ORIGINAL_ARTICLE تحلیل شیوه‌های بازنمایی گزینش خبر، بر مبنای رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی در این پژوهش که در چارچوب تحلیل­ گفتمان ­انتقادی انجام شده است، خبر رسانه­ها بررسی می‌شود؛ زیرا رسانه­ها بیش از متون دیگر، موضوع تجزیه و تحلیل ­گفتمان قرار می­گیرند. هدف کلی مقاله، پایه­ریزی یک چارچوب تحلیلی برای پژوهش در نظم گفتمان رسانه­ای معاصر است. نگارندگان می‌خواهند تأثیر عوامل غیر‌زبانی را بر گزینش واژگان به ‌کار رفته در خبر رسانه­ها، بررسی و تحلیل کنند. داده­های پژوهش از اخبار چهار رادیوی جمهوری اسلامی ایران، آمریکا، فردا و اسرائیل جمع‌آوری شده‌اند که خبر فارسی پخش می‌کنند. این داده‌ها در چارچوب راهکارهایی مانند تعمیم‌شدگی واژگانی، عبارات خطابی و واژگانی‌شدگی افراطی ارزیابی می‌شوند. روش انجام این پژوهش مقایسه­ای است و خبرهای مشترک رادیوهای مورد بررسی با هم مقایسه می‌شوند. http://lrr.modares.ac.ir/article-1-3927-fa.pdf 2014-12-22 1 16 واژگان کلیدی: تحلیل گفتمان انتقادی زبان‌شناسی نقش‌گرا زبان و قدرت خبر عوامل غیرزبانی The Analysis of News Selection Representative Methods from CDA Perspective In the present study, which has been done from critical discourse analysis perspective, the authors focus on the media news, since it is the media that puts as a topic of discourse analysis more than other texts. The general purpose of the present paper is based on an analytical framework in order to study the order of the contemporary media discourse. The authors intend to analyze the nonverbal factor influences on the choice of words used in the media news. In general, the data, which have been used in this research, are Persian news of four radios including Iran, USA, Farda, and Israel. The authors are going to analyze them in the framework of the strategies such as lexical generalization, address forms, and over lexicalization. The methodology of the research is comparative  in which the shared news of the studied radios are compared to each other. http://lrr.modares.ac.ir/article-1-3927-en.pdf 2014-12-22 1 16 critical discourse analysis functional linguistics Language and power Nonverbal factor Ferdows Aghagolzadeh 1 Associate Professor, Department of Linguistics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran AUTHOR Masoud Dehghan 2 Ph.D., Department of Linguistics, Razi University, Kermanshah, Iran AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE بررسی کارکرد روایی دو حکایت از الهی‌نامه عطار براساس نظریه گرمس و ژنت ژولین گرمس (1917- 1992م) روایت‌شناسی ساختارگرا است که در زمینه روایت‌شناسی با ارائه الگوهای معین و ثابت، به منظور بررسی انواع مختلف روایت، تلاش­های فراوانی انجام داده و روایت‌شناسی را بر‌اساس ریخت‌شناسی حکایت پراپ استوار نموده است. در این مقاله الهی­نامه عطار بر‌اساس نظریه­های جدید ادبی از جمله «روایت‌شناسی ساختارگرا»، الگوهای«معناشناسانه گرمس» و «شکل‌شناسانه ژنت»، مورد تحقیق قرار گرفته است و کارکرد روایی دو حکایت: زن صالحه و دختر کعب و عشق او، بر مبنای الگوی روایت‌شناسی گرمس تحلیل و تفسیر شده تا ضمن شناسایی موقعیت­های متن روایی، بر‌اساس نظریه کانون روایت ژنت، به بررسی الگوی پیرنگ، الگوی کنشی (شش کنشگر: کنش­گزار (فرستنده) / کنش‌پذیر(گیرنده)، کنشگر (فاعل) / مفعول (شیء ارزشی) و کنش‌یار( یاری‌رسان) / ضد کنش (بازدارنده) و همچنین میزان قابلیت تحلیل دو حکایت بالا از طریق مربع معنایی، پرداخته شود. هدف از ارائه این مقاله، بررسی ویژگی­های روایی و رابطه راوی «روایت‌پرداز» و «کنشگر» در دو حکایت یاد‌شده؛ مبتنی بر نگرش ساختارگرایانه گرمس و ژنت است. http://lrr.modares.ac.ir/article-1-3988-fa.pdf 2014-12-22 17 43 واژگان کلیدی: الهی‌نامه عمل روایت الگوی گرمس کانون روایت ژنت The Study of the Narrative Function of Two Stories from Ilahi-nameh of Attar based on Gremaˊs Pattern and Gerard