1- دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، sarli@khu.ac.ir
2- دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3- دانشجوی مقطع دکتری زبان و ادبیات فارسی، تهران، ایران
چکیده: (4092 مشاهده)
تهیه و تدوین برنامۀ آموزشی کلان بهنحوی بنیادین با نگارش درسنامه و کتاب آموزشی مرتبط است. بخشبندی ادواری تاریخ ادبیات فارسی، متناسب با اهداف آموزشی، میتواند بنیاد نظری برنامۀ آموزشی زبان فارسی به غیرفارسیزبانان را فراهم آورد. مسئلۀ اصلی این پژوهش آن است که چگونه میتوان از انگارۀ خاص و متفاوتی از دورهبندی در تاریخ ادبیات فارسی برای آموزش ادبیات فارسی به غیرفارسیزبانان بهره برد، به گونهای که رضایت و یادگیری زبانآموزان را درپی داشته باشد. هدف آن است که با توجه به برنامۀ آموزشی کلان و درنظر داشتن وضعیت دانش زبانی فارسیآموزان و دورههای ادبیات فارسی، طرحی نو برای آموزش ادبیات فارسی به غیرفارسیزبانان به دست داده شود و روایی و اعتبار این طرح، با کاربست آن در میان گروهی از غیرفارسیزبانان آزموده شود. برای این منظور، از میان رویکردها و شیوههای مختلف دورهبندی تاریخ ادبیات، نوعی دورهبندی براساس ترتیب تاریخی معکوس، نوع ادبی، فرم (قالب ادبی) و افراد شاخص پیشنهاد کردهایم. این ملاکها در ترکیبی که ازلحاظ ترتیب تاریخی از دورۀ معاصر به گذشتههای دورتر پیش میرود سیر تاریخی معکوس انواع و قالبهای ادبی گوناگون را با درنظر داشتن شاعران و نویسندگان برجستۀ هر دوره روایت میکند. برای آزمودن کارکرد این شیوه، محتوای تهیهشده (کتاب درخت زنده) را به فارسیآموزان سطح میانی و فوقمیانی تدریس کرده و نتایج نظرسنجی دربارۀ یادگیری آنها را تحلیل کردیم. تحلیلها نشان میدهد که هر دو سطح، نسبت به تدریس این محتوا، رضایت زیادی دارند.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
آموزش زبان انتشار: 1402/11/10