دوره 12، شماره 1 - ( 1400 )                   جلد 12 شماره 1 صفحات 302-275 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

‎Taheri Ghaleno E, Dabirmoghaddam M. The Comparison of Discourse Markers in the Narrative Discourse of 7 and 10 –year-old Persian-Speaking Children with Adults. LRR 2021; 12 (1) :275-302
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-27394-fa.html
طاهری قلعه نو الهه، دبیرمقدم محمد. مقایسه گفتمان‌نماها در گفتمان روایی کودکان فارسی‌زبان هفت و ده‌ساله با بزرگ‌سالان. جستارهای زبانی. 1400; 12 (1) :275-302

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-27394-fa.html


1- دکتری زبان‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2- استاد گروه زبان‎شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، dabirmoghaddam@atu.ac.ir
چکیده:   (3331 مشاهده)
گفتمان‌نماها تعیین میکنند که چگونه درک مخاطبان همسو با یکدیگر یا متفاوت از هم است. با توجه به اهمیت گفتمان‌نماها در افزایش‌ مهارت زبانی و کلامی کودکان و نیز بالا بردن سطح پیوستگی گفتمان آن­ها، هدف این پژوهش آن است که با استفاده از مدل هنسن (1998) به مطالعۀ فرایند تولید گفتماننماها در گفتمان روایی کودکان فارسی‌زبان هفت و ده­ساله و بزرگ­سالان بپردازد. پژوهش حاضر توصیفی ـ تحلیلی است. 37 کودک هفت­ساله و 40 کودک ده­ساله از یک دبستان دخترانه و یک دبستان پسرانه واقع در شهر تهران به­صورت هدفمند انتخاب شدند. همچنین، 18 بزرگ­سال نیز برای مقایسۀ عملکرد کودکان با آن­ها انتخاب شدند و آزمون بازگویی داستان بر اساس روش چویی (2007) و کیرتزیس و اروین‌تریپ (1999) اجرا شد. نتایج نشان داد آزمودنی‌ها قادر بودند از انواع گفتمان‌نماها در گفتمان روایی خود استفاده کنند و در­مجموع، میزان استفادۀ کودکان از گفتمان‌نماها بیشتر از بزرگ­سالان بود. به­نظر می‌رسد گاه پیوستگی انسجام را جبران می‌کند و گاه روابط
معنایی ـ منطقی مبتنی بر دانش پیشین به­جای گفتمان‌نماها
ایفای نقش می‌کنند.
متن کامل [PDF 433 kb]   (1376 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: تحلیل گفتمان
انتشار: 1400/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.