Farsian M R, Rezaei N, Panahandeh S. Correlation between Achievement Motivation, Emotional Intelligence and the Foreign Language Classroom Anxiety in French Students of Ferdowsi University of Mashhad. LRR 2015; 6 (4) :183-200
URL:
http://lrr.modares.ac.ir/article-14-12088-fa.html
1- استادیار زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2- دانشجوی دکتری زبان، ادبیات عمومی و تطبیقی، دانشگاه پاریس 3 (سوربون نوول)، فرانسه
3- دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، تهران، ایران
چکیده: (8427 مشاهده)
اضطراب در کلاس زبان خارجی یکی از متغیرهایی است که تأثیر بسزایی در یادگیری زبان دارد و به همین دلیل همواره مورد توجه پژوهشگران در حوزه آموزش زبان بوده است. در این پژوهش، رابطه انگیزه پیشرفت، هوش هیجانی و اضطراب در کلاس زبان فرانسه دانشجویان و رابطه این متغیرها با سن و جنس آنها را بررسی میکنیم. برای این کار، پرسشنامههای انگیزه پیشرفت هرمنس، هوش هیجانی بار-آن، اضطراب در کلاس زبان خارجی هورویتز و سنجش اضطراب صفت و حالت اشپیلبرگر را به 87 دانشجوی زبان ارائه کردیم. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمون t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون استفاده نمودیم. یافتههای پژوهش نشاندهنده وجود رابطه معکوس معنیدار بین اضطراب در کلاس زبان خارجی با انگیزه پیشرفت (p= -0/001) و اضطراب در کلاس زبان خارجی و هوش هیجانی (p= - 0/007) است. درپایان، با تحلیل نتایج مطالعه میتوانیم بگوییم که سطح هوش هیجانی بالاتر با کاهش میزان اضطراب در کلاس زبان و انگیزه پیشرفت بیشتر با کاهش سطح اضطراب کلاس زبان همراه است.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
آموزش زبان|روان شناسی زبان انتشار: 1394/7/1