Genette Every story is formed from a strong link between two elements of surface and structure. In structuralism, narrative is considered as a structure, which has been studied by theorists such as Algirdas Julius Greimas (1917-1992) to find its components and provide a basic pattern for this structure. Algirdas Julius Greimas was a structuralist and semantic theorist, also a follower of Vladimir Propp (1895-1970). He introduced the theory of Actantial model for the narrative. This model aims to reveal the role of the characters of a narrative, and helps to indentify the characters by linking action and character to each other. In this research, we studied the Ilahi-name of Attar based on the modern literary theories including structuralist narratology, semantic pattern of Greimas, and morphological pattern of Gerard Genette. In addition, the narrative function of two stories of Ilahi-name, the “Pious Woman” and “Daughter of Ka’b and Her Love”, has been interpreted according to the narrative model of Greimas. We further studies stories by recognizing the situations of the narrative discourse (based on the focalization theory of Gerard Genette), and also the plot, i.e. Actantial model (six actants: sender/receiver, subject/object, supporter/oppositionist), to analyze the tales based on semantic square (le carré sémiotique). http://lrr.modares.ac.ir/article-1-3988-en.pdf 2014-12-22 17 43 Attar Ilahi-name Narrative function Greimas model Focus of narration Gerard Genette Esmail Azar 1 Associate Professor, Department of Persian Language & Literature, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran AUTHOR Ali Abbasi 2 Associate Professor, Department of French Language & Literature, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran AUTHOR Vida Azad 3 M.A. in Persian Department of Persian Language & Literature, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE بازسازی معناهای عاطفی در فرایند ارزشی گفتمان در داستان نبرد رستم و سهراب، رویکرد نشانه – معناشناختی یکی از مفاهیم قابل طرح در هر گفتمانی، مفهوم ارزش و فراارزش است. فراارزش شرایط بروز و ظهور ارزش­های دیگر را تعیین می­کند و ارزش­های دیگر گفتمان در سایه آن شکل می­گیرند و جهت‌دار می‌شوند. در این تحقیق تلاش می­کنیم با روش تحلیلی و رویکرد نشانه- معناشناسی، تعامل و تقابل نظام­های ارزشی گفتمان در داستان نبرد رستم و سهراب، فرایند شکل­گیری فراارزش «قدرت و شهرت» و نقش شرایط احساسی و عاطفی در ایجاد گسست در شکل­گیری این فرایند را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم. پس از تحلیل نظام­های ارزشی گفتمان نبرد رستم و سهراب، خواهیم دید «قدرت و شهرت» فراارزشی است که بنیان‌های نظام ارزشی گفتمان بر‌اساس آن استوار است؛ اما حضور نیرومند عاطفه، روند شکل­گیری این فراارزش را با تنش و گسست مواجه می­کند و برنامه روایی کنشگر برای دستیابی به مفعول ارزشی (معنا) دچار تغییر می­شود. استفاده از مدل طرحواره فرایند عاطفی، برای نشان دادن فرایند شکل­گیری گونه عاطفی پشیمانی و ناامیدی در رستم پس از مرگ سهراب، وضعیت بحرانی او در داستان، ترس از مورد قضاوت قرار گرفتن رستم از سوی مخاطب و تلاش برای رهایی از این وضعیت برای حفظ موقعیت ایدئولوژیکی‌اش، از دستاوردهای دیگر این پژوهش است. http://lrr.modares.ac.ir/article-1-372-fa.pdf 2014-12-22 45 66 واژگان کلیدی: گفتمان نشانه- معناشناسی ارزش فراارزش گونه­های عاطفی رستم و سهراب Reconstruction of Emotional Meanings in the Value Process of Discourse in Rostam and Sohrab Story: Semiotique Approach One of the analyzable concepts in discourse is value and valuer; valuer determines other valuesˊ occurrence, and other values are formed and oriented in its shadows. This research using analytical method and semiotique approach, tries to