بررسی ارتباط بین نوع شخصیت، سبک‌ها و راهبردهای یادگیری زبان در میان فارسی‌آموزان چینی

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 دانشیار آموزش زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران.
2 کارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران.
چکیده
در یادگیری زبان دوم، هر زبان‌آموز اطلاعات را از یک منظر منحصربه‌فرد دریافت می‌کند و متغیرهای فردی ازجمله ویژگی‌های شخصیتی می‌تواند بر نوع یادگیری زبان‌آموزان اثرگذار باشد. هدف این پژوهش، بررسی ارتباط بین نوع شخصیتِ چینی‌زبانان بر سبک‌ها و راهبردهای یادگیری زبان فارسی به‌عنوان زبان دوم است. در این پژوهش 44 فارسی‌آموز به‌طور تصادفی، به‌عنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. به‌منظور تحلیل این ارتباط، از سه پرسشنامۀ شخصیت مایرز ـ بریگز (فرم AV)، سبک‌های یادگیری کلب (1984) و راهبردهای یادگیری زبان آکسفورد (1990) استفاده شد. یافته‌های این پژوهش نشان داد که بین نوع شخصیت چینی‌زبانان با سبک‌های یادگیری آن‌ها ارتباط معناداری وجود دارد؛ دربارۀ سبک یادگیری همگرا، چینی‌زبانان با نوع شخصیت حسی و ادراکی نسبت به افراد شهودی و قضاوتی بیشتر از سبک همگرا استفاده می‌کنند. دربارۀ سبک‌های یادگیری واگرا و انطباق‌دهنده بهطور مشابه، چینی‌زبانان با نوع شخصیت احساسی و ادراکی نسبتبه افراد تفکری و قضاوتی، بیشتر از سبک یادگیری واگرا و انطباق‌دهنده استفاده می‌کنند. همچنین دربارۀ سبک یادگیری جذب‌کننده، چینی‌زبانان با نوع شخصیت برون‌گرا، حسی، احساسی و ادراکی نسبتبه افراد درون‌گرا، شهودی، تفکری و قضاوتی؛ بیشتر از سبک یادگیری جذب‌کننده استفاده می‌کنند. راهبردهای شناختی و فراشناختی به‌عنوان راهبردهای غالب فارسی‌آموزان چینی شناخته شد. همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که سبک یادگیری جذب‌کننده، سبک غالب چینی‌زبانان است. دستاورهای این پژوهش کمک می‌کند تا با شناخت شخصیت فارسی‌آموزان چینی و درک سبک‌ها و راهبردهایی که بهکار می‌گیرند، بر کیفیت آموزش تأثیر قابل‌توجه‌ای گذاشت و روش‌های تدریس زبان فارسی مناسبی را به‌کار گرفت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


References
Ackerman, P. L., Chamorro‐Premuzic, T., & Furnham, A. (2011). Trait complexes and academic achievement: Old and new ways of examining personality in educational contexts. British Journal of Educational Psychology, 81 (1), 27-40.
Asqari, F. (2019). Different abilities in a language class: problems and solutions. Journal of foreign language research. 9 (4). 1136-1166. [In Persian]
Brown, H. D. (2000). Principles of language learning and teaching (Vol. 4). New York: Longman.‌
Burger, J. M. (2018). Personality. Cengage Learning.
Chen, M. L., & Hung, L. M. (2012). Personality type, perceptual style preferences, and strategies for learning English as a foreign language. Social Behavior and Personality: an international journal, 40 (9), 1501-1510.
Chamot, A. U. (2005). Language learning strategy instruction: Current issues and research. Annual review of applied linguistics, 25, 112-130.‌
Cohen, A. D. & Aphek, E. (1981).Easyfying second language learning. Studies in Second Language Acquisition. 3, 221-236.
Coppola, D. (2000). Glottodidattica in prospettiva pragmatic..Pisa: ETS.
Dornyei, Z. (2005). The psychology of the language learner: Individual differences in second language acquisition. Mahwah, NJ: Erlbaum.
Ehrman, M. E. (1996). Understanding second language learning difficulties. Sage.
Ehrman, M. E., Leaver, B. L., & Oxford, R. L. (2003). A brief overview of individual differences in second language learning. System, 31 (3), 313-330.‌
Eysenck, M. W. (1994). Individual differences: Normal and abnormal. Hove, England: Lawrence Erlbaum Associates.
