استادیار گروه زبان فرانسه، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (6114 مشاهده)
یاددهی/ یادگیری واکههای خیشومی زبان فرانسه که مشابههای آوایی نزدیکی برای آنها در زبان فارسی وجود ندارند، بیشک یکی از مشکلاتی است که مدرسان و زبانآموزان در مراکز آموزشی از مؤسسه تا دانشگاه با آن مواجه هستند. در پژوهش حاضر، از آواشناسی فیزیکی که روشی مبتنی بر تحلیل صوتشناختی آواها با استفاده از فناوریهای آموزشی مانند نرمافزارهایی با قابلیت تجزیۀ فیزیکی صوت هستند، استفاده شده است؛ زیرا طی سالهای اخیر با رشد روزافزون نرمافزارهای تحلیل صوت این امکان فراهم شده تا شناسایی و تصحیح خطاهای آوایی با سهولت و دقت بیشتری انجام گیرند. هدف کلی پژوهش، ارزشیابی کیفیت تولید و خطاشناسی واکههای خیشومی زبان فرانسه توسط زبانآموزان ایرانی (مورد مطالعه) به منظور تحلیل بینا واج-آواشناسی دادههای بهدستآمده از تحقیق است. جامعۀ مورد بررسی، 8 نفر از دانشجویان سال اول زبان فرانسه دانشگاه اصفهان طی نیمسال تحصیلی 94-95 هستند. تولیدات زبانی جامعۀ مورد نظر با در نظر گرفتن متغیرهای فیزیکی سازۀ اول، سازۀ دوم و سازۀ سوم با استفاده از نرمافزار تحلیل صوت تقطیع و سپس تحلیل شد. نتایج حاصل از این تحقیق بیانگر این نکته است که زبانآموزان مورد بررسی در تولید واکههای خیشومی زبان فرانسه بهدلیل ویژگیهای فیزیکی این واکهها و نبود چنین واکههایی در زبان مادری دچار مشکل هستند؛ زیرا واکۀ خیشومی به واکۀ دهانی و همخوان خیشومی، «تقطیع» و تولید میشود.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
آموزش زبان انتشار: 1396/5/1