Tajabadi F. Surveying Difficulty Level of Quran's Quotes Memorizing Based on Word Length Effect and List Length Effect Concepts in Working Memory Method: A Psycholinguistics Approach. LRR 2019; 10 (2) :251-269
URL:
http://lrr.modares.ac.ir/article-14-16648-fa.html
دکتری زبانشناسی همگانی، استادیار دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. ، f_tajabadi@sbu.ac.ir
چکیده: (7119 مشاهده)
بهرهگیری از حافظۀ دیداری به منظور حفظ آیات قرآن، بهعنوان برترین روش حفظ این کلام الهی پذیرفته شده است. از آنجا که بخشی از مدل حافظۀ فعال به اطلاعات دیداری اختصاص دارد، لذا در پژوهش حاضر سعی شده است تا متن قرآن با تکیه بر مفاهیم مطرح در این مدل ازجمله اثر طول کلمه و اثر طول فهرست، مورد بررسی قرار گیرد تا بدین ترتیب به پاسخی برای این پرسش دست یابد که آیا نظم خاصی از نظر ساختار ظاهری متن قرآن (طول سوره، طول آیات، طول کلمات) وجود دارد، به گونهای که با درنظر گرفتن دو عامل تأثیرگذار بر عملکرد حافظه یعنی اثر طول کلمه و اثر طول فهرست به حفظ سریعتر و سهلتر آنها به روش دیداری منجر شود. دادههای تحقیق حاضر از پیکرۀ عربی قرآنی دانشگاه لیدز و با استفاده از
نرمافزار PHP و بهرهگیری از روش strlen که یکی از روشهای مطرح در دادهکاوی متن است استخراج شد و در ادامه با استفاده از نرمافزار اکسل محاسبات موردنظر انجام شد. در ادامه نتایج هر بخش با معیارهای مطرح در اثر طول کلمه و اثر طول فهرست تطبیق داده شد و درنهایت با استفاده از فرمول سنجش دشواری متن فلش (1948)، میزان دشواری متن قرآن تعیین شد. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که ساختار ظاهری ازجمله طول کلمات و طول آیات این کتاب الهی به شکلی است که تا حد بسیار زیادی با مفاهیم اثر طول کلمه و اثر طول فهرست سازگاری دارد و از منظر میزان دشواری متن در سطح سادهای قرار میگیرد که همین امر کار حافظۀ فعال را راحت و حفظ دیداری آن را تسهیل میکند.
موضوع مقاله:
زبان شناسی انتشار: 1398/3/25