- اسماعیلی، س. محمدی رکعتی، د (1401). پدیدارشناسی چالشهای شکلگیری محیط یادگیری مکالمۀ عربی از نگاه دانشجویان. نشریه جستارهای زبانی، 13 (1)، 261-298.
- ایمان زاده، ع. عبادی، ز (1398). تجربیات زیسته دبیران عربی از دلایل ناکارآمدی آموزش زبان عربی: مطالعهای پدیدار شناختی. پژوهشهای برنامه درسی، 3 (2)، 1-26.
- آذرنوش، آ (1388). راههای نفوذ فارسی در فرهنگ و زبان عرب جاهلی (همراه با واژههای فارسی در شعر جاهلی). انتشارات توس، چاپ سوم.
- آزادی کناری، ش (1376). ملاحظاتی در باب زبان با نگاهی به آموزش زبان فارسی به خارجیان، نامه پارسی، شماره 7. 125- 258.
- پروینی، خ (1389). بررسی و نقد روش آموزش زبان عربی به شیوه مستقیم، پژوهشهای زبان و ادبیات تطبیقی (جستارهای زبانی). 1 (2). 32- 37.
- ترکشوند، م (1400). بررسی سیاستهای آموزش زبان عربی در جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه سیاستگذاری عمومی، 7 (2)، 94- 79.
- تقیزاده، ه (1398). رویکرد میانرشتهای در حوزه یادگیری و آموزش زبان عربی. پویش در آموزش علوم انسانی، 4(3). 71-84.
- تقیزاده، ه (1399). موانع یادگیری مهارتهای چهارگانه زبان عربی و ارتقای انگیزش با تکیه بر رویکرد مغزمحوری (مطالعه موردی: دانشآموزان دبیرستان تربیت منطقه 15 تهران).، پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب، 2 (2). 59- 81.
- حکیم زاده رضوان؛ عیسی متقی زاده؛ نجمه سلطانی نژاد (1394). بررسی میزان کارآمدی آموزش زبان عربی عمومی در مقطع متوسطه، ازنظر دبیران و دانش آموزان شهر کرمان. نشریه جستارهای زبانی، 6 (2)، 77- 106.
- رحمتی، د. صالحی، ع. عزیزی، ع. ذوقی، ل (1390)، یادگیری فردی با رویکرد راهبردی، فصلنامه توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، شماره 19، 61- 99.
- سعدیپور، ا. ملایی، ز. وکیلی فرد، ا (1396). تدوین مدل خودسامانه انگیزشی برای یادگیرندگان زبان فارسی به عنوان زبان دوم، پژوهش در نظامهای آموزشی، شماره 37، 37- 57.
- کرامش، ک (1390). زبان و فرهنگ، ترجمه فریبا غضنفری و همکاران، تهران: انتشارات امیر کبیر.
- معاونت پژوهشهای اجتماعی- فرهنگی (1399)، چالشها و راهکارهای آموزش زبان عربی در مدارس، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ.
- نجفی، ا (1385). مبانی زبانشناسی و کاربرد آن در زبان فارسی، تهران: انتشارات نیلوفر.
- نظری، ی. محمدی، د. زارعی فرد، ح (1400). بررسی انگیزش یادگیری زبان عربی دانشجویان دانشگاه شیراز بر مبنای سیستم خودهای انگیزشی زبان دوم. مجله انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی، شماره 58، 71- 92.
- وحیدنژاد، م. نجاری، م. سلیمانزاده، م (1398)، بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خانواده با یادگیری زبان فارسی به وسیله کودکان آذریزبان، پژوهشنامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان، 8 (1)، 245- 257.
- یوسفی، ن. عبادی،س. ساعدی دویسه، م. (1396). بررسی انگیزش زبان دوم دانشجویان مقطع کارشناسی از دیدگاه نظریه نظام خودانگیزشی زبان دوم. فصلنامه تدریسپژوهی، 5 (3)، 1-21.
- Atherton, J. (2002). Doceo: Language codes [On line] UK. Online at http://www. Doceo.Co.uk/language-codes.
- Barnard, R., & Campbell, L. (2005). Sociocultural theory and the teaching of process writing: the scaffolding of learning in a university context. The TESOLANZ Journal.
- Bernstein, B. (1972). Social class, Language and socialization. In P.O. Giglioli(Ed.), Language and social context. London, Penguin.
- Bloch, Bernard & George L. Trager (1942). Outline of Linguistic Analysis, Special Publications of the Linguistic Society of America, Baltimore: Linguistic Society of America.
- Bourdieu, P. (1986). The forms of capital. In J. Richardson (Ed.), Handbook of theory and research for the sociology of education (pp. 241-258). New York: Greenwood Press.
- Bourdieu, P. et al., (2005). Social capital, trust, democracy and development (A.Khakbaz & H. Pouyan, Trans.). Tehran: Shirazeh Publication.