analyze interactivity and contrasting of value systems of discourse, as we as the formation of “power and reputation” valuer and the role of emotional conditions that are dissociated in this formation process. At the end and after analyzing Rostam and Sohrab discourse systems, we will see that “power and reputation” are values that the basis of value system of discourse is based upon them but the powerful presence of affection runs up against this valuer formation process. Therefore, narrative program of subjective agent to access the value object (meaning) is subject to change. Also object value changes its position and becomes an impediment to achieve the object value. Also using emotional process pattern to show disappointment and regret formation in Rostam after Sohrab dead, his critical condition in the story, and fear of being judged by the addressee, the effort he has made to maintain his ideological position and release himself from this situation is the main achievement of this article.  http://lrr.modares.ac.ir/article-1-372-en.pdf 2014-12-22 45 66 Discourse Semiotique value Valuer Sentiment type Rostam and Sohrab Azam Baramaki 1 Ph.D. Student of Persian Language and Literature, Kharazmi University, Tehran, Iran AUTHOR Gholam Alli Fallah 2 Associate Professor of Persian Language and Literature, Kharazmi University, Tehran, Iran AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE بررسی نحوه برقراری ارتباط تصویری و کلامی توسط گفته‌پرداز یا گوینده (مطالعه نشانه- معناشناختی آگهی‌های تلویزیونی امور فرهنگی و آموزشی) ابزارهای مورد استفاده در نشانه- معناشناسی می‌توانند بر مضامین متفاوتی پیاده شوند. هدف ما در این مقاله بررسی چگونگی برقراریارتباط در تبلیغات تلویزیونی است. تبلیغات، نوعی وسیله ارتباطی تلقی می‌شود که در آن طبق آخرین مدل‌های ارتباطی، به دلیل وجود همزمان تصاویر و کلام، فرستنده قادر است پیامی پیچیده برای دریافت‌کننده خود بفرستد. برحسب اینکه گفته‌پرداز به چه شکل پدیدار می‌شود و چه گفته‌ای را برای ارتباط با مخاطبش انتخاب می‌کند، ساختار پیام می‌تواند به شکل‌های گوناگون به نمایش درآید. بر همین اساس، چهار شکل متفاوت گفتمان ساخته می‌شود که هر‌یک کارکرد گفتمانی خود را دارند. از طرفی گفته‌پرداز می‌تواند به شکل نوشتاری یا شنیداری نمایان شود. نوشتار می‌تواند به موازات تصویر حرکت کرده، معنای آن را تکمیل کند و یا ایهام‌های تصویر را به کنار نهاده، منظور اصلی فرستنده پیام را منتقل کند. با شروع صدای خارج صحنه، گفته‌پرداز به گوینده یا فرستنده پیام تغییر ماهیت می‌دهد؛ بر این اساس، منشأ صدا در تصویر مشخص می‌کند او تا چه حد بر گفتمان خود تسلط دارد. همه این عوامل ‌بر قابلیت پذیرش تبلیغ توسط بیننده و سوق دادن او به خرید خدمات یا کالا تأثیرگذار هستند.   http://lrr.modares.ac.ir/article-1-8762-fa.pdf 2014-12-22 67 86 واژگان کلیدی: نشانه- معناشناسی گفته‌پرداز گفته گفتمان تیزر Visual and Verbal Communications by Enunciator or Speaker: Semioticsˊ Study of Cultural and Educational Advertising The visual narrative stories are known as heterogeneous narratives. However, they represent the same characteristics. The most important trait is to replace the spatio-temporal continuity of an event with a series of elements that can be called "event" in the case of verbal narrative, and "plans" in the case of film narrative. In general, narrative structures are more superficial than deep structures. The latter is responsible for coordination and spatio-temporal location of the text that is being formed; it further decides on the actorial roles that the subject will be called upon to occupy. Accordingly, the background and foreground, the value of the plan, and the angle of view among other options are chosen. Keywords: