دوره 2، شماره 3 - ( 1390 )                   جلد 2 شماره 3 صفحات 190-173 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشیار گروه آموزش زبان فرانسه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- کارشناس ارشد آموزش زبان فرانسه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده:   (5149 مشاهده)
در این پژوهش میزان استفاده از استراتژی‌های شناختی بین دانشجویان و ارتباط بین استراتژی‌ های شناختی (استراتژی‌ های آگاهانه) و استقلال دانشجویان زبان زبان آموزان فرانسه مورد بررسی قرار گرفته است. برای اندازه‌ گیری میزان استفاده از استراتژی‌های شناختی و درک بهتر ارتباط موجود بین استراتژی‌ های شناختی و استقلال، از پرسشنامه دوازه سؤالی تلفیقی خود‌ساخته بر اساس تعاریف استراتژی‌های شناختی بر‌اساس دسته‌بندی پل سیر (1988) و اُمالی و شامو (1983) و پرسشنامه کیفی ژیلداس نِژِر در مقاله‌ای تحت‌عنوان «رویکرد جامعه‌شناختی 2006» استفاده شد. در این مقاله به‌کارگیریِ استراتژی های شناختی از قبیل خلاصه نویسی، به‌خاطرسپاری، حدس‌زدن، سازماندهی، تکرار، تمرین خارج از کلاس، استدلال و قیاس، ارتباط و تداعی کلمات، دسته بندی مطالب، یادداشت بردای، مرور و پژوهش نزد دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد مورد بررسی قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل آماری داده‌های جمع‌آوری‌شده نشان داد که از میان استراتژی‌های شناختی، استراتژی‌های یادداشت‌برداری 30/76 درصد، استراتژی‌های مربوط به حدس معنی لغات 71/75 درصد و استراتژی ارتباط و تداعی کلمات 71/71 درصد بیشترین استفاده را داشتند. همچنین چنین نتیجه حاصل شد که در میان استراتژی‌های شناختی دو عامل جست‌وجوی منبع و ارتباط و تداعی کلمات با 58 درصد بیشترین تأثیر را در استقلال زبان‌آموز داشتند.
متن کامل [PDF 207 kb]   (2140 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش زبان
انتشار: 1390/7/3

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.