1- دانشیار آموزش زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- کارشناسی ارشد آموزش زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده: (6417 مشاهده)
در این پژوهش با نگاهی نوین به «همدلی» و با تکیه بر نظریه روانشناسانی مانند راجرز و بنه، به ارائه الگویی نائل آمدهایم تا مدرسان زبان با بهکارگیری آن، موفق به برقراری همدلی با زبانآموزان شوند. همدلی، قابلیت ارزشمندی است که با ایجاد اعتمادی دوجانبه، فرآیند یادگیری ـ یاددهی را برای هر دو طرف لذتبخش میکند. در روانشناسی تربیتی، همدلی را اینگونه تعریف میکنند: «توانایی برقرار کردن ارتباط بهگونهای که مخاطب احساس کند، درک شده است». بهطور کلی همدلی، تعاملات انسانی را انعطافپذیر کرده و در حوزه آموزش نیز با ایجاد فضایی مطلوب در کلاس، روند یادگیری را بهبود میبخشد. با وجود حضور نگره همدلی از دهه هفتاد میلادی در نظریههای آموزش زبان در کشورهای غربی، همچنان در رویکردهای آموزشی ایران غایب بوده است. این تحقیق امکان شناخت مهارتهایی را فراهم میسازد که منجر به همدلی در کلاس زبان میشود. براساس مدل همدلیِ پیشنهادی، مدرس میباید، خود را به جای زبانآموز بگذارد، نیازهای زبانی او را مقدم بدارد، از پیشداوری بپرهیزد و احساس او را درک کند. تحقق همدلی در کلاس زبان، نیازمند تمهیدات و بسترسازیهایی است که اجرای کامل تمامی آنها در کلاس درس، بهعنوان تکنیکهای رسیدن به این مهم، راهی برای برقراری همدلی میگشاید. تهیه طرح درسی روشن و دقیق، استفاده از دفتر ارتباطی، گوش دادن پویا و بازگویی، ابراز احساس خود و دیگری و شناخت زبان بدن از جمله این تکنیکهای ارتباطی است که در این مقاله شرحی بر آنها رفته و در ادامه، با انجام پژوهشی میدانی میزان تحقق همدلی بین مدرس زبان و زبانآموزان مورد سنجش قرار گرفته است.
انتشار: 1394/1/1