Collective Memories and Reception the Urban's Landscape as a Narrative Text (The Case Stusdy: Chaharbagh Avenue in Isfahan)

Document Type : مقالات علمی پژوهشی

Authors
1 Assistant Prof. in Architecture Department, Art & Architecture Faculty, Tarbiat Modares University.
2 Post-doctorate in visual arts, assistant professor of painting department, faculty of architecture, urban planning and art, Urmia University
Abstract
Urban landscape, as a narrative text, seeks to link social history to the arena of the city in urban open spaces. The interventions made in the environments over many years, which are manifested in the form of urban landscapes, etc., are actually new textual layers, that are the result of a relationships chain of companionship and succession in the primary text's narration. In all, there are traces of various signs related to different epochs related to the memories of the site, as well as, reception and understanding the narrative language of any urban landscape. The main question of this research is to discover the relationship between collective and individual memories with the reception of the urban landscape layers as a narrative text; and how to use these relationships in renovating the landscape in the historical urban sites.

This paper pursues the achievement of process in the reconstruction and reception of landscape in the historical sites based on the preservation of collective memories, and the Intertextuality theory as the main goal.

This qualitative research used the method of field study and semi-structured interviews with 32 citizens in the age range of 30 to 70 years of Isfahan city, and the results were analyzed with interpretative content analysis.

This study shows that in order to protect and strengthen the possibility of reception and understanding the narrative urbabn landscape as a text and the continuity of collective memories in historical sites, conserving and renovating strategies based on intertextual relations should be considered together.

Keywords

Subjects


• احمدی، ب. (1377). آفرینش و آزادی؛جستارهای هرمنوتیک و زیبایی شناسی. تهران: نشر مرکز.
• آفرین، ف. (1390). چالش ساختار و معنا: بازخوانی واساز از نگاره بیرون آوردن یوسف از چاه. فصلنامه باغ نظر، 16، 55-64
• آلن، گ. (1392). بینامتنیت(ترجمه پیام یزدانجو). تهران: مرکز.
آیــت الله زاده شــــیرازی، ب. (1386).شهرســازی ظریــف و بــی نظیــر عهــد صفویه. ماهنامه دانش نما، 16 (148 ـ150) ، 19-ـ20.
• تاورنیه، ژ. (1336). سفرنامه تاورنیه. ترجمه ابوتراب نوری با تجدید نظر کلی و تصحیح حمید شیرانی. اصفهان: کتابخانه سنایی و کتابفروشی تأیید اصفهان.
• دانشپور، ع. ، رضازاده، ر. ، سجودی، ف و محمدی، م. (1391). بررسی کارکرد و معنای فرم شهر مدرن از منظر نشانه شناسی لایه ای. نامه معماری و شهرسازی، 6(11)، 71-ـ87.
• دیولافوا، مادام ژان(1371). ایران، کلده و شوش. ترجمه علی محمد فره وشی. چاپ پنجم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
• رحیمی اتانی، س، بذرافکن، ک. و رئیسی، ا. (1397). شیوه نوین خوانش متن معماری مبتنی بر نظریه بینامتنیت. نمونه موردی: مسجد الغدیر. فرهنگ معماری و شهرسازی، 4(1)، 53-ـ67.
• رئیسی، م. (1389). معماری به مثابه متن؛ واکاوی امکان قرائت های مختلف از یک اثر معماری. مجله منظر، 7 ,53-86.
• شاردن، ژ. (1362). سفرنامه شاردن(قسمت اصفهان). ترجمه حسین عریضی. تهران:نگاه.
• شعیری، م. (1391). نشانه ـ معناشناسی دیداری نظریه ها و کاربردها. تهران: سخن.
• ضیمران، م. (1386). ژاک دریدا و متافیزیک حضور. تهران: هرمس.
• فیگوئروا، د. (1363). سفرنامه دن گارسیا دسیلوا فیگوئروا. ترجمه غلامرضا سمیعی. تهران: نشر نو.
• کمپفر، ا. (1363). سفرنامه کمپفر. ترجمه کیکاووس جهانداری. تهران: خوارزمی.
• منجم یزدی، م. (1366). تاریخ عباسی یا روزنامه ملاجلال. تهران: وحید.
• منشی، ا. (1377). تاریخ عالم آرای عباسی. تصحیح دکتر محمد اسماعیل رضوانی،جلد دوم. تهران: دنیای کتاب.
• نامورمطلق، ب.(1386). ترامتنیت مطالعه روابط یک متن با دیگر متن ها. پژوهشنامه علوم انسانی، 56، 83-98 .
• نقره کار، ع. و رئیسی، م. (1390). تحلیل نشانه شناختی سامانه مسکن ایرانی بر پایه ارتباط لایه های متن/مسکن. هنرهای زیبا- معماری و شهرسازی، (46)، 5-14ـ.
• ویلبر، د.( 1385). باغ های ایرانی و کوشک های آن. ترجمه مهین دخت صبا. تهران: علمی و فرهنگی.
• هنرفر، ل. (1349). چهارباغ اصفهان. مجله هنر و مردم، 96و 97، 2-14ـ.
• هولستر، ا. (1355). ایران در یکصد و سیزده سال پیش. ترجمه محمد عاصمی. تهران: وزارت فرهنگ و هنر.
• Barthes, R. (1989). From work to text. In P. Rice & P. Waugh (Ed.). Modern Literary Theory: A Reader. London: Edward Arnold, (pp. 166- 172).
• Boyer, C. (1996). The city of collective memory: Its historical imagery and architectural entertainments. Cambridge , Massachusetts and London, England: MIT Press.
• Crumley, C. (2002). “Exploring Venues of Social Memory,” in Social Memory and History: Anthropological Perspectives. ed. by M. G. Cattell and J. J. Climo. Walnut Creek, CA: Altamira Press.
• Derrida, J. (1987). Positions. trans: Alan Bass. London: The Athlone Press.
• Genette,G.(1997).Palimpsestes.literature in the second degree. Trans: chana Newman and claude doubing sky. Nebraska: University of Nebraska Press, Lincoln NE and London.
• Gillham, B. (2000). The Research Interview. London: Rautledge.
• Habibi, K. ,Hoseini, M. ,Dehshti, M. and Khanian, M. (2020). The Impact of Natural Elements on Environmental Comfort in the Iranian-Islamic Historical City of Isfahan. Int. J. Environ. Res. Public Health , 17(16), 57-76.
• Haghighat bin, M. ,Ansari, M. ,Steenbergen, C. and Taghvaee, A.(2012). Innovations in the Charbagh Axis of the Safavid Period. IJAUP; 22 (2), 79-90.
• Halbwachs, M. (1980). The collective memory (F. Ditter, & V. Ditter, Trans.). City: Harper Colophon.
• https://ts2.tarafdari.com/contents/user286693/content-image/1_25_0.jpg, تاریخ دریافت: 31/12/20
• Le Brun, C. (1718). Voyages de Corneille le Brun par la Moscovie en Perse et aux Indes Orientales. Amsterdam.
• Lewicka, M. (2008). Place attachment, place identity and place memory: Restoring the forgotten city past. Journal of Environmental Psychology, 28, 209-231.
• Misztal, B. (2003). Durkheim on Collective Memory. Journal of Classical Sociology, 3, 2, 123-143.
• Nietzsche, F. (1968). The will to power. Trans: Walter Kaufmann. NewYork: Knopf Doubleday Publishing Group.
• Nietzsche, F. (1990), “Interpretation” in: G.L. Ormiston and A.D. Schrift(eds.).Transforming the Hermeneutic Context. New York: State University of NewYork Press.
• Olick, J. K. (1999). Collective memory: The two cultures. Sociological Theory, 7, 333-348.
• Olick, J. K., Joyce Robbins (1998). Social Memory Studies: From “Collective Memory” to the Historical Sociology of Mnemonic Practices. Annual Review of Sociology, 24, 105-140.
• Rossi, A. (1966). The architecture of the city. Cambridge: MA: MIT Press.

Articles in Press, Accepted Manuscript
Available Online from 13 July 2025