Ebrahimi S, Pishghadam R, Estaji A, Aminyazdi S A. Examining the Effects of Emotioncy-based Teaching on the Emotions of Non-Iranian Female Persian Language Learners in Iran. LRR 2018; 9 (3) :63-97
URL:
http://lrr.modares.ac.ir/article-14-102-fa.html
ابراهیمی شیما، پیشقدم رضا، استاجی اعظم، امین یزدی سیدامیر. بررسی تأثیر تدریس مبتنیبر الگوی هَیَجامَد بر هیجانات زبانآموزان فارسیزبان زن در ایران. جستارهای زبانی. 1397; 9 (3) :63-97
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-102-fa.html
1- دکتری زبانشناسی همگانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد ایران
2- استاد آموزش زبان انگلیسی و علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
3- دانشیار زبانشناسی همگانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
4- دانشیار علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده: (10661 مشاهده)
برای اجرای فرآیند زبانآموزی مطلوب، توجه به نقش هیجانات و حواس اهمیت ویژهای دارد و مدرسان با ایجاد هیجان مطلوب و تأثیرگذاری بر حواس، توان یادگیری زبانآموزان را ارتقا میدهند. مفهوم «هَیَجامَد» تلفیقی از دو واژۀ (هیجان+ بسامد) است که به تأثیر هیجانات ناشی از استفادۀ حواس در یادگیری مفاهیم گوناگون اشاره میکند و از سه مرحلۀ هیچآگاهی (تهی)، برونآگاهی (شنیداری، دیداری، لمسی- حرکتی) و درونآگاهی (درونی و جامع) تشکیل شده است. در پژوهش حاضر، بهمنظور کیفیتبخشی روش تدریس زبان فارسی به غیرفارسیزبانان، با درنظر گرفتن این مفهوم و مؤلفههای سهگانۀ آن (هیجان، حواس و بسامد) و باتوجه به تأثیر هیجانهای آموزشی بر یادگیری و پیشرفت زبانآموز، الگوی هَیَجامَد را در تدریس زبان فارسی به غیرفارسیزبانان پیشنهاد میدهیم و تأثیر تدریس مبتنیبر این الگو را بر هیجانات زبانآموزان غیرفارسیزبان زن در ایران با استفاده از پرسشنامههای هَیَجامَد و هیجان میسنجیم. بدینمنظور، 60 زبانآموز زن غیرفارسیزبان از 16 کشور را با سطح زبان فارسی یکسان (سطح زبان فارسی کتاب هفتم) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب کردیم و آنها را پس از طی 22 جلسه تدریس برای چهار گروه (هر گروه شامل 15 نفر) و در مدت شش هفته براساس الگوی هَیَجامَد ارزیابی نمودیم. نتایج پژوهش نشان داد که تدریس مبتنیبر الگوی هَیَجامَد بر ارتقای میزان هیجانات زبانآموزان غیرفارسیزبان زن تأثیر معنادار مثبت داشته است. به سخن دیگر، با درگیر کردن تعداد حواس بیشتر در فرآیند آموزش، میزان هَیَجامَد زبانآموز افزایش مییابد و هیجان مثبت تولید میشود. درنتیجه، با کاهش هیجانات منفی، زمینۀ تعامل بیشتر با مدرس فراهم میشود و یادگیری کارآمد رخ میدهد. با برجسته کردن نقش عوامل هیجانی و تعدد حواس در امر یادگیری، بهنظر میرسد که امکان استفاده از این الگو درجهت بالا بردن و ارتقای هیجانات مثبت زبانآموزان در تدریس زبان فارسی وجود دارد و زمینۀ یادگیری موفق زبانآموز فراهم میشود.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
زبان شناسی انتشار: 1396/9/19