Discursive Analysis of Verbal Violence in Language of Drama :Case Study of Hamlet with Season Salad

Authors
1 Associate, Department of Dramatic Arts, Tehran University, Tehran, Iran
2 M.A. in English Literature, University of Kharazmi, Tehran, Iran
Abstract
The present paper is considered with the issue of verbal violence in the language of drama. In evaluation of verbal violence, Jeanette Malkin (2004) proposes six maxims, through which language is known as an arrogant element. The characters in dramatic texts (as in other literary texts) are created, developed, evolved and in some cases destroyed by language. In considerable number of modern plays, language acts as an antagonist who is to destruct and demolish the personality of the other(s) in the play with violence and aggression; so, the theoretical study of dramatic verbal violence as a component of dramatic discourse is considered indispensable to critical discourse analysis of dramatic texts and the study of power relations as reflected in the dialogues.; Focusing on the patterns of dramatic verbal violence introduced by Malkin, this study aims to discuss the dominant patterns of verbal violence in Hamlet With Season Salad, a play by Akbar Radi, and investigates the role of language in shaping, and destroying of human identities

Keywords


  •  



    • آقاگل زاده، فردوس و مریم غیاثیان (1386). «رویکردهای غالب در تحلیل گفتمان انتقادی». زبان و زبان‌شناسی. ش5. صص39- 54.

    • آقاگل زاده، فردوس. (1385). تحلیل گفتمان انتقادی. تهران: علمی و فرهنگی.

    • بشیر، حسن (1385). تحلیل گفتمان دریچه‌ای برای کشف ناگفته‌ها. تهران: دانشگاه امام صادق(ع).

    • درپر، مریم (1391). «سبک‌شناسی انتقادی، رویکردی نوین در بررسی سبک براساس تحلیل گفتمان انتقادی». فصل‌نامه نقد ادبی. ش17. صص 37- 62.

    • رادی، اکبر (1387). هاملت با سالاد فصل. چاپ سوم. تهران: نشر قطره.

    • رادی، اکبر (1388). پشت صحنه آبی (گفت‌وگو با اکبر رادی). پدیدآور، مهدی مظفری ساوجی. تهران: مروارید.

    • رحیمی‌جعفری، مجید و حمیدرضا شعیری (1389). «از ابرسوژه تا ناسوژه، بررسی جلوه‌های متناوب قدرت در نمایش‌نامه سیاها اثر ژان ژنه». نقد زبان و ادبیات خارجی. د2. ش 4. صص1-18.

    • روپسینگه، کومار (1378). «مدرنیزاسیون و خشونت». ترجمۀ اصغر افتخاری. خشونت و جامعه. گردآورنده اصغر افتخاری. تهران: سفیر.

    • صادقی، قطب‌الدین (1390). «تحلیل نمایش‌نامۀ هاملت با سالاد فصل». رادی‌شناسی 1. (مجموعه‌مقالات همایش رادی‌شناسی). (صص. 57-69). گردآورنده حمیده‌بانو عنقا. تهران: نشر قطره.

    • ضمیران، محمد (1378). میشل فوکو: دانش و قدرت. تهران: نشر هرمس.

    • فتوحی، محمود (1390). سبک‌شناسی، نظریه‌ها، رویکردها و روش‌ها. تهران: سخن.

    • Bertens, H. (2005). Litereary Theory, the Basics. Great Britain: Routledge.

    • Brown, P. & S. Levinson (1987). Politeness: Some Universals of Language Usage. Cambridge: Cambridge University Press.

    •           Coquet, J. C. (2007). Phusis et Logos, Une Phenomenologie du Language, Presses Universitaires de Vincennes.

    •           Crystal, D. (1992). A Dictionary of Linguistics and Phonetics. Oxford: Oxford University Press

    •           Culpeper, J. (1996). “Towards an anatomy of impoliteness”.  Journal of Pragmatics 25. Pp 349-67.

    •           Culpeper, J. (2005). “Impoliteness and entertainment in the television quiz show: The weakest link”. Journal of Politeness Research: Language. Behavior, Culture 1. Pp 35-72.

    •           Fairclough, N. (2001). Language and Power. 2nd Edition. Harlow: Pearson Education.

    • Malkin, J. R. (2004). Verbal Violence in Contemporary Drama. Cambridge: Cambridge University Press.

    • Radi, A. (2008). Hamlet with Season Salad. Tehran: Ghatreh Publication.

    • Stafford, T. J. (1993). “Verbal Violence in Contemporary Drama: From Handke to Shepard by Jeanette R. Malkin (Review)”. Theatre Journal. Vol. 45. No. 2. Pp. 266-267.

    • Vannier, J. (1956). “Languages de l’avant-garde”. Theatre Popullaire. Pp. 30-39.