Veisi S, Ghafarsamar R, Momenian M. An Investigation of the Effect of Explicit and Implicit Instruction on L2 Syntactic Processing: A Timed Grammaticality Judgement Task. LRR 2020; 11 (2) :205-234
URL:
http://lrr.modares.ac.ir/article-14-26476-fa.html
1- دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- دانشیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. ، rgsamar@gmail.com
3- دانشیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
4- استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده: (4257 مشاهده)
یکی از بحثهایی که همواره در حوزۀ فراگیری زبان دوم مطرح بوده، این است که آیا میتوان صورتهای زبانی را از طریق یادگیری آگاهانۀ قواعد فراگرفت و یا اینکه باید در محیط استفادۀ معنادار زبان یاد گرفته شود. از یک سو، برخی محققان از امکان وقوع یادگیری بدون آگاهی انتقاد میکنند و از سوی دیگر، برخی این بحث را مطرح میکنند که آیا یادگیری صریح میتواند مبنای بازیابی آنی و خودکار دانش را فراهم آورد. هدف از مطالعۀ حاضر، بررسی تأثیر روشهای آموزش صریح و ضمنی بر سرعت پردازش نحو در فارسیزبانانی است که زبان فرانسه را بهمنزلۀ زبان جدید فرامیگیرند. 32 دانشجوی تحصیلات تکمیلی که هیچگونه آشنایی قبلی با زبان فرانسه نداشتند، در این مطالعه شرکت کردند. آزمون قضاوت دستوری زماندار متشکل از 60 جملۀ دستوری و 60 جملۀ غیردستوری که در آن خطای نحوی وجود داشت بهمنزلۀ محرک انتخاب و با استفاده از نرمافزار Pschtoolbox ارائه شد. شرکتکنندگان قضاوت خود در مورد درست یا غلط بودن جملات را با فشردن کلید راست یا چپ اعلام میکردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای تی ـ تست و تحلیل واریانس مختلط استفاده شد. نتایج نشان داد، سرعت پردازش نحو زبان خارجی از شرایط آموزشی تأثیر چندانی نمیپذیرد و عملکرد یادگیرندگان هر دو گروه آموزشی صریح و ضمنی تفاوت معناداری نداشت. بهعلاوه، تحلیلهای مجزا بر روی زمان واکنش دو گروه در انواع پاسخها به محرک نشان داد زبانآموزان در هر دو گروه در زمان تشخیص «درست» بودن جملات دستوری و یا «غلط» بودن جملات غیردستوری واکنش سریعتری از خود نشان دادهاند که گواه این مسئله است که هر دو گروه به دانش ضمنی نحو زبان جدید دست یافتهاند.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
آموزش زبان انتشار: 1399/3/10