ایزدی بیدانی اسما، ابوالحسنی زاده وحیده، شریفی مقدم ازاده. بررسی مقایسهای فضای واکهای در کودکان دارای سمعک، کاشت حلزون شنوایی و کودکان بدون اختلال شنوایی. جستارهای زبانی. 1399; 11 (4) :533-565
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-26080-fa.html
1- کارشناس ارشد زبانشناسی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران
2- استادیار گروه زبانشناسی، بخش زبانهای خارجی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران ، abolhasani@uk.ac.ir
3- دانشیار گروه زبانشناسی، بخش زبانهای خارجی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران
چکیده: (2533 مشاهده)
هدف از این تحقیق مقایسۀ فضای واکهای کودکان دارای سمعک، کودکان کاشت حلزون شنوایی و کودکان بدون اختلال شنوایی با توجه به متغیرهای اختلال شنوایی و جنسیت است. از سی کودک، ده کودک در هر گروه که شامل پنج دختر و پنج پسر بودند، خواسته شد تا 36 کلمه با ساختار CVC را که متشکل از همخوانهای انسدادی آغازه و پایانۀ یکسان و واکههای زبان فارسی بودند تکرار کنند. کلمات موردنظر با استفاده از میکروفون شور و نرمافزار پرت ضبط شد. سپس مقادیر بسامد سازههای اول و دوم برای هر واکه اندازهگیری و مقایسه شد. نتایج نشان داد که کودکان دارای اختلال شنوایی واکههای [u, i, e, ᴂ] را در جایگاهی افتادهتر نسبتبه کودکان بدون اختلال شنوایی تولید میکنند. واکۀ [a] در کودکان کاشت حلزون شنوایی در جایگاهی افتادهتر و واکۀ [o] در کودکان دارای اختلال شنوایی در جایگاهی افراشتهتر نسبتبه کودکان بدون اختلال شنوایی تولید میشود. در حالی که واکۀ [a] در کودکان دارای سمعک در جایگاهی افراشتهتر نسبتبه کودکان بدون اختلال شنوایی تولید میشود. بهعلاوه، تمامی واکههایِ کودکان کاشت حلزون شنوایی و واکههای ᴂ] [u, i, e, a, در کودکان دارای سمعک در جایگاهی پیشینتر نسبتبه کودکان بدون اختلال شنوایی تولید میشوند. کودکان دارای سمعک دارای کوچکترین فضای واکهای در بین افراد شرکتکننده در تحقیق هستند، درحالی که فضای واکهای کودکان کاشت حلزون شنوایی تفاوت فاحشی با فضای واکهای کودکان بدون اختلال شنوایی نداشت. جنسیت نیز بر بسامد سازۀ اول واکه[a] و بسامد سازۀ دوم واکه [i] تأثیری معنادار داشت.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
زبان شناسی انتشار: 1399/7/10