syntactic, morphological, language utterance, utterance, story http://lrr.modares.ac.ir/article-1-8762-en.pdf 2014-12-22 67 86 Semiotic Enunciator Story Teaser Anita Saleh Bolourdi 1 Ph. D. in Semantics, Tehran, Iran AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE بررسی پیکره‌بنیاد شیوه نام‌دهی خلیج فارس در مطبوعات و رسانه‌های آمریکایی به شیوه تحلیل گفتمان انتقادی خلیج فارس به‌عنوان یک شاهراه جغرافیایی بین‌المللی که به هارتلند جهان نیز شهرت یافته و سومین خلیج بزرگ دنیا به شمار می‌آید، از چندین منظر حائز اهمیت است. از چند دهه قبل بر سر نام این منطقه منازعات و بحث‌های مختلفی درگرفته است و اخیراً نیز برخی کشورهای حوزه خلیج فارس و گاه بعضی خبرگزاری‌ها، مطبوعات، مؤسسات و نهادهای اروپایی و آمریکایی می‌کوشند اصطلاح مجعول «خلیج عربی» را جایگزین نام «خلیج فارس» کنند. پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که بسامد و شیوه توزیع کاربرد واژه خلیج عربی و سایر اصطلاحات مجعولی که توسط رسانه‌ها و مطبوعات آمریکایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، چگونه است و چه رابطه‌ای بین کاربرد این اصطلاحات نو‌پدید با بازه زمانی انتشار مطلب/ خبر و گونه/ ژانر آن وجود دارد؟ روش انجام پژوهش به شیوه پیکره‌بنیاد و مبتنی بر تحلیل گفتمان انتقادی است. برای این منظور، عنوان Persian Gulf  و سه اصطلاح Arabic / Arabian / Arab Gulf  را در دو پیکره انگلیسی، آمریکایی معاصر(COCA)  با بیش از چهارصد و پنجاه میلیون واژه از متن‌های مطبوعاتی و رسانه‌ای معاصر (بین سال‌های 1990 - 2012) و پیکره مجله آمریکایی تایم با بیش از یکصد میلیون واژه (از سال 1923 - 2008) را مورد بررسی قرار دادیم و نتایج را به شیوه تحلیل گفتمان انتقادی تحلیل کردیم. پژوهش حاضر نشان داد که بسامد کاربرد عنوان Persian Gulf  در هر دو پیکره مورد استناد با بسامد هیچ‌یک از سه اصطلاح مجعول (و حتی مجموع بسامد آن‌ها) قابل مقایسه نیست. از سوی دیگر، در‌حالی‌که عنوان خلیج فارس به صورت بی‌نشان در کل بازه زمانی و گونه‌های خبری، کاربردی وسیع و غالب داشته است، سایر اصطلاحات، بیشتر در دهه 1980 م. و 1990 م. آن هم اغلب در متن‌های اقتصادی مرتبط با موضوع نفت، گزینش شده‌اند. http://lrr.modares.ac.ir/article-1-750-fa.pdf 2014-12-22 87 102 واژگان کلیدی: تحلیل گفتمان انتقادی تحلیل پیکره‌ای خلیج فارس راهبردهای نام‌دهی متون رسانه‌ای The Corpus-based Study of the American Press and Media’s Naming Strategy Toward the Persian Gulf: CDA Approach The “Persian Gulf”, as a very important geopolitical region known as global heartland, is the third great gulf of the world. There have been some controversies over the name of this region in recent few decades, and recently some Persian Gulf Arab states or sometimes American and European institutes have tried to coin the fake name of “Arab Gulf” instead. In this paper, after reviewing the literature and historical and international documents, we study the naming strategy of international media toward the name of this important geographical entity. We compare the frequency, genre and content of the articles and news in which four referring expressions of “Arabic/Arab/Arabian/Persian Gulf” have been used within the Critical Discourse Analysis (CDA) framework. The data are gathered from Time magazine archive (1923-2008) and Contemporary Corpus of American English (COCA) (1990-2012). The findings of this article show that, comparing with other terms, the usage of the term “Persian Gulf” is considerably and undeniably more than the other three terms in a way that in Time magazine archive, there are 969 and in COCA corpus, 5003 cases of “Persian Gulf” usages while this number is around a hundred for all of the three coined words. The results further shows that while Persian Gulf is widely used context freely as default name, “Arab Gulf” term is mostly used in