دوره 5، شماره 5 - ( 1393 )                   جلد 5 شماره 5 صفحات 250-229 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Momenian M, Nilipour R, Ghafar samar R, Oghabian M. Age/order of Vocabulary Acquisition Effects in the Foreign Language: A Lexical Decision Task. LRR 2015; 5 (5) :229-250
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-1434-fa.html
مومنیان محمد، نیلی پور رضا، غفارثمر رضا، عقابیان محمد علی. بررسی تأثیرات سن/ ترتیب اکتساب واژگان در زبان دوم: تصمیم واژگانی در دو زبانه‌های فارسی- انگلیسی. جستارهای زبانی. 1393; 5 (5) :229-250

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-1434-fa.html


1- دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- استاد گفتار‌درمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
3- دانشیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
4- استاد فیزیک پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده:   (7397 مشاهده)
هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیرات ترتیب/ سن اکتساب واژگان در زمان پاسخ تصمیم واژگانی در دو‌زبانه‌های فارسی- انگلیسی است. 40 دانشجوی سال اول دانشگاه که به لحاظ مهارت زبان دوم در سطح مبتدی بودند در این مطالعه شرکت کردند. 45 کلمه انگلیسی و تعدادی شبه‌کلمه، به‌عنوان محرک، انتخاب و با استفاده از نرم‌افزارDMDX  ارائه شدند. این 45 واژه به سه گروه مجزا تقسیم شدند: 15 کلمه هم در فارسی و هم در انگلیسی به‌سرعت فرا‌گرفته شدند؛ 15 کلمه هم در فارسی و هم در انگلیسی به‌کندی فرا‌گرفته شدند و 15 کلمه در فارسی به‌کندی، ولی در انگلیسی به‌سرعت فرا‌گرفته شدند. هدف از این تقسیم‌بندی این بود که مشخص کنیم آیا پردازش و تصمیم واژگانی در زبان دوم تحت تأثیر سن اکتساب معادل‌های این کلمات در زبان اول می‌باشد یا این‌که واژگان در زبان دوم از الگوی سن اکتساب خود پیروی می‌کنند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل واریانس استفاده کردیم. نتایج نشان داد زمان پاسخ تصمیم واژگانی در لغاتی که در زبان دوم به‌سرعت فرا‌گرفته شده بودند، به‌طور معناداری از لغاتی که به‌کندی یاد گرفته شده بودند، کمتر است. به عبارت دیگر، سن/ ترتیب اکتساب لغات در زبان دوم، صرف نظر از سن اکتساب همان لغات در زبان اول، تأثیر معناداری در پردازش این لغات در زبان دوم داشت. نتایج این مطالعه اثرات سازنده‌ای را در روشن کردن سیستم واژگانی دوزبانه‌ها و نحوه بازنمایی و پردازش در این سیستم خواهد داشت.
متن کامل [PDF 275 kb]   (5833 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: روان شناسی زبان
انتشار: 1393/11/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.