article-1-984-fa.pdf 2010-10-18 115 137 آموزش زبان مهارت‌های زبانی و آموزش زبان عربی انگیزه زبان‌آموزی Sources of Weakness in Language Skills among the Students of Arabic Language and Literature: An Exploration of Viewpoints of the Students and Professors Using of language skills has long been among the most conspicuous weak points of learners of Arabic language as a foreign language. By interviewing some professors and experts of Arabic language teaching, a number of topics were recognized as worthy to be investigated further as sources of weakness. These topics include “sources of boredom and tiredness of students in learning Arabic language”, “the appropriateness of existing instructional materials”, the appropriateness of the teaching methods”, “the sources of students motivation”, “ the effect of teaching methods on motivating students” in general and “ the appropriateness of methods for teaching listening” in particular. A researcher made questionnaire was used to elicit the viewpoints of students and professors regarding each of the above-mentioned topics. The results indicated that learners of Arabic language are not de-motivated but bored and tired due to the overall teaching context, in which they are learning this foreign language. Among the major sources of this boredom are “inappropriate teaching methods”, inappropriate instructional materials” and “inappropriate techniques in teaching listening comprehension”. http://lrr.modares.ac.ir/article-1-984-en.pdf 2010-10-18 115 137 Language learning motivation Second language teaching Second language skills Teaching Arabic as a foreign language I'sa Motaghizadeh 1 Assistant Professor, Department of Arabic Language and Literature, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran AUTHOR Danesh Mohammadi Rak'ati 2 MA in Arabic Language and Literature, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran AUTHOR Mohsen Shirazizadeh 3 Ph.D. Candidate in TEFL, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE تأملاتی در حوزه معنی‌یابی از متن در زبان عربی سخن در حضور یا غیبت «معنی» است. عقل و منطق حکم می‌‌کند که حضور «معنی» امری عقلانی باشد و وظیفه خواننده زدودن حجاب‌‌ها و دریافت معانی و مقاصدی باشد که به کمک نشانه‌های لفظی مطرح شده‌اند. در این فرایند، نکته قابل‌تأمّل آن است که انتخاب و نام‌گذاری این نشانه‌های لفظی برای مضامین و معانی و مدلولات، با توجه به ویژگی‌‌ها و عملکردی است که برای تمامی بینندگان و مخاطبان آن مدلول، قابل‌ لمس و مشاهده است؛ از این رو زوایای پنهان در این نام‌گذاری نقشی ندارند. با این تحلیل، بهانه مسبوق‌بودن معنی به تئوری‌های هر عصر، رنگ می‌بازد و معنی، امری متعین خواهد شد. البته مراد از تعیّن مخالفت با قرائت‌‌ها و برداشت‌های گوناگون نیست، بلکه این استنتاجات تا زمانی می‌توانند پذیرفتنی باشند که با قوانین زبانی هم‌خوانی داشته باشند و قرائت‌های استنباط‌شده با یکدیگر تعارضی نداشته باشند. در این فرایند معنی‌یابی، دلالت‌های داخل‌زبانی و خارج‌زبانی تأثیرگذار هستند. از مهم‌ترین ابزارهای دریافت معنی که چالش‌های بسیاری را در محافل فکری برانگیخته است، سه محور «متن»، «مؤلّف» و «خواننده» هستند که سه ضلع اصلی مثلث معنی‌یابی را تشکیل می‌‌دهند. تعیین سهم هرکدام از این عوامل، بستگی به نوع نگرش مخاطب و مبانی نظری او دارد که در این مقاله در‌صدد به چالش کشیدن این مبانی هستیم. http://lrr.modares.ac.ir/article-1-8838-fa.pdf 2010-10-06 139 158 معنی متن خواننده مؤلف تعیّن Hamid Reza Mirhaji 1 Assistant Professor, Department of Arabic Language and Literature, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran. AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE مرگ‌اندیشی خیامی در آثار دو شاعر فارسی و عربی: صلاح عبدالصبور و نادر نادرپور «اندیشه خیامی» حضور شگفت‌انگیزی در شعر دنیای امروز دارد؛ همین امر وی را شاعری پرآوازه و جهانی کرده است. دید‌گاه ویژه خیام به مرگ و زندگی در شعر شاعران امروزی فارسی‌زبان و عرب‌زبان انعکاس درخوری یافته است. شاید نابسامانی و آشفتگی دنیای معاصر و جریان‌های فکری و فلسفی حاکم بر ادبیات امروز، از عوامل اساسی این رویکرد به مرگ‌اندیشی خیامی باشد. صلاح عبدالصبور- شاعر معاصر دنیای عرب- و نادر نادرپور- شاعر دوران کنونی ادبیات فارسی- از جمله شاعرانی می‌باشند که به پدیده‌ حاکم و ویران‌گر هستی یعنی مرگ پرداخته‌اند و سهم به‌سزایی از شعر خود را به این موضوع پرابهام و رمزآلود اختصاص داده‌اند. هدف از این تحقیق بررسی تأثیر اندیشه خیامی و تبیین آن در شعر این دو شاعر می‌باشد. مقایسه شعر این دو نشان می‌دهد که هر دو شاعر از یک سرچشمه الهام گرفته‌اند و تحت‌تأثیر نگاه مرگ‌گریزانه خیامی بوده‌اند و آن را با معانی کهن تصوف ایرانی و فلسفه هستی‌گرایی (اگزیستانسیالیسم) امروزی در‌آمیخته‌اند. http://lrr.modares.ac.ir/article-1-4362-fa.pdf 2010-10-06 159 177 نادرپور خیام مرگ واژه‌های کلیدی: عبدالصبور Faramarz Mirzaei 1 Associate Professor, Department of Arabic Language and Literature, Bu Ali Sina University, Hamadan, Iran AUTHOR Mehdi Sharifian 2 Associate professor, Department of Persian Language and Literature, Bu Ali Sina University, Hamadan, Iran AUTHOR Ali Parvaneh 3 M.A. In Arabic Language and Literature, Bu Ali Sina University, Hamadan, Iran AUTHOR