Keefe, J. W. (1979). Learning style: An overview. Student learning styles: Diagnosing and prescribing programs, 1, 1-17.‌
Keng, L. T. (1995) Learning Styles Relevant to Identified Personality Types of Secondary Level Students, Singapore Journal of Education, 15:2, 42-51.
Kolb, D. A. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
Leaver, B. L. (1998). Teaching the whole class (5th ed.). Dubuque, IA Kendall Hunt Publishing.
Macaro, E. (2006). Strategies for language learning and for language use: Revising the theoretical framework. The modern language journal, 90 (3), 320-337.
MacIntyre, P. D., Clément, R., & Noels, K. A. (2007). Affective variables, attitude and personality in
context. In D. Ayoun (Ed.), Handbook of French applied linguistics (pp. 270–298). Philadelphia, PA: John Benjamins.
Marof, M. (2011). Investigating the Relationship between Personality Type and Learning Styles and Language Learning Strategies. Islamic Azad University Of Central Tehran.
Mayer, R. E. (1988). Learning strategies: An overview. In Learning and study strategies (pp. 11-22). Academic Press.
Norton, B. (1997). Language, identity, and the ownership of English. TESOL quarterly, 31(3), 409 429.‌
Oxford, R. L. (1989). Use of language learning strategies: A synthesis of studies with implications for strategy training. System, 17(2), 235-247.‌
Oxford, R. (1990). Language learning strategies. New York, 3.‌
Oxford, R. L. (2003). Language learning styles and strategies: An overview. Learning Styles & Strategies/Oxford, GALA, 2003, 1-25.
Politzer, R. L., & McGroarty, M. (1985). An exploratory study of learning behaviors and their relationship to gains in linguistic and communicative competence. Tesol Quarterly, 19 (1), 103-123.‌
Reid, J. M. (1995). Learning styles in the ESL/EFL classroom. Heinle & Heinle Publishers, International Thomson Publishing Book Distribution Center, 7625 Empire Drive, Florence, KY 41042..‌
Riding, R. J. (2000). Cognitive style: a strategic approach for advancement. International perspectives on individual differences, 1, 365-377.‌
Rieben, L. (2000). À quelles conditions la notion de style d'apprentissage peut-elle devenir heuristique pour le champ de l'éducation? Le style d´ apprentissage, 28 (1). [On line] https://www.acelf.ca/c/revue/revuehtml/28-1/08-rieben.html
Reid, J. M. (Ed.). (1998). Understanding learning styles in the second language classroom. Prentice Hall Regents.
Reid, J. M. (1987). The learning style preferences of ESL students. TESOL quarterly, 21 (1), 87-111.
Rubin, J. (1975). What the “good language learner” can teach us. tesolQuarterly, 9 (1), 41-51.‌
Rubin, J. (1987). Learner strategies: Theoretical assumptions, research history and typology. Learner strategies in language learning, 15-30.‌
Sadeghi, N., Kasim, Z. M., Tan, B. H., & Abdullah, F. S. (2012). Learning styles, personality types and reading comprehension performance. English Language Teaching, 5 (4), 116-123.‌
Sharp, A. (2008). Personality and second language learning. Asian Social Science, 4 (11), 17-25.‌
Snow, R. E., Corno, L., & Jackson, D. (1996). Individual differences in affective and conative functions. Teoksessa DC Berliner & RC Calfee.( toim.) Handbook of Educational Psychology.
Tarone, E. (1981). Some thoughts on the notion of communication strategy. TESOL quarterly, 15 (3), 285-295.‌
Vakilifard, A. (1396). Perceptual Learning Style Preferences: A Study on Adult Learners of Persian as a Foreign Language. Zabanshenakht (Language Studies), 8 (1), 83-105. [in Persian]
Vann, R. J., & Abraham, R. G. (1990). Strategies of unsuccessful language learners. TESOL quarterly, 24 (2), 177-198.
Wenden, A. L. (1982). Learning Strategies. TESOL News Letter 19, 1-7.‌
Wintergerst, A. C., DeCapua, A., & Itzen, R. C. (2001). The construct validity of one learning styles instrument. System, 29 (3), 385-403.
Williams, M. & Burden, R. L. (1997). Psychology for Language Teachers: A Social Constructivist Approach. Cambridge: Cambridge University Press.