دوره 14، شماره 6 - ( 1402 )                   جلد 14 شماره 6 صفحات 275-245 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sarli N, Bagheri B, Shamsoddinnejad M. An Approach Toward Periodization of Persian Literary History for Teaching Persian Literature to Non-Native Speakers. LRR 2024; 14 (6) :245-275
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-55360-fa.html
سارلی ناصرقلی، باقری بهادر، شمس الدین نژاد مجید. دوره‌بندی تاریخ ادبیات با هدف آموزش ادبیات فارسی به غیرفارسی‌زبانان. جستارهای زبانی. 1402; 14 (6) :245-275

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-55360-fa.html


1- دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، sarli@khu.ac.ir
2- دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3- دانشجوی مقطع دکتری زبان و ادبیات فارسی، تهران، ایران
چکیده:   (3494 مشاهده)
تهیه و تدوین برنامۀ آموزشی کلان[1] به‌نحوی بنیادین با نگارش درسنامه و کتاب آموزشی مرتبط است. بخش‌بندی ادواری تاریخ ادبیات فارسی، متناسب با اهداف آموزشی، می‌تواند بنیاد نظری برنامۀ آموزشی زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان را فراهم آورد. مسئلۀ اصلی این پژوهش آن است که چگونه می‌توان از انگارۀ خاص و متفاوتی از دوره‌بندی در تاریخ ادبیات فارسی برای آموزش ادبیات فارسی به غیرفارسی‌زبانان بهره برد، به گونه‌ای که رضایت و یادگیری زبان‌آموزان را درپی داشته باشد. هدف آن است که با توجه به برنامۀ آموزشی کلان و درنظر داشتن وضعیت دانش زبانی فارسی‌آموزان و دوره‌های ادبیات فارسی، طرحی نو برای آموزش ادبیات فارسی به غیرفارسی‌زبانان به دست داده شود و روایی و اعتبار این طرح، با کاربست آن در میان گروهی از غیرفارسی‌زبانان آزموده شود. برای این منظور، از میان رویکردها و شیوه‌های مختلف دوره‌‌بندی تاریخ ادبیات‌، نوعی دوره‌بندی براساس ترتیب تاریخی معکوس، نوع ادبی، فرم (قالب ادبی) و افراد شاخص پیشنهاد کرده‌ایم. این ملاک‌ها در ترکیبی که ازلحاظ ترتیب تاریخی از دورۀ معاصر به گذشته‌های دورتر پیش می‌رود سیر تاریخی معکوس انواع و قالب‌های ادبی گوناگون را با درنظر داشتن شاعران و نویسندگان برجستۀ هر دوره روایت می‌کند. برای آزمودن کارکرد این شیوه، محتوای تهیه‌شده (کتاب درخت زنده) را به فارسی‌آموزان سطح میانی و فوق‌میانی تدریس کرده و نتایج نظرسنجی دربارۀ یادگیری آن‌ها را تحلیل کردیم. تحلیل‌ها نشان می‌دهد که هر دو سطح، نسبت به تدریس این محتوا، رضایت زیادی دارند.
 
[1] curriculum
 
[1] curriculum
متن کامل [PDF 1249 kb]   (234 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش زبان
انتشار: 1402/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.