Critical Discourse Analysis on English Language Textbooks for Learners with Special Needs: Laclau & Muffe Approach

Document Type : مقالات علمی پژوهشی

Authors
1 Assistant Professor, Department of Foreign Languages, Faculty of Humanistic and Physical Education, Gonbad Kavous University
2 Assistant Professor,Islamic Philosophy Department, Faculty of Humanistic and Physical Education, Gonbad Kavous University
Abstract
The English language textbooks for learners with special educational needs play a crucial role in classifying knowledge in the learners’ minds and framing their axiological-epistemological systems. As a result, developing English language textbooks based on discourses of needs analysis can not only empower language skill abilities among these learners but also contribute to them to become active citizens. However, if the materials developed are silent on the learners’ needs in developing their practices may marginalize the learners as at risk educational groups. Very few studies have critically analyzed prevocational English language textbooks written for learners with special needs to see to what extent the content, conversations and image of these English language textbooks could meet daily affair realizations for learners with special needs. Embedded in Laclau and Moffe’s Critical Discourse Analysis approach, the current study thus focuses secondary school prevocational English language textbook by ministry of education in grades seven, eight and nine. Findings showed that in the dominant discourse of these textbooks, there exists no symbol of body and life style representation of these learners. They have been selected either in ideal or token manners. Contents and images of these textbooks could not go beyond dichotomizing hegemonic discourses of society (normal-abnormal) and have reproduced power relations belonging to ordinary people. Normal affair is a social construct. Discourse representation and power relations dominant on curriculum patterns frame real worlds and life styles for learners with special needs. Thus, dearth of images and challenges of people with special needs are perceived as their absence in public domains and consequently neglecting multiple life styles of these groups. Hence, this study is of significance as it has some theoretical and practical ramifications for the materials developers and raises their awareness to redesign English language textbooks for these learners based on their needs.

Keywords

Subjects


• برجر، جان(1396)، دربارۀ نگریستن، ترجمۀ فیروزه مهاجر، تهران: نشربان.
• دوبووار، سیمون(1388)، جنس دوم، جلد اول، ترجمۀ قاسم صنعوی، تهران: انتشارات توس.
• رز، ژیلیان(1394)، روش و روش‌شناسی تحلیل تصویر، ترجمۀ جمال‌الدین اکبرزاده جهرمی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا وسیما.
• چالمرز، آلن اف(1394)، چیستی علم، ترجمۀ سعید زیباکلام، تهران: انتشارات سمت.
• فوکو، میشل(1389)، «سوژه و قدرت»، در: تئاتر فلسفه، ترجمۀ نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، تهران: نشر نی.
• فوکو، میشل(1382)، این یک چپق نیست، ترجمۀ مانی حقیقی، تهران: نشر مرکز.
• فوکو، میشل(1394)، «نیچه، تبارشناسی، تاریخ»، ترجمۀ افشین جهاندیده و نیکو سرخوش، چاپ در: از مدرنیسم تا پست‌مدرنیسم، لارنس کهون، تهران: نشر نی.
• لاکلاو، ارنستو و موفه، شانتال(1393)، هژمونی و استراتژی سوسیالیستی، ترجمۀ محمد رضایی، تهران: نشر ثالث.
• نیک‌پورخشت‌مسجدی، فیروزه(1397)، زبان انگلیسی سال اول(پایه هفتم)، دورۀ اول متوسطه پیش‌حرفه‌ای، کد 3/152، تهران: سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور.
• سلطانی، علی‌اصغر(1384)، قدرت، گفتمان و زبان، تهران: نشر نی.
• سلیمی، مرجان و سلیمی، منیژه(1397)، زبان انگلیسی سال دوم( پایۀ هشتم)، دورۀ اول متوسطه پیش‌حرفه‌ای، کد1/154، تهران: سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور.
• سلیمی،مرجان و سلیمی، منیژه(1397)، زبان انگلیسی سال سوم(پایه نهم)، دورۀ اول متوسطه پیش‌حرفه‌ای، کد 1/156، تهران: سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور.
• سند برنامه درسی ملی(1391)، تصویب شورای عالی آموزش و پرورش و وزارت آموزش و پرورش.
• یورگنسن،ماریان و فیلیپس،لوئیز(1393)، نظریه و روش در تحلیل گفتمان، ترجمۀ هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
• Copleston, F (1985), A History of Philosophy: Greece and Rome, New York: Doubleday, Volume 1.
• Foucault, M (1990) Sexual Morality and the Law In: Foucault:Politics,Philosophy,Culture, Translated by Alan Sheridan and Others, Edited by Lawrence D.kritzman, Routledge.
• Laclau, E (1993), "Power and Representation" In: M.poster(ed), Politics,Theory,and Contemporary Culture, New York: Columbia University press.
• Summers, D. (2007). Longman advanced American dictionary. Pearson Education. Printed in the U.S.
• Bahman, M., & Rahimi, A. (2010). Gender Representation in EFL Materials: an Analysis of English Textbooks of Iranian High Schools. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 9, 273-277.
• Lee, J. F. (2014). A Hidden Curriculum in Japanese EFL Textbooks: Gender Representation. Linguistics and Education, 27, 39-53.
• Hall, M. (2014). Gender Representation in Current EFL Textbooks in Iranian Secondary Schools. Journal of Language Teaching and Research, 5(2), 253.
• Wigginton, S. (2005). Character or Caricature: Representations of Blackness in Dominican Social Science Textbooks. Race Ethnicity and Education, 8(2), 191-211.
• Weninger, C., & Williams, J. P. (2005). Cultural Representations of Minorities in Hungarian Textbooks. Pedagogy, Culture & Society, 13(2), 159-180.