- Chastain, K. (1989). Developing Second Language Skills Theory and Practice. U.S.A.: Harcourt brace Jovanovich.
- Clément, R. (1980), Ethnicity, contact and communicative competence in a second language. In H. Giles, W. P. Robinson, & P. M. Smith (Eds.), Language: Social Psychological Perspectives (pp. 147–154). Oxford: Pergamon.
- Dornyei, Z. (2001). Motivation and second language acquisition. National Foreign Language Resource Center.
- Dörnyei, Z. (2005), The psychology of the language learner: Individual Differences in second language acquisition. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
- Dörnyei, Z. (2009), The L2 motivational self-system. In Z. Dörnyei& E. Ushioda (Eds.), Motivation, language identity and the L2 self (pp. 9-42). Bristol, UK:Multilingual Matters.
- Dörnyei, Z., & Ushioda, E. (2011). Teaching and researching motivation, 2nd edition. Harlow: Longman.
- Dörnyei, Z., Csizér, K., & Nemeth, N. (2006), Motivation, language, attitudes and globalisation: A Hungarian perspective. Clevedon, Multilingual Matters LTD.
- Finocchiaro, Mary (1964). English as a Second Language: From Theory to Practice. New York: Simon & Schuster.
- Gardener, R. (1985). Social psychology and second language learning. The role of attitudes and motivation. London: Edward Arnold.
- Gardner, R. C. & Lambert, W. E. (1959). Motivational variables in second language acquisition, Canadian Journal of Psychology, 13, 266–272.
- Gardner, R. C. (1960). Motivational variables in second-language acquisition. PhD Thesis: McGill University.
- Gross, Richard. Psychology: The Science of Mind and Behaviour 6th Edition. Hodder Education, 2012-03-30.
- Hall, R. A. (1964). Introductory Linguistics, Philadelphia & New York: Chilton Books.
- Harter, S. (1999).The construction of the self: A developmental perspective. New York, NY: Guilford Press.
- Higgins, E. T. (1987). Self–discrepancy: A theory relating self and affect. Psychological Review, 94, 319–340.
- Klepin, K. (2006). Der Faktor Motivation in der individuellen Sprachlernberatung, In: A. Küppers & J. Quetz (Hrsg.), Motivation Revisited. Festschrift für Gert Solmecke (S.57-68). Berlin:LIT.
- Lantolf, J. P., & Pavlenko, A. (1995). Sociocultural theory and second language acquisition. Annual Review of Applied Linguistics, 15, 108-124.
- Larsen-Freeman, D. (2007). On the complementarity of chaos/complexity theory and dynamic systems theory in understanding the second language acquisition process. Bilingualism: Language and cognition, 10(1), 35-37.
- Lehman, S. (2006). Second-language learning and changes in the brain. Journal of Neurolinguistics, 9(21), 509-521.
- Markus, H. & Nurius, P. (1986). Possible Selves. American Psychologist, 41(9), 954–969.
- Marx, K. (1867). Capital: A critique of political economy. Moscow: Progress Publishers.
- Nassaji, H. & Swain, M. (2000). A Vygotskian Perspective on Corrective Feedback in L2: The Effect of Random Versus Negotiated Help on the Learning of English Articles. Language Awareness, 9(1), 34-51. http://dx.doi.org/10.1080/09658410008667135.
- Noels, K. A. (2001). Learning Spanish as a second Language. Learner’s orientations and perceptions of their teachers’ communication style. Language Learning. 51. 1. 107- 144.
- Oram, P. & Harrington, M. (2002). Learning styles and strategies, SLAT 6805. Second language Aqusition. semester 2.
- Richards, J., J. Platt, & H. Weber (1992). Longman Dictionary of Applied Linguistics, London: Longman.
- Riemer, C. (2006). Der Faktor Motivation in der empirischen Fremdsprachenforschung, In: A. Küppers, J. Quetz (Hrsg.), Motivation Revisited (35-48). Münster: LIT.
- Sapir, Edward. (1921). Language: An Introduction to the Study of Speech, New York: Harcourt, Brace.
- Stukalina, Y. & Savrasovs, M.(2010).“The educational enviornment contributing to language teaching in a higher school: What matters to students?”. Musdienu Izglitibas Problemas. pp. 35-41.
- The American Heritage Dictionary of the English Language.1969 .postoni Hafton Mifin. Thinking. Standard. CA: Standard University Press.
- Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: the development of higher psychological processes. Cambridge, MA: harvard University Press.
- Wharton, G. (2000). Language Learning strategy use of blingual foreign language Learners in singapore. Language Learning. 50. 2. 203-243.
- Yang. Nae. Dong. (1999). The relationship between EFL Learner’s beliefs and Learning strategy use. System. 27. 515-535.