Shima Zargar Balaye Jam' ش ج ا S د د ز, Modarres Khiabani S, Hejazi M. Discourse Representation in the Images of English Textbooks "Prospects" and "Visions": A semiotic Analysis :The Case Study of Ethnicity and Place. LRR 2021; 11 (6) :419-448
URL:
http://lrr.modares.ac.ir/article-14-29439-fa.html
زرگر بالای جمع شیما، مدرس خیابانی شهرام، حجازی محمدجواد. بازنمود گفتمان در تصاویر کتابهای آموزش زبان انگلیسی«Prospects» و «Visions» از دیدگاه نشانهشناسی، مطالعه موردی: قومیت و مکان. جستارهای زبانی. 1399; 11 (6) :419-448
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-29439-fa.html
1- دانشجوی دکتری زبانشناسی همگانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
2- استادیار گروه آموزش و مترجمی زبان انگلیسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران ، shahram.modarres@kiau.ac.ir
3- استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
چکیده: (2342 مشاهده)
وجود ارتباط میان فرهنگ و زبان، نیاز به بررسی تأثیرگذاری کتابهای آموزش زبان را، بیش از پیش، نمایان میسازد. با درنظر داشتن این هدف که آموزش زبان خارجی عمدتاً با ورود مسائل فرهنگی به حیطۀ دانش زبانآموز همراه است، این ضرورت، بهخصوص هنگام یادگیری زبان خارجی، افزایش مییابد. باتوجه به اهمیت روزافزونی که امروزه ارتباط تصویری پیدا کرده است، مقالۀ حاضر دیدگاهی نو به تصاویر کتابهای زبان انگلیسی آموزش و پرورش دارد و بر مبنای الگوی نشانهشناسی کرس و ون لیوون (2006) که درواقع بر اهمیت عناصر سازندۀ فرهنگ و اجتماع همانند نوع پوشش، سنتها و یا آداب و رسوم فرهنگها و خردهفرهنگها در تحلیل نشانههای زبانی تأکید دارد، با توجه به محدودیت این پژوهش، بهطور موردی «قومیت و مکان» در تصاویر کتابهای «Visions» و «Prospects» مورد تحلیل قرار میگیرند. تحقیق حاضر با استناد به پیشینۀ علمی به روش توصیفی ـ تحلیلی و با هدف بررسی کارکردهای اجتماعی و فرهنگی زبان، چگونگی بازنمایی گفتمان را در این تصاویر تبیین میکند. نتایج نشان میدهد که کتابهای آموزش زبان انگلیسی مورد نظر از رویکرد خاص «قومی ـ نژادی» برخوردار نیست و انتخاب «مکان» نیز بدون سوگیری زبان مبدأ یا زبان مقصد بوده است؛ بدین صورت که تصویرساز در انتخاب تصاویر توجه مشخصی به زبان خود یا دیگری نداشته است.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
نشانه شناسی انتشار: 1399/11/10