Force Image-schema in the Concept of infaq in the Holy Quran: A Cognitive Semantics Approach

Document Type : مقالات علمی پژوهشی

Authors
1 Post- Doc Researcher in Quran and Hadith Sciences, Alzahra University, Department of Quranic Studies and Hadith, Faculty of Theology and Islamic Studies, Alzahra University/Tehran, Iran
2 Ph.D, Professor, Department Of Quranic Science and Hadith, Alzahra University, Tehran,Iran.
Abstract
The human experience is shaped through effective collaboration with forces. Johnson (1987) initially highlighted the significance of force schemas in conceptualizing events. Thus, this research seeks to explore this topic using a library-based approach, focusing on the force schemas presented in Johnson's cognitive semantics model and their application in Quranic verses related to infaq (almsgiving). In this inquiry, I seek to identify which force schemas are most commonly used in these verses and how they contribute to the understanding of the concept of infaq. In the analysis of the research data on the ethical concept of infaq in the Holy Quran, the concept of force image-schemas based on Johnson's model was used. The importance of the topic of infaq and the presence of force image-schemas in it were the reasons for choosing this ethical concept. In this regard, I examined the seven types of power in the context of infaq in the Holy Quran. The results showed that the force image-schema of obligation has the most frequency. In figurative language, the divine revelation's imperative and prohibitive commands, exert a pressure that functions as a force of compultion. After the force schema of compultion, the force schema of blockage has the highest frequency. In the Holy Quran, factors such as greed, hypocrisy, disbelief, and denial are introduced as obstacles to infaq. The force schema of "deviation from the path" does not exist in the interpretation of the verses of infaq.

Keywords

Subjects


. کتابنامه
- قرآن‌کریم
- ابن‌حیون، ن. (1385). دعائم‌الإسلام. محقق/مصحح: آصف فیضی. قم: مؤسسة آل‌البیت(ع).
- اعظمی‌نژاد، م. (1389). بررسی پدیده‌های طبیعی در اصطلاح‌های زبان فارسی براساس طرح‌واره‌های تصوّری در چهارچوب نظریة معنا‌شناسی شناختی. پایان‌نامة کارشناسی‌ارشد. دانشگاه الزهرا(س).
- دَرّاز، م. (1408). دستورالأخلاق فی‌القرآن‌الکریم. مترجم: عبدالصبور شاهین. بیروت: دارالبحوث‌العلمیّة.
- راسخ‌مهند، م (1386). اصول و مفاهیم بنیادی زبان‌شناسی شناختی. مجلة بخارا، (2)63، 172-191.
- راغب اصفهانی، ح. (1412). مفردات الفاظ قرآن. بیروت: دارالقلم.
- روشن، ب.، و اردبیلی، ل. (1392). مقدّمه‌ای بر معناشناسی شناختی. تهران: نشر علم.
- زَبیدی، م. (1205). تاج‌العروس من جواهرالقاموس. بیروت: الفکر.
- زمخشری، م. (1386). مقدّمة‌الأدب. تهران: مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه تهران.
- صدرالدین شیرازی، م. (1366). تفسیرالقرآن‌الکریم. قم: بیدار.
- طباطبایی، س. (1417). المیزان فی تفسیرالقرآن. قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعة مدرسین حوزة علمیّة قم.
- طبرسی، ف. (1372). مجمع‌البیان فی تفسیرالقرآن، تهران: انتشارات ناصرخسرو.
- عامری، ح.، سرکشیک‌زاده مقدّس، س.، و ابوالحسنی چیمه، ز. (1398). بررسی مقابله‌ای طرح‌واره‌های تصوّری در اشعار حافظ و اشعار سهراب سپهری. جستارهای زبانی، (2)10، 201-223.
- عبدالکریمی، س.، و نعمتی، ر. (1395). بررسی انواع طرح‌واره‌های تصوّری در افعال مرکّب زبان فارسی: سازة شکل‌دهندة طرح‌واره‌های تصوّری. در نخستین همایش ملّی معنی‌شناسی شناختی. به کوشش آ. افراشی. تهران: نشر نویسه.
- عزیزی ابرقویی، ا. (1380). فرهنگ انفاق در قرآن با تأکید بر جنبه‌های اخلاقی. پایان‌نامة کارشناسی‌ارشد. دانشگاه امام صادق(ع).
- فراهیدی، خ. (1409). العین. قم: نشر هجرت.
- قُرَشی، ع. (1371). قاموس قرآن. تهران: دارالکتب‌الإسلامیة.
- مصطفوی، س. (1371). التحقیق فی کلمات قرآن‌الکریم. بی‌جا: وزارة‌الثقافة و الإرشاد‌الإسلامی.
- یوسفی‌راد، ف. (1382). ‌بررسی استعاره زمان در زبان فارسی در چارچوب معنی‌شناسی شناختی. پایان‌نامة کارشناسی‌ارشد. دانشگاه تربیت مدرس.
Bibliography
- Holy Quran.
- Ibn Ḥaywān, N. (2006). Dʿāʾim al-Islām. Qum, Iran: Muʾassasah Āl al-Bayt.
- ʿĀmīrī, Ḥ., Sarkešīk-zādeh, S., & Ābū al-Ḥasanī Čīmeh, Z. (2019). "A Comparative Study of Image Schemas in Poems by Hafez and Sepehri". Jasṭārhe-ye zabānī, (2)10, 201–223.
- ʿAbd al-Karīmī, S., & Naʿmatī, R. (2016). "Exploration of the Structural Formation of Image Schemas in Complex Verbs in Persian Language". 1st National Conference of Cognitive Semantics. Tehran, Iran: Našr-e nawīsah.
- ʿAzīzī Ābrūqūyī, A. (2001). "The Culture of Infaq in the Holy Quran with Emphasis on Ethical Aspects". MA Thesis.
- Aʿẓamīnjād, M. (2010). "An Examination of Natural Phenomena in Persian Terms Based on Image-Schema Theory in the Framework of Cognitive Semantics". MA Thesis. al-Zahrā University.
- Darraz, M. (1988). Dastur al-Akhlaq fi al-Qur'an al-Karim (The Code of Ethics in the Holy Quran). Translated by Abdul Saboor Shahin. Beirut: Dar al-Buhuth al-Ilmiyyah.
- Evanz, V. & M. Green (2006). Cognitive Linguistics: An Introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press.
- Farahidi, K. (1988). Al-ʿAyn. Qom, Iran: Nashr-e Hejrat.
- Fyin Li, T. (2009). How Politeness is Embodied through Image Schemas. International Cognitive Linguistics Conference 11. January 1.-Johnson, M. (1987). The Body in Mind: The Bodily Basis of Meaning, Imagination, and Reason. The University of Chicago Press.
- Lakoff, G. (1987). Women, Fire, and Dangerous Things: What Categories Reveal about the Mind. The University of chicago Press.
- ---------- & M. Jahnson (1999). Philosophy in the flesh: The embodied mind and its challenge to Western thought. New York: Basic Books.
- Johnson, M. (1987). The Body in Mind: The Bodily Basis of Meaning, Imagination, and Reason. The University of chicago Press.
- Langacker, R. W. (2008). Cognitive Grammar: a basic instruction. Oxford: Oxford University Press.
- Langacker, R. W. (1991). Foundations of Cognitive Grammar (Vol.2). Standford: Standford Universuty Press.
- Mustafawi, S. (1992). Tahqiq fi kalimat Quran-al-Karim. Beirut, Lebanon: Wizarat-al-Thaqafa wa al-Irshad-al-Islami.
- Qorashi, U. (1992). Qamus-e Quran. Tehran, Iran: Dar-al-Ketab-e Islami.
- Rāghb Āṣfahānī, Ḥ. (1991). Mofrādāt al-afāẓ al-Qurʾān. Beirut, Lebanon: Dār al-qalam.
- Rasekh-Mahand, M. (2007). "The Foundational Principles and Concepts of Cognitive Linguistics". Bukhara Journal, 2(63), 172-191.
- Rūšan, B., & Ardabīlī, L. (2013). Moqaddamah-i bar maʿnā-shināsī-e shanāḵtī (Cognitive Semantics; An Introduction). Tehran, Iran: Našr-e ʿilm.
- Ṣadr al-Dīn Shīrāzī, M. (1987). Tafsīr al-Qurʾān al-karīm. Qum, Iran: Bīdār.
- Ṭabāṭabāʾī, S. (1996). Al-mīzān fī tafsīr al-Qurʾān. Qum, Iran: Daftar-e enteshārāt-e eslāmī-e jāmeʿah-e madrasah-e ʿelmiyyah-e Qom.
- Ṭabarsī, A. (1993). Majmūʿ al-bayān fī tafsīr al-Qurʾān. Beirut, Lebanon: Dār aḥyāʾ al-turāth al-ʿarabī.
- Takahashi, H. (2012). A Cognitive Linguistic Analysis of the English Imperative: reference to Japanese Imperatives, Amsterdam:john Benjamins.
-Yousefiraad, F. (2003). Exploring the Metaphorical Representation of Time in the Persian Language through the Lens of Cognitive Semantics. [Master's thesis, Tarbiat Modares University].
- Zabīdī, M. (1984). Tāj al-ʿarūs min jawāher al-qāmūs. Beirut, Lebanon: Al-fikr.
- Zamakhsharī, M. (2007). Maqdūmah al-adab. Tehran, Iran: Muʾassisah-e moṭālaʿāt-e eslāmī-e dānešgāh-e Tehrān

Articles in Press, Accepted Manuscript
Available Online from 13 July 2025