Study of axiological System of Discourse in Hafez Qalandari Poems

Author
Assistant professor of Persian language and literature, University of Isfahan
Abstract
Qalandari lyric that appears on the basis of fighting against hypocrisy (Riya) in Persian literature is associated with artistic delicacies in Hafez poems. Moreover, the concepts related to the realm of roguery (Rindi) and Qalandari causes to dynamism of Hafez poems. In these lyrics, Hafez creates the different type of value with changing the common and popular values of society. The change of common values leads to the process of production and transformation of meaning. In this way, Hafez follows an ideological and moral tendencies and criticizes the society advocating the Sufism. At first, Rindi and Qalandari are considered as value to reach the superior goal. This superior goal is a basic value. Undoubtedly, Researchers who have focused in superficial meaning of Qalandari poems, have not paid attention to this basic value. In addition, the process of creation of values in Hafez poems leads to the formation of an aesthetic space. In this way, Hafez uses inter subjective and intra subjective methods. According to dynamic values of Hafez Qalandari poems, in this research, we will survey the axiological system of Discourse and the process of creation of meaning through values.

Keywords


  • آشوری، داریوش (1379). عرفان و رندی در شعر حافظ. و2. تهران: نشر مرکز.

  • آقاحسینی حسین و راضیه حجتی‌زاده (1393). «نقشی در خیال، اقتضای حال نشانه‌ها در شعر حافظ». شعرپژوهی. ش19. صص1-26.

  • ابدالی، فرهاد و امیرعلی نجومیان (1392). «خودواسازی تقابل‌های دوگانه حافظ/ زاهد در غزلیات حافظ: خوانش دریدایی». پژوهش‌های ادبی. ش41. صص9-31.

  • اسماعیلی، عصمت، حمیدرضا شعیری و ابراهیم کنعانی (1391). «رویکرد نشانه‌معناشناختی فرایند مربع معنایی به مربع تنشی در حکایت دقوقی مثنوی». پژوهش‌های ادب عرفانی. ش23. صص69-94.

  • اکرمی، محمدرضا (1388). «میر عاشقان، بررسی نشانه‌شناختی و روابط عمودی غزلی از حافظ». شعرپژوهی. ش1. صص1-14.

  • بابک معین، مرتضی (1394). معنا به‌مثابه تجربه زیسته: گذر از نشانه‌شناسی کلاسیک به نشانه‌شناسی با دورنمای پدیدارشناختی.با مقدمه اریک لاندوفسکی. تهران: سخن. 

  • برامکی، اعظم و غلامعلی فلاح (1393). «بازسازی معناهای عاطفی در فرایند ارزشی گفتمان در داستان نبرد رستم و سهراب، رویکرد نشانه‌معناشناختی». جستارهای زبانی. د5. ش4. صص45-66.  

  • پوشنه، آتنا (1391). «نظام ارزشی در گفتمان اتیک براساس داستان "در خم راه" اثر ابراهیم گلستان» در نامه نقد: مجموعه‌مقالات دومین همایش ملی نقد ادبی با رویکرد نشانه‌شناسی ادبیات. به‌کوشش حمیدرضا شعیری. تهران: خانه کتاب.

  • حافظ، شمس‌الدین محمد (1378). دیوان. به‌کوشش خلیل خطیب رهبر. چ25. تهران: صفی علیشاه.

  • رهنما، هادی (1392). «از کرامت جاهلی تا کرامت قرآنی؛ نشانه‌شناسی فرایندهای گفتمانی "کرامت" در قرآن با تأکید بر الگوی تنشی». پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن. ش2. صص24-42.

  • رهنما، هادی، احمد پاکتچی و حمیدرضا شعیری (1394). «تحلیل فرایندهای گفتمانی سوره قارعه با تأکید بر نشانه‌شناسی تنشی». جستارهای زبانی. د6. ش4. صص39-68.

  • سجودی، فرزان (1388). نشانه‌شناسی: نظریه و عمل (مجموعه‌مقالات). چ2. تهران: نشر علم.