economic context, especially in those news and articles, which are about the “oil”. http://lrr.modares.ac.ir/article-1-750-en.pdf 2014-12-22 87 102 critical discourse analysis Corpus-based analysis Persian Gulf Naming strategies Media Texts Reza Kheirabadi 1 Ph.D. in Linguistics, The Research and Training Plan Organization, Tehran, Iran AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE نظام حالت‌نمایی در گویش تاتی خلخال زبان تاتی از جمله زبان­هایی است که از میان شیوه­های رایج در بین زبان­های جهان برای نمایش روابط دستوری، از شیوه «حالت­نمایی» و «نشاندار کردن وابسته­ها» در کنار شیوه­های دیگری همچون «مطابقه» استفاده می­کند. این زبان یکی از زبان­های ایرانی شمال ­غربی است که گونه­های مختلف آن در برخی روستاها و شهرهای استان­های اردبیل، قزوین، زنجان و گیلان به صورت جزیره­های زبانی به حیات خود ادامه می­دهند. گونه مورد بررسی در این مقاله، دروی (dərav-i) تاتی مورد تکلم در روستای درو، از توابع شاهرود خلخال است. هدف از این پژوهش، بررسی نظام حالت­نمایی در این گونه است. با وجود ویژگی­های کهن این گونه زبانی، تاکنون تحقیقی در مورد نظام حالت­نمایی آن انجام نشده است؛ در‌حالی‌که این گونه، به علت مهاجرت بسیار زیاد نسل جوان به شهرهای اطراف و عدم انتقال به نسل بعدی، از زبان­هایی است که بسیار در معرض خطر فراموشی قرار دارد.   http://lrr.modares.ac.ir/article-1-967-fa.pdf 2014-12-22 103 123 واژگان کلیدی: زبان تاتی حالت­ نمایی گونه تاتی دِرَوی فاعلی- مفعولی کنایی- مطلق Case Marking System in Tâti Dialect of Khalkhâl Tâti is one of the languages, which besides applying other means such as agreement and word order, uses case marking of dependents to show the grammatical relations in a sentence. Tâti is among the North-west Iranian languages. Tâti dialects are dispersed in some cities and villages in Ardebil, Qazvin, Zanjan and Gilan provinces. The Tâti variety studied in this article is the Dəravi variety, which is spoken in Khalkhâl. This article intends to study the case system of Dəravi.  Although this variety of Tâti has retained some ancient characteristics, its case system has not been studied yet. This variety is highly endangered as its young speakers immigrate to neighboring cities in search of work, and they no longer transmit their mother language to the next generations.    http://lrr.modares.ac.ir/article-1-967-en.pdf 2014-12-22 103 123 Tâti Case marking Dəravi variety of Tâti Nominative-accusative Ergative-absolutive Jahandust Sabzalipur 1 Ph.D., Department of Persian Language and Literature, Islamic Azad University, Rasht, Iran AUTHOR Raheleh Izadifar 2 Ph.D. Candidate in Linguistics, Bu Ali Sina University, Hamadan, Iran AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE کارکرد داستان کلان و نگاشت نظام در خوانش منطق‌الطیر عطار نیشابوری (با رویکرد شعرشناسی شناختی) بخشی از شعرشناسی شناختی بر نظریه نگاشت قیاسی مبتنی است که برای یافتن شباهت‌ها، رابطه‌ها و نظام‌های ساختاری به کار می‌رود. ساختار خرد به اجزای اثر و زنجیره جمله‌ها در گفتمان و ساختار کلان در سطحی بالاتر، به پردازش اثر نظر دارد که بر اثر تعامل میان این دو ساختار، ساختار دیگری ایجاد می‌شود که «داستان کلان» نامیده می‌شود. این ساختار مانند لایه‌ای است که ساختارهای از هم گسسته را به ‌واسطه عناصر پیرامتنی و متنی به هم پیوند می‌زند تا داستانی ناگفته را به وجود بیاورد. این داستان ناگفته، در چگونگی خوانش منطق‌الطیر عطار نیشابوری نقشی بسزا دارد. هدف از این پژوهش بررسی چگونگی تأثیر ساختار کلان بر ساخت حکایت‌های مختلف جهان متن منطق‌الطیر، با رویکرد شعرشناسی شناختی است. در این پژوهش نشان می‌دهیم چگونه ساختار کلان باعث ایجاد داستان کلانی می‌شود که به خوانشی متفاوت از اثر منجر می‌شود و می‌کوشیم برآیند تعامل داستان کلان و نگاشت نظام در یک اثر ادبی مانند منطق‌الطیر را نمایان کنیم. پرسش پژوهش این است که چگونه مفهوم «کثرت و وحدت» به‌ واسطه نگاشت طرحواره‌ای (نظام) در شکل‌گیری ساختارهای خرد و کلان منطق‌الطیر عمل می‌کند و به شکل‌گیری داستان کلان منجر می‌شود و داستان کلان چگونه می‌تواند بر خوانش اثر تأثیر بگذارد؟ نتیجه پژوهش نشان می‌دهد که ساختار منطق‌الطیر کاملاً هماهنگ با مفاهیم ساخته‌شده در آن شکل می‌گیرد؛ به‌طوری که تعدد پرندگان برای رسیدن به سیمرغ در قالب تعدد حکایت‌هایی با ساختارهای مشابه دیده می‌شود که این ساختارها، بخشی از روایت داستان منطق‌الطیر را بازنمایی می‌کنند. به این ترتیب، مطالعه متن با این رویکرد می‌تواند ابزار مناسبی برای تحلیل متن و ساختارهای آن، به ‌واسطه نگاشت‌های مفهومی ایجاد کند و بسیاری از اختلاف نظرهای موجود در تحلیل ساختار اثر را منتفی کند.   http://lrr.modares.ac.ir/article-1-6442-fa.pdf 2014-12-22 125 147 واژ‌گان کلیدی: جهان متن شعرشناسی شناختی نگاشت طرحواره‌ای داستان کلان کثرت و وحدت The Function of Macrofiction and System Mapping in the Interpretation of “Conference of the Birds” by Attar Nishapuri (A Cognitive Poetics Approach) Cognitive poetics includes a theory of analogical mapping, which shows employing different skills of finding similarities, relationships, and structural systems. Microstructure could be considered as parts or constrains of sentences in a discourse, while macrostructure is a large-scale statement of the content of a text. If some common schemata cover these both structures, this part-whole relation will map the macrostructure of the text through some paratextual and cohesive elements on all texts of the stories in a collection, and will create an untold story, a macrofiction. In fact, this untold story has a main role in the interpretation of the “Conference of the Birds”. The aim of this study is to investigate how the macrostructure influences the structuring of each story of the world text of the “Conference of the Birds” (1177), a well-known Persian poem, by cognitive poetics approach. The author is going to demonstrate how the macrostructure leads to creating a macrofiction, which offers a new reading of the text. Moreover, it examines how macro-fiction and system mapping may interact in a literary text like the “Conference of the Birds” and what is the result of their interaction. This study posits, firstly, how the concepts of variety (multiplicity) and unity (oneness) assume to construct the macro- and micro-structures of the “Conference of the Birds” through the system mapping, and how the text leads to a new structure, called macrofiction. Secondly, how macrofiction could have an effect on the reading of the text. Consequently, the concept and structure of the “Conference of the Birds” are in harmony, so the variety and a large number of the birds who desire to reach phoenix (Simorgh) are represented in the course of different and various stories concerning the same pattern. As a result, studying the text world by this approach could provide a suitable device for analyzing a text and its macro-structures through conceptual mappings as a step forward in the area of literary critic. http://lrr.modares.ac.ir/article-1-6442-en.pdf 2014-12-22 125 147 Text world Cognitive poetics System mapping Macro fiction Multiplicity and Oneness Leila Sadeghi 1 Ph.D. Student of Linguistics, University of Tehran, Tehran, Iran AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE جنسیت و قطع کلام‌ در جلسات دفاع از پایان‌نامه در دهه­های اخیر ارتباط میان مبحث قطع کلام و جنسیت در جامعه زبان­شناسی با استقبال زیادی مواجه شده است. سهم این مطالعات در زبان فارسی و به­ویژه تعاملات دانشگاهی بسیار اندک است. هدف این تحقیق، بررسی و تحلیل انواع شیوه­های قطع کلام در گفتار دانشگاهی فارسی در کلام زنان و مردان با رویکرد جامعه کنشی است. بدین منظور قطع کلام‌ها در 9 جلسه دفاع مردان و 9 جلسه دفاع زنان از پایان‌نامه‌هایشان مورد واکاوی قرار گرفته است. تحلیل داده­ها نشان می­دهد که قطع کلام، نقش­های مختلفی در تعامل دارد و نشانگر تسلط مردان بر زنان نیست. عواملی نظیر نوع عضویت (هسته­ای و وابسته) در جامعه کنشی و منزلت درون‌گروهی در شکل­گیری قطع کلام دخیل است.   