Orientational Metaphors in Quran: A Cognitive Semantic Approach

Authors
1 M.A. in Linguistics, University of Al-Zahra, Tehran, Iran
2 Associate Professor of Linguistics, Institute For Humanities and Cultural Studie, Tehran, Iran
Abstract
The present research surveys orientational metaphors in Quran in a cognitive approach. Space and orientation in the space are basic cognitive domains employed as source domain for conceptual metaphors. The research aims to explore the target domain concepts formed based on the orientational concepts. Thus the “Noor software” was searched with seven orientation marking keywords. All the verses including these keywords were identified in Quran and 60 instances of metaphorical application of these items were recognized. Some of the most prominent abstract concepts formed through orientational metaphors in Quran are “degree and dignity; bliss; superiority and advantage” among others. Findings of the research show that the special application of orientational metaphors in Quran is a stylistic and semantic feature.
Keywords: Quran؛ Conceptual metaphor؛ Orientational metaphor؛ Corpus

Keywords


  • قرآن کریم، ترجمۀ ناصر مکارم شیرازی. چ 5. قم: نشر اسوه.

  • جامع‌تفاسیر نور 1/2 (1390). ویرایش 14. ش شناسنامه اثر: 105-69-38. مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.

  • احمدزاده، سیدمصطفی (1387). «تفسیر زبان‌شناختی سورۀ عصر». مطالعات اسلامی: علوم قرآن و حدیث. س 40. پیاپی 3/81. صص 11-35.

  • ارسطو (1383).  ایساغوجی و مقولات. ترجمۀ محمد خوانساری. تهران: نشر دانشگاهی.

  • افراشی،آزیتا و تورج حسامی (1392). «تحلیل استعاره‌های مفهومی در یک طبقه‌بندی جدید با تکیه‌بر نمونه‌هایی از زبان‌های فارسی و اسپانیایی».زبان‌شناسی تطبیقی. س 3. ش 5. تابستان و پاییز. صص 141-165.

  • افراشی،آزیتا و تورج حسامی و همکاران (1391). ««بررسی استعاره‌های جهتی در زبان‌های اسپانیایی و فارسی». پژوهش‌های زبان و ادبیات تطبیقی. د 3. ش 4. تهران: زمستان 90. صص 1-25.

  • افراشی،آزیتا و تورج حسامی و محمدمهدی مقیمی‌زاده (1393). «استعاره‌های مفهومی در حوزۀ شرم با استناد به شواهدی از شعر کلاسیک فارسی». زبان‌شناخت. س5. ش2. پاییز و زمستان. صص 1-20.

  • بیدادیان، فهیمه و فریده حق‌بین (1394). «بررسی تغییرات نحوی در روند ترجمه قرآن کریم به زبان فارسی برمبنای نظریه ایکس تیره». جستارهای زبانی. د 6. ش 5 (پیاپی 26). آدر و دی. صص 97-121.

  • پورابراهیم، شیرین و همکاران (1388). «بررسی زبان‌شناختی استعارۀ جهتی بالا/ پایین در زبان قرآن، رویکرد معنی‌شناسی شناختی»، مجلۀ انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی. ش 12. پاییز. صص 55-81.

  • ساسانی، فرهاد و پرویز آزادی (1391). «تحلیل مؤلفه‌های معنایی حق در قرآن کریم با بهره‌گیری از شیوۀ هم‌نشینی و جانشینی». پژوهش‌های زبان و ادبیات تطبیقی. د3. ش 1 (پیاپی9). صص 67-84.

  • قائمی‌نیا، علیرضا (1388). «نقش استعاره‌های مفهومی در معرفت دینی». قبسات، س 14. صص 159-184.

  • قریشی، سیدعلی‌اکبر (1371). قاموس قرآن. تهران: دارالکتب الأسلامیة..

  • کرد‌زعفرانلوکامبوزیا، عالیه و خدیجه حاجیان (1389). «استعاره‌های جهتی قرآن با رویکرد شناختی»، فصلنامۀ پازند، س 6، ش 22-23. صص 99-117.

  • لسانی فشارکی، محمدعلی و طیبه اکبری‌راد (1386). «کاربرد روش‌های معنی‌شناسی در قرآن کریم». صحیفه مبین. ش 39. صص 62-77.


مکارم شیرازی، ناصر (1374). تفسیر نمونه. 27 ج. تهران: دارالکتب الأسلامیة.



  • هوشنگی، حسین و محمود سیفی‌پرگو (1388). «استعاره‌های مفهومی در قرآن ازمنظر زبان‌شناسی شناختی». مجله پژوهشگاه علوم و معارف قرآن کریم. س 1. ش 3. صص 9-34.

  • راغب اصفهانی، حسین بن محمد. (1412ق). المفردات فی غریب القرآن. چاپ اول. دمشق، بیروت: دارالعلم الدار الشامیه.

  • فیومی، احمد بن محمد (1414ق). مصباح المنیر فی غریب الشرح الکبیر الرافعی. 2 ج. طبع الثانی. قم: مؤسسه دارةالحجرة

  • Berrada, Kh. (Undated). “Metaphors of Light and Darkness in the Holy Quran: A Conceptual Approach”. Faculté des Lettres et des Sciences Humaines. Ben M’sik. Casablanca.

  • Croft, W. & D. A. Cruse (2004). Cognitive Linguistics. London: Cambridge.

  • Eweida, S. (2006). “The realization of time metaphors and the cultural implications: An analysis of the Quran and English Quranic translations”. Special Project PK. Stockholm University: Department of English.

  • Grady, J. E. (2007).“Metaphor”.In D. Geeraerts & H. Cuyckens (Eds.). The Oxford Handbook of Cognitive Linguistics (pp.188-213). Oxford: Oxford University Press.

  • Hassan Al-Meshhedany, A. (2010). “Facing finality: Cognitive and cultural studies on death and dying “Arabic cultur”. Sohar. Oman: Applied Science College. Ministry of Higher Education.

  • Kövecses, Z. (2010). Metaphor: A Practical Introduction. New York: Oxford University Press.

  • Lakoff, G.; M. Johnson & M. Turner (1989). More Than Good Reason: A Field Guide to Poetic Metaphor. Chicago: University of Chicago Press.

  • Lakoff, G.; M. Johnson & M. Turner (1993). “The Contemporary Theory of Metaphor. In A. Ortony (Ed.). Metaphor and Thought (pp. 202-251). Cambridge: Cambridge University Press.

  • Lakoff, G.; M. Johnson & M. Turner (1980). Metaphors We Live By. Chicago: University of Chicago Press.

  • Lakoff, G.; M. Johnson & M. Turner (1987). Women, Fire and Dangerous Things. What Categorie Reveal about the Mind. Chicago: University of Chicago Press.

  • Nubiola, J. (2000). “El valor cognitivo de las metáforas”. In P. Pérez-Ilzarbe y R. Lázaro (Eds.). Verdad, Bien y Belleza.Cuandolos Filósofos Hablan de los Valores (pp. 73-84). Cuadernos de Anuario Filosófico. No. 103. Pamplona.

  • Ortiz Díaz Guerra, M. J. (2009). La Metáfora Visual Incorporada: Aplicación de la Teoría Integrada de la Metáfora Primaria a un Corpus Audiovisual. Phd. Dissertation. Alicante: Universidad de Alicante, Departamento de Comunicación y Psicología Social.

  • Shokr Abdulmoneim, M. (2006). “The Metaphorical Concept Life is a Journey in the Quran: a Cognitive –Semantic Analysis”. Metaphorik.de 10/2006. pp. 94-132.