دوره 11، شماره 2 - ( 1399 )                   جلد 11 شماره 2 صفحات 388-363 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hoseini A, eshkevari A, majidi N. The Effectiveness of Game-Based Laerning on Students' Learning and Motivation in Arabic language. LRR. 2020; 11 (2) :363-388
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-35979-fa.html
حسینی عبدالله، اشکوری عدنان، مجیدی نفیسه. اثربخشی آموزش مبتنی بر بازی بر میزان یادگیری و انگیزۀ دانش‌آموزان در زبان عربی. جستارهای زبانی. 1399; 11 (2) :388-363

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-35979-fa.html


1- استادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، dr.abd.hoseini@khu.ac.ir
2- استادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3- دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده:   (2433 مشاهده)
تدریس زبان عربی از طریق بازی، یکی از بهترین راه­ها برای افزایