Critical Discourse Analysis of naming strategy and representation of Iran in Time magazine from 1920s

Author
Member of organization for educational research and planning, Tehran, Iran
Abstract
Linguistic mechanisms of representation (Personalization/ Impersonalization ) of social actors in Critical Discourse Analysis (CDA), especially van Leeuwen’s approach to CDA has been longly in the center of attention. This prominence will be much higher when the subject of the study is naming strategy and representation of “Iran” as one of the most important actors of the Middle East and the socio-political and ideological rival of the United States of America. In this article, we studied the naming and representation (exclusion/inclusion) strategy of Time magazine toward Iran/the Islamic Republic of Iran within van Leeuwen socio-semantic framework. The data has been gathered from the archive of time magazine from 1920s to 2010 . The findings showed that both the frequency and the addressing method of Iran in Time magazine has been considerably divergent within decades and through the time. While the name of “Iran” has been mentioned for more than 5600 times in this corpus, the official title of “the Islamic Republic of Iran” has gone under an extremely exclusion process and repeated for only 8 times, all of these cases are oriented with clearly biased adjectives and modifiers. The findings of this research may be interesting for both scholars and public audience of the mass media.

Keywords


  • آقاگل‌زاده، فردوس،  رضا خیرآبادی و ارسلان گلفام (1392). «مطالعۀ تطبیقی شیوه بازنمایی کنش‌گران ایرانی و غربی در پروندۀ هسته‌ای ایران در رسانه‌های بین‌المللی (الگوی 2008 ون‌لیون)». جستارهای زبانی. د4. ش1 (پیاپی 13). فروردین. صص 1-19.

  • پهلوان‌نژاد، محمدرضا، رحمان صحراگرد و محمدهادی فلاحتی (1388). «شیوه‌های بازنمایی کارگزاران اجتماعی در نشریات دورۀ مشروطه ازمنظر گفتمان شناسی انتقادی با عنایت به مؤلفه‌های گفتمان‌مدار جامعه‌شناختی‌ـ‌ معنایی» زبان‌شناسی و گویش‌های خراسان. مجله دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی مشهد. پاییز و زمستان. 1(1). صص 51-73.

  • حیدری‌تبریزی، حسین و سیدآیت‌الله رزمجو (1384). «شیوه‌‌های تصویرسازی کارگزاران اجتماعی در گفتمان فارسی: تحلیل توجیهی گفتمان با عنایت به مؤلفه‌‌های جامعه‌شناختی‌ـ‌معنایی»، نشریۀ دانشکده ادبیات و علوم انسانی تبریز. تابستان. 48(195). صص 1-34.

  • یارمحمدی، لطف‌الله و لیدا سیف (1383). «بازنمایی کارگزاران اجتماعی در منازعات فلسطین و اسراییل ازطریق ساختارهای گفتمان‌مدار جامعه شناختی‌ـ‌معنایی». مجموعه مقالات ششمین کنفرانس زبانشناسی. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.

  • Chomsky, N. & E. S. Herman (1998). Manufacturing Consent. New York: Pantheon Books.

  • Fairclough, N. (2001). Language and Power. London: Longman.

  • Fairclough, N. (2003). Analysing Discourse. London: Routledge.

  • Fowler, R. (1991). Language in the News. London: Routledge.

  • Galtung, J. & M. H. Ruge (1965). “The structure of foreign news: The presentation of the Congo, Cuba and Cyprus crises in four Norwegian newspapers”. Journal of Peace Research. 2 (1). Pp. 64-90.

  • Van Dijk, T. A. (1989). News as Discourse. Hillsdale. NJ: L. Erlbaum Associates.

  • Van Leeuwen, T.  (1993). Language and Representation: The Recontextualisation of Participants, Activities and Reactions. Ph.D. Dessertiation, University of Sydney.

  • Van Leeuwen, T.  (1995). “Representing social action”.  Discourse and Society 6(1). Pp. 81–106.

  • Van Leeuwen, T.  (1996). “The representation of social actors.” In C. R. Caldas-Coulthard and M. Coulthard (Eds.). Texts and Practices: Readings in Critical Discourse Analysis .Pp. 32–70. London: Routledge.

  • Van Leeuwen, T.  (2008). Discourse and Practice, New Tools for Critical Discourse Analysis. Oxford: Oxford university press.