Linguistic thinking on theme and theme making techniques in the Persian poetry

Author
Assistant Professor of Persian Language and Literature, Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran
Abstract
A bunch of studies have been published in various formats of books and papers about Hafiz status and art in the field of Persian literature. Due to the large amount and the continuous process of such studies and in order to recognize their strengths and weaknesses, it is necessary for them to be reviewed especially considering the authors’ pen. The results of such reviews can be applied to address the lacks of this field. This study examines the historical process of Hafiz studies and their subjects as well. Since the beginning of the process (1919) up to 2010 about 2068 studies have been conducted. This study reviews the historical trend of Hafiz studies first in the format of papers, then checks the reasons of their ups and downs due to their quantity and quality. The stories are categorized under five historical periods and eight headings of: description of verses, critical review of books and studies about Hafiz, introduction of various Divan corrections, and the introduction of new versions, character analysis, Hafiz’s life and thoughts, Hafiz and the others, aesthetics (of Hafiz’s poetry). This study shows the rising process of the production of the studies since the beginning up to the third historical period due to the holding of two Hafiz’s memorial conferences. In the fourth period, this process quantitatively falls down but qualitatively rises till the fifth period when both quantity and quality of the papers escalate due to the introduction of new literary topics and the advance of criticisms.

Keywords


  • آذرنوش، آذرتاش (1381). فرهنگ معاصر عربی- فارسی. چ 2. تهران: نشر نی.

  • آریانپور، کاشانی، عباس (1370). فرهنگ کامل انگلیسی فارسی. ج 1. چ 5. تهران: امیرکبیر.

  • آل بویه لنگرودی، عبدالعلی و لیلا ورز (1389). «عناصر زیباشناختی سخن از دیدگاه جرجانی و بندتو کرچه و آی. ای. ریچاردز». فصلنامه لسان‏المبین. س 2. ش 1. صص1- 32.

  • اکرمی. محمدرضا (1387). «استعاره‌های تأویلی در غزل بیدل دهلوی». کتاب ماه ادبیات. ش 133. صص 74- 83.

  • البستانی، فؤاد اصدام (1377). المنجد الطلاب. ترجمه محمد بندر‌ریگی. چ 15. تهران: اسلامی.

  • انوری، حسن (1382). فرهنگ بزرگ سخن. ج 7. چ 2. تهران: سخن.

  • بابک‌معین، مرتضی (1386). «از نقد تخیلی تا نقد مضمونی: آرا، نظریات و روش‌شناسی ژرژ پوله». پژوهش‌نامه فرهنگستان هنر. صص 73-90.

  • بابک‌معین، مرتضی (1387). «‌نقد پوله مبتنی بر تلفیق آگاهی نقد با آگاهی نویسنده». پژوهش‌نامه فرهنگستان هنر. صص70- 87.

  • باقری، مهری (1383). مقدمات زبان‌شناسی. چ 10. تهران: دانشگاه پیام نور.

  • برینکر، مناخیم (‌1388). «مضمون و تأویل». ترجمه شهروز خنجری. فصلنامه هنر. ش 79. صص 34- 46.

  • پورنامداریان، تقی (1382). گمشده لب دریا؛ تأملی در معنی و صورت شعر حافظ. تهران: سخن.

  • تحویلداری، نگین (1387). «نقد دنیای خیال و نقد مضمونی از گاستون باشلار تا ژان‌پیر ریشارد». پژوهش‌نامه فرهنگستان هنر. ش 8‌. صص 54-69.

  • جرجانی، عبدالقاهر (1389). اسرار البلاغة. ترجمه جلیل تجلیل. ویراست 2. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

  • حافظ، منصور احمد (1385). «تصویر در شعر سعدی». نامه پارسی. ش 40 (بهار). صص 56-68.

  • حسن‏پور آلاشتی، حسین (1384). «معنی بیگانه در شعر صائب تبریزی». مجلۀ دانشکده ادبیات و علوم انسانی تبریز. ش 196. صص 69-84.

  • حق‌شناس، علی‌محمد و دیگران (1381). فرهنگ معاصر هزاره (انگلیسی- فارسی). چ 3. تهران: فرهنگ معاصر.

  • حیدری، غلامرضا (1387). «حباب خانه‌به‌دوش: طرحی نو در طبقه‌بندی عناصر مضمون‌ساز دیوان صائب». ادبیات عرفانی و اسطوره‌شناختی. س4. ش 11. صص 37-74.

  • خرمشاهی، بهاء‌الدین (1379). «قرآن و اسلوب هنری حافظ». در مجموعه‌مقالات ذهن و زبان حافظ. چ 6. تهران: مروارید.

  • خرمشاهی، بهاء‌الدین (1373).حافظ‌نامه. بخش اول. چ 6. تهران: علمی و فرهنگی.

  • داد، سیما (1371). فرهنگ اصطلاحات ادبی. تهران: مروارید.

  • دریاگشت، محمدرسول (1355). صائب و سبک هندی. مجموعه سخنرانی‏های ایراد‌شده در مجمع بحث در افکار و اشعار صائب. تهران: کتابخانۀ مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران.

  • دهخدا، علی‌اکبر (بی‌تا). لغت‌نامه. ج 45. (شماره مسلسل 212). تهران: مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.

  • رضایی، عرب‌‌علی (1382). واژگان توصیفی ادبیات. چ 1. تهران: فرهنگ معاصر.

  • سید‌نظری، بهمن (1376). «نکته‏پردازی و مضمون‏سازی در شعر و ادب پارسی». مجله شناخت. ش 21. صص:127- 141.