واژگان کلیدی: گفتمان دانشگاهی، جنسیت، جلسات دفاع پایان­نامه، قطع کلام‌ها، نوع عضویت.   http://lrr.modares.ac.ir/article-1-2690-fa.pdf 2014-12-22 149 170 گفتمان دانشگاهی جنسیت جلسات دفاع پایان­ نامه قطع­ کلام­ها نوع عضویت Gender and Interruption in the Defense Sessions of Dissertations This paper aims to investigate the ways in which socio-linguistic parameters such as gender contribute into the turn organization of defense sessions. Interruption plays an important role in the organization of turn taking in the interactions of defense sessions. The current paper is then primarily focused on the description and analysis of interruptions in the interactions of dissertation defense sessions of Persian speakers using the “community of practice” approach. A number of discourse and pragmatic functions (e.g. defense, directiveness, cooperation, competition, etc.) have been identified for interruptions in relation to the power relations of interlocutors in the interactions. Apart from qualitative analysis, some quantitative findings have been provided for further clarification. The analysis of data shows that it is mainly the social status of a speaker that influences the types and frequency of interruption rather than his/her gender. In other words, the social variable does not play an important role in the interruption for turn organization in the defense sessions of Persian speakers.   http://lrr.modares.ac.ir/article-1-2690-en.pdf 2014-12-22 149 170 Academic discourse Gender Dissertation defenses Interruptions Mohammad Amouzadeh 1 Associate Professor, Department of Linguistics, Isfahan University, Isfahan Iran AUTHOR Raha Zareifard 2 Ph.D. Candidate, Department of Linguistics, Isfahan University, Isfahan Iran AUTHOR Batool Alinezhad 3 Associate Professor, Department of Linguistics, Isfahan University, Isfahan Iran AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE بررسی موقعیت «روایت‌شنو» در ادبیات داستانی گفتن یا نگفتن داستان، باعث تفاوت بین متن روایی و غیر‌روایی می‌شود. در هر متن روایی علاوه بر یک راوی، دست‌کم یک «روایت‌شنو» نیز وجود دارد. «سطح روایی»، «میزان مشارکت» و «درجۀ ادراک پذیری» راوی، مهم‌ترین عواملی هستند که ویژگی‌های روایت‌شنو را تعیین می‌کنند. در این پژوهش علاوه بر معرفی نشانه‌های مستقیم و غیر‌مستقیم وجود «روایت شنو»، به تبیین دو گونه «روایت‌شنو» درون‌متنی و برون‌متنی می‌پردازیم. چگونگی تمایز متن روایی و غیر‌روایی، چگونگی نمود نشانه‌های مستقیم و غیر‌مستقیم مبنی بر وجود روایت‌شنو در داستان و منظور از روایت‌شنو درون‌متنی و برون‌متنی در یک متن، پرسش‌های اساسی این پژوهش به شمار می‌روند. در این پژوهش، به روش توصیفی – تحلیلی و با بهره‌گیری از منابع کتابخانه‌ای، نشانه‌های مستقیم و غیر‌مستقیم وجود «روایت‌شنو» در داستان را معرفی می‌کنیم و به تبیین تمایز‌های روایت‌شنو درون‌متنی و برون‌متنی در داستان و متون روایی می‌پردازیم. نتایج پژوهش حاضر نشان می‌دهد که روایت‌شنو درون‌متنی همان مخاطب تخیّلی و روایت‌شنو برون‌متنی، خوانندۀ ملموس است. http://lrr.modares.ac.ir/article-1-1696-fa.pdf 2014-12-22 171 195 واژگان کلیدی: روایت متن روایی رابطۀ علّی و معلولی روایت‌شنو برون‌متن درون‌متن A Survey on the Status of “Audience” in Narrative Literature Telling or not telling story clearly distinguishes between narrative and