دوره 6، شماره 2 - ( 1394 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 128-107 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
چکیده:   (11437 مشاهده)
مطالعه حاضر را با هدف ساخت، رواسازی و پایاسازی پرسش‌نامه انگیزش و نگرش یادگیری زبان انگلیسی انجام دادیم. برای رسیدن به این هدف، از پرسشنامۀ فارسی مجموعه آزمون نگرش و انگیزش  گاردنر در یادگیری زبان انگلیسی استفاده کردیم. با روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای، نمونه 245 نفری (135 پسر و 110 دختر) از دانشجویان کارشناسی در رشته­های مختلف دانشگاه­‌های تهران را برگزیدیم و پرسش‌نامه را روی آنان اجرا کردیم. این مطالعه دارای دو سؤال پژوهشی است: 1. آیا پرسش‌نامه انگیزش و نگرش یادگیری زبان خارجی، از روایی لازم برخوردار است؟ و 2. آیا پرسش‌نامه انگیزش و نگرش یادگیری زبان ­خارجی پایایی لازم را دارد؟ برای ارزیابی پایایی و روایی ابزار (پرسش­نامه و عوامل)، از روش روایی سازه (تحلیل عامل تأییدی) و پایایی (محاسبه ضریب آلفای کرونباخ) استفاده کردیم. پایایی این پرسش‌نامه از طریق محاسبه آلفای کرونباخ 937/0 به‌دست آمد. در نتایج حاصل از محاسبه تحلیل عامل تأییدی، چهار عامل را شناسایی کردیم که نگرش درباره اهمیت زبان، نگرش والدین نسبت ‌به یادگیری زبان فرزندان، نگرش  نسبت به سخنگویان بومی و انگیزه گرایشی نسبت به یادگیری زبان را اندازه­گیری می­کنند. با درنظر گرفتن نتایج این پژوهش، می­توانیم بگوییم که این پرسش‌نامه از پایایی و روایی مناسبی برخوردار است و عوامل به‌دست آمده یک مدل مناسب مفهومی را درباره نگرش و انگیزش یادگیری زبان انگلیسی زبان‌آموزان ایرانی ایجاد می­کنند. تحقیق حاضر مانند تحقیقات قبلی نشان داد که این پرسش‌نامه از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و عوامل به­دست آمده از تحلیل عاملی می­توانند انگیزش و نگرش یادگیری زبان خارجی دانشجویان را به‌گونه­ای مناسب اندازه‌گیری کنند.
متن کامل [PDF 381 kb]   (3987 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش زبان
انتشار: 1394/3/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.