  • سوسور، فردینان دو (1378). دوره زبان‌شناسی عمومی. ترجمه کوروش صفوی. تهران: هرمس.   

  • شعیری، حمیدرضا (1384 الف). «بررسی نقش بنیادین ادراک حسی در تولید معنا». پژوهشنامه علوم انسانی. ش45 و 46. صص131-146. 

  • شعیری، حمیدرضا (1384 ب). «مطالعه فرایند تنشی گفتمان ادبی». پژوهش‌ زبان‌های خارجه. ش25. صص187-204.

  • شعیری، حمیدرضا (1385). تجزیه و تحلیل نشانه- معناشناختی گفتمان. تهران: سمت.

  • شعیری، حمیدرضا (1391 الف). مبانی معناشناسی نوین. چ3. تهران: سمت.

  • شعیری، حمیدرضا (1391 ب). «نظام ارزشی گفتمان ادبی: رویکرد نشانه- معناشناختی» در نامه نقد: مجموعه‌مقالات دومین همایش ملی نقد ادبی با رویکرد نشانه‌شناسی ادبیات. به‌کوشش حمیدرضا شعیری. تهران: خانه کتاب.

  • شعیری، حمیدرضا (1392). «نظام تنشی و ارزشی از دیدگاه نشانه- معناشناسی سیال: الگویی جهت تحلیل گفتمان انتقادی». ویژه‌نامه زبان و متن. سایت انسان‌شناسی و فرهنگ (www.anthropology.ir). س2. ش3. صص59-66.

  • شعیری، حمیدرضا و دینا آریانا (1390). «چگونگی تداوم معنا در چهل نامه کوتاه به همسرم از نادر ابراهیمی». نقد ادبی. ش14. صص161-185.

  • شعیری، حمیدرضا و سمیه کریمی‌نژاد (1391). «تحلیل نظام بودشی گفتمان: بررسی موردی داش‌آکل صادق هدایت». مطالعات زبان و ترجمه. ش3. صص23-43.

  • شمیسا، سیروس (1370). سیر غزل در شعر فارسی. تهران: فردوس.

  •  شمیسا، سیروس (1373). انواع ادبی. چ2. تهران: فردوس.

  • صبور، داریوش (1370). آفاق غزل فارسی. تهران: گفتار.

  • عباسی، علی (1391). «کارکرد نحو روایی (مدل کنشگران) در تئاتر لورانزاسیو اثر موسه» در نامه نقد: مجموعه‌مقالات دومین همایش ملی نقد ادبی با رویکرد نشانه‌شناسی ادبیات. به‌کوشش حمیدرضا شعیری. تهران: خانه کتاب. 

  • عباسی، علی و هانیه یارمند (1390). «عبور از مربع معنایی به مربع تنشی: بررسی نشانه- معناشناختی ماهی سیاه کوچولو». جستارهای زبانی. ش7. صص147-172.

  • فاضلی، فیروز و هدی پژهان (1393). «فراروی از تقابل‌های دوگانه در دیوان حافظ». پژوهش‌نامه ادب غنایی. ش23. صص244-227. 

  • فروزانفر، بدیع‌الزمان (1386). شرح مثنوی شریف. ج2. چ12. تهران: قلم.

  • مالمیر، تیمور (1388). «ساختار منسجم غزلیات حافظ شیرازی». فنون ادبی. ش1. صص41-56.   

  • نبی‌لو، علیرضا (1392). «بررسی تقابل‌های دوگانه در غزل‌های حافظ». زبان و ادبیات فارسی. ش74. صص69-92.   

    • Greimas, A. J. et J. Courtés (1993). Sémiotique. Dictionnaire Raisonné de La Théorie du Langage.

    • Hjelmslev, L. (1985). Nouveaux Essais. Paris: PUF.
      - Rabelais, F. (1973). Euvres Complétes, Le tiers-Livre, chap. 37 Paris: Seu.