دوره 11، شماره 2 - ( 1399 )                   جلد 11 شماره 2 صفحات 113-85 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری زبان‌شناسی شناختی، پژوهشکدۀ علوم‌شناختی، تهران، ایران
2- استاد، دپارتمان روان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. ، hghassemzadeh@tums.ac.ir
3- استاد، دانشکدۀ توان‌بخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
4- استادیار، دپارتمان مدل‎سازی، پژوهشکدۀ علوم‌شناختی و مغز، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
5- استادیار، دپارتمان زبان‎شناسی شناختی، پژوهشکدۀ علوم‌شناختی، تهران، ایران
چکیده:   (2118 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر، نشان ­دادن این نکته است که طرح­وارۀ حوزۀ مبدأ استعاره­هایِ مفهومی، در حوزۀ مقصد آن­ها نیز شکل می­گیرد و بر آن اثرگذار است. به این منظور، تعداد 3 متن کوتاه استعاره­ای و 3 متن متناظر غیر­استعاره­ای آن­ها در نرم­افزار سایکوپای، در دو نسخۀ دیداری و شنیداری طراحی شد و 47 نفر از افراد پس از خواندن/ شنیدن متن­ها، در معرض بازشناسی کوتاه­مدت آن­ها قرار گرفتند. داده­های بهدست­آمده، با استفاده از نرم­افزار اس.پی.اس.اس. 23 تحلیل شد و نتایج نشان داد که آثاری از طرح­وارۀ اصلی متن­ غیراستعاره­ایِ متناظر با متن استعاره­ای، در متن استعاره­ای نیز به­چشم می­خورد. این یافته ما را به این فرض نزدیک می­کند که در استعاره­ها این طرح­وارۀ حوزۀ مبدأ است که بر حوزۀ مقصد فرا فکنده می­شود و آن استعاره را قابل فهم­تر می­سازد.
 
 
متن کامل [PDF 1229 kb]   (536 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: روان شناسی زبان
انتشار: 1399/3/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.