The Polysemic Study of The Conjunctions "Ɂæma" and "vali" in Persian Language Based on Principled-Polysemy Approach

Document Type : مقالات علمی پژوهشی

Authors
1 Assistant Professor of English Language and Linguistics – Kurdistan University – Kurdistan –Iran.
2 Teacher in English Department – Payame –Nour University – Iran
Abstract
The present research aims at investigating the polysemy of the conjunctions "Ɂæma" and "væli" in persian language based on principled­–­polysemy approach (Evans & Green, 2006).The methodology used in this qualitative research is descriptive­-analytic, and its type is corpus-based. the selected corpus has been obtained from interviewing with Persian speakers, newspapers and Persian grammarians books, analyzed by using cognitive approach, and their originality have been approved completely. It's worth mentioning that the authors have limited only a few samples of each meaning for distinct meanings of these two conjunctions, and each one has been drawn into a semantic network separately. This study has been done to explore and determine the distinct meanings of the conjunctions "Ɂæma" and "væli" in Persian language within principled-polysemy approach. Thus, the author has represented them in a semantic network separately. In this regard, the research results showed that the prototypical meaning of the conjunction /Ɂæma/ coming to the speaker's mind immediately /væli/ has fourteen distinct meanings and two semantic clusters in its own semantic network. Also, the prototypical meaning of the conjunction /vali/ is /Ɂæma/ having eight distinct meanings and two semantic clusters in its own semantic network.

Keywords

Subjects


• انوری، حسن و حسن احمدی گیوی (1390). دستور زبان فارسی 1 و 2. تهران انتشارات فاطمی. چاپ چهارم.
• بامشادی، پارسا؛ جواد با مشادی و شادی انصاریان (1395). بررسی معنایی سه حرف اضافۀ wæl، ta، æra در کردی گورانی از دیدگاه شناختی. دو ماهنامه ی جستارهای زبانی.دورۀ 7.
• دهقان، مسعود (1397). بررسی معنایی حروف اضافۀ/læ/،/wæ /‌، /‌wægævd/‌، /wæpi/ در کردی بر اساس رویکرد شناختی. جستارهای زبانی. دورۀ 9، شمارۀ 2. صص.‌1-33
• راسخ مهند، محمد (1389). درآمدی بر زبان‌شناسی شناختی: نظریه‌ها و مفاهیم. جلد1. تهران: سمت.
• راسخ مهند، محمد و نفیسه رنجبر ضرابی (1392). بررسی شبکۀ معنایی حروف اضافۀ "در" و "سر"». نشریۀ پژوهش های زبان شناسی تطبیقی. دورۀ 3، شمارۀ 5.
• روشن، بلقیس و لیلا اردبیلی (1392). مقدمه‌ای بر معناشناسی شناختی. جلد1. تهران: علم.
• زاهدی، کیوان و عاطفه محمدی زیارتی (1390). شبکۀ معنایی حرف اضافه فارسی "از" در معنی‌شناسی شناختی. تازه‌های علوم شناختی. دوره 13. صص. 67-80
• سبزواری، مهدی (زیر چاپ). بررسی انواع چند‌معنایی در فارسی معیار با رویکردی شناختی. جستارهای زبانی. انتشار انلاین: 3 شهریور 1396
• صفوی، کوروش (1391). درآمدی بر معنی‌شناسی. جلد1 . چاپ اول. تهران: انتشارات علمی.
• گلفام، ارسلان و فاطمه یوسفی‌راد (1385). بررسی حروف اضافۀ مکانی در چارچوب شناختی:
مطالعۀ موردی حرف اضافۀ "‌در / توی‌". زبان و زبان شناسی. دورۀ 2.
REFERENCES
• Evans, V. & A. Tyler(2004a). “Rethinking English prepositions of movement: The case of To and Through”. Belgian Journal of Linguistics. 18. Pp. 247–270.
• Evans, V. & A. Tyler (2004b). “Spatial experience, lexical structure and motivation: the case of in”. In G. Radden and K. Panther (eds.). Studies in Linguistic Motivation.Pp. 157–192. Berlin: Mouton de Gruyter,.
• Evans, V. & M. Green. (2006). Cognitive linguistics:1 Volume. Edinburgh: Edinburgh university press ltd.
• Evans, V. (2013). Language and Time: A cognitive linguistic approach. Cambridge: Cambridge university press.
• Geeraerts, D. (2006). A Rough Guide to cognitive linguistics. In: D. Geeraerts (Ed). Cognitive linguistics: Basic Readings , (pp.1-28). Berlin & New York: Mouton do Gruyter.
• Geeraerts , D. & H. cuyckens. (2007). The oxford Handbook of cognitive linguistics. Oxford: oxford University press. 8 periods
• Sandra, D. & S. Rice. (1995). Network Analysis of prepositional meaning: Mirroring whose Mind – The linguists or the Language Users Cognitive Linguistics. 6 periods.
• Tyler, A. & V. Evans (2001). Reconsidering prepositional polysemy networks: The case of over. In V. Evans, B. Bergen, and J. Zinken (Eds.), The Cognitive Linguistics Reader.Pp.186-238. London: Equinox.
• Tyler , A. & V. Evans. (2003). Reconsidering Prepositional Polysemy Network: The case of over. In: B. Nerlich , z .Todd ,V. Herman & D.D. Clark (Eds.) , polysemy: Flexible Patterns of Meaning in Mind and Language , (pp.95-156). Berlin: Mouton de Gruyter.