Fesanqari H, Adel M R. A comparative investigation of educational department teachers’ perceptions of learning and teaching challenges of English and Arabic languages in Iran: A grounded theory study. LRR 2018; 9 (2) :181-207
URL:
http://lrr.modares.ac.ir/article-14-16371-fa.html
فسنقری حجت اله، عادل سید محمد رضا. بررسی مقایسهای آسیبشناسی یادگیری و آموزش زبان انگلیسی و عربی در ایران از دیدگاه دبیران آموزش و پرورش: یک تحقیق دادهبنیاد. جستارهای زبانی. 1397; 9 (2) :181-207
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-16371-fa.html
1- استادیار دانشگاه حکیم سبزواری، گروه زبان و ادبیات عربی، سبزوار، ایران. ، h.fesanghari@hsu.ac.ir
2- استادیار دانشگاه حکیم سبزواری، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، سبزوار، ایران.
چکیده: (10191 مشاهده)
هدف از این تحقیق کیفی بررسی مقایسهای آسیبها و مشکلات تدریس و یادگیری درس زبان انگلیسی و زبان عربی در دبیرستانهای ایران با استفاده از روش دادهبنیاد یا نظریۀ گروندد است. از طریق مصاحبۀ نیمه ـ ساختاری با پنج دبیر زبان انگلیسی و هفت دبیر عربی که با نمونهگیری نظری از بین دبیران دبیرستانهای مختلف شهر سبزوار، انتخاب شدند، دادههای این تحقیق جمعآوری شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار مکس کیودا
(MAXQDA) و بر اساس سه سطح کدگذاری باز، محوری و انتخابی در نظریۀ دادهبنیاد صورت گرفت. دو مدل نظری آسیبشناسی زبان عربی و نیز آسیبشناسی زبان انگلیسی ارائه شد که در هر یک، مشکلات تدریس و یادگیری زبان (عربی/ انگلیسی) بهعنوان مقولۀ اصلی و معلم، دانشآموز و امکانات آموزشی بهعنوان مقولههای ثانویه مطرح شد. نتایج تحقیق نشان داد که با وجود بعضی تفاوتها بین این دو زبان، برخی مشکلات تدریس و یادگیری بین زبان عربی و انگلیسی مشترک هستند. در این مقاله پیامدهای آموزشی متعددی در رابطه با دبیران، دانشآموزان و برنامهریزان درسی نیز مورد بحث قرار گرفته است.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
زبان و زبان شناسی انتشار: 1397/3/16