non-narrative texts. As in narrative texts, there is a narrator, so there should be at least one audience. The most important factors, which determine the characteristics of the audience can be enumerated as: “level of narrative”, “level of narrator’s participation” and “level of his/her perception”. Here, in addition to explanation of two kinds of inter- and extra- text audience, we try to introduce direct and indirect signs of the presence of the audience. Thus the essential questions, which form the foundation of our study, are: “What is the difference between narrative and non-narrative texts?”, “How direct and indirect signs of the presence of the audience manifest in a story?” and the last question is: “What’s the meaning of inter- and extra- text audience in a text?”. This study through descriptive-analytic method and use of library resources represents direct and indirect signs of presence of the audience and it also explains differences between inside and outside the text audience in stories and narrative texts. The results of this study show that inside the text audience is identical with imagery addressee and outside the text audience is a real reader. http://lrr.modares.ac.ir/article-1-1696-en.pdf 2014-12-22 171 195 Narration Narrative text Cause and Effect relation audience Outside the text Inside the text Mohsen Mohammadi Fesharaki 1 Assistant Professor of Persian Language and Literature, University of Isfahan, Isfahan, Iran AUTHOR Shirin Ashourloo 2 M. A. Student in Persian Language and Literature, University of Isfahan, Isfahan, Iran AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE استعاره و فرهنگ: رویکردی شناختی به دو ترجمه رباعیات خیام پدیده استعاره و ویژگی های فرهنگی آن یکی از مشکلات اساسی فراروی نظریات ترجمه است. ترجمه‌پذیری استعاره همیشه نسبتی معکوس با فرهنگ داشته است. هدف این پژوهش بررسی رابطه استعاره و الگوهای فرهنگی در فرایند ترجمه استعاره است. در این راستا سه رباعی خیام را انتخاب کردیم و ترجمه­های انگلیسی و کردی آن‌ها را بررسی کردیم. نتایج پژوهش نشان می­دهد که مترجمان بیشتر در ترجمه استعاره­های وابسته به الگوهای فرهنگی مشترک موفق بوده‌اند و استعاره­های وابسته به الگوهای غیر‌ مشترک در متون مقصد بازآفرینی نشده­اند؛ به همین دلیل می­توانیم شرایط انطباق یکسان و متفاوت در مدل ترجمه مندلبلیت را به‌ترتیب مرتبط با الگوهای مشترک و غیر مشترک فرهنگی بدانیم.   http://lrr.modares.ac.ir/article-1-10929-fa.pdf 2014-12-22 197 218 واژگان کلیدی: استعاره ترجمه فرهنگ خیام انگلیسی کردی Metaphor and Culture: A Cognitive Approach to the Two Translations of Khayyam’s Quatrans Metaphor and its cultural specific attributes in translation is one of the main challenges in translatology. Translatability of metaphor is reduced due to its cultural impediments. This paper aims to investigate the relationship of metaphor to cultural models in translation. Three quatrains by Khayyam and their English and Kurdish translations were investigated. The results showed that the translators have succeeded in achieving equivalency when the metaphors are based on common cultural models, while the metaphors of uncommon cultural models are not properly transmitted. So the same mapping condition of Mandelblit’s theory is due to common cultural models, and different mapping condition is due to uncommon cultural models.   http://lrr.modares.ac.ir/article-1-10929-en.pdf 2014-12-22 197 218 Metaphor Translation Culture Khayyam English Kurdish Rahman Veisi Hesar 1 Ph.D. Student of linguistics, University of Isfahan, Isfahan, Iran AUTHOR Manoochehr Tavangar 2 Associate Professor of Linguistics, University of Isfahan, Isfahan, Iran AUTHOR