  • شفیعی کدکنی، محمد‌رضا (1380). صور خیال در شعر فارسی. چ 8. تهران: آگاه.

  • شفیعی کدکنی، محمد‌رضا (1391). رستاخیز کلمات: درس‌گفتارهایی در‌بارۀ نظریۀ ادبی صورتگرایان روس). تهران: سخن.

  • شمس لنگرودی، محمد (1367). گردباد شور جنون. چ 2. تهران: چشمه.

  • شمیسا، سیروس (1374). سبک‌شناسی شعر. چ 1. تهران: فردوس.

  • صفا، ذبیح‏الله (1373). تاریخ ادبیات در ایران. ج 4. چ 10. تهران: فردوس.

  • صفا، ذبیح‏الله (1378). تاریخ ادبیات در ایران. ج 1-5. چ 10. تهران: فردوس.

  • صدری افشار، غلامحسین و دیگران (1377). فرهنگ فارسی امروز. چ 1. تهران: مؤسسه نشر کلمه.

  • صفوی، کوروش (1383). درآمدی بر معنی‏شناسی. تهران: سورۀ مهر (حوزۀ هنری سازمان تبلیغات اسلامی).

  • عباسی، علی (1387). «جایگاه من فردی یا من خلاق». پژوهش‌نامه فرهنگستان هنر. ش 8. صص 113-129.

  • فتوحی، محمود (1379). نقد خیال. چ 1. تهران: نشر روزگار.

  • فروتن، محمدرضا (1388). «مضمون در شعر محمدعلی بهمنی». کیهان فرهنگی. ش 272 و 273. صص 56-60.

  • کامیار وحیدیان، تقی (1385). «مضمون‏آفرینی و نکته‏پردازی در غزل». شعر. ش 64. صص 45-47.

  • محمدی، محمد‌حسین (1374). بیگانه مثل معنی. چ 1. تهران: میترا.

  • محمدی، محمد‌حسین (1378). «عرفی، مخترع طرز تازه». کتاب ماه ادبیات و فلسفه. ش 27. صص 34‌-39.

  • محمدی آسیابادی، علی (1385). «فرافکنی و شخصیت‌بخشی در شعر حافظ». مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی. س 14. ش 52 و 53. صص 111-134.

  • معلوف، لویس (1376). المنجد فی اللغـﺔ. چ 3. قم: بلاغت.

  • معین، محمد (1379). فرهنگ فارسی. ج 4. چ 16. تهران: امیر‌کبیر.

  • مقامی، علیرضا (1373). «جمود صورت و معنی در شعر 2». وقف میراث جاویدان. ش 6. صص 136- 139.

  • میرصادقی (ذوالقدر)، میمنت (1385). واژه‏نامه هنر شاعری: فرهنگ تفصیلی اصطلاحات فن شعر و سبک‏ها و مکتب‏های آن. ویراست 3. چ 3. تهران: کتاب مهناز.

  • نامورمطلق، بهمن (1388 الف). «از تحلیل بینامتنی تا تحلیل بیناگفتمانی». پژوهش‌نامه فرهنگستان هنر. ش 12. صص 73-94.

  • نامورمطلق، بهمن (1388 ب). «درآمدی بر تصویرشناسی: معرفی یک روش نقد ادبی و هنری در ادبیات تطبیقی». فصلنامه مطالعات ادبیات تطبیقی. ش 12. صص 119-137.

  • نوروزی، جهانبخش (1384). «‌بحث و پژوهشی دیگر در سه مطلب بیانی: استعاره کنایی، تبعیه و تشبیه تمثیل». مجلۀ زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اراک. ش 3. صص 11-34.

  • یاحقی، محمّدجعفر ( 1382). جویبار لحظه‌ها. چ 5.تهران: جامی.

  • یوسفی، غلامحسین (1355). «تصویر شاعرانۀ اشیا در نظر صائب». در مجموعه صائب و سبک هندی. به کوشش محمد‌رسول دریا‌گشت. مجموعه سخنرانی‏های ایراد‌شده در مجمع بحث در افکار و اشعار صائب. تهران: انتشارات کتابخانۀ مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران.

    • Bagheri, M. (2004). Introduction to Linguistics. Pub. 10. Tehran: Payam-e Noor University.

    • Bouye Langroodi, A. & L. Varz (2010). Interpretive metaphors in the lyrics of Bīdel Dehlavī. Literature month of Book. No. 133. Pp. 74-83.

    • Crown David, K. (2010). “The hero on the beach: An example of composition by theme in Anglo-Saxon poetry. In Modern Language Society. Vol. 61. No. 4. Pp. 362-372. Ithaca.

    • Forootan, M. (2009). Theme in Mohammad Ali Bahmani's Poetry. Keyhan-e Farhangi. Vol. 272 & 273. Pp. 56-60.

    • Heydari, G. (2008). “"Homeless Bubble": A new content classification in Saeb's Poetry”. Mystical and Mythological Literature. Vol. 4. No. 11. Pp. 37-74.

    • Hornby, A. S. (1948). Oxford advanced learner's Dictionary of current English.

    • Jorjani, A. (2010). Asraar-ol-Balaaghah. Translated by: Jalil Tajlil. Ed. 2. Tehran: University of Tehran Press.

    • Khoramshahi, B.A. (No Date). HAFIZ- NĀMEH. Tehran: Caltural and Scientific publishing.

    • Lee, D. (2001). Cognitive. Linguistics: An Introduction. New York: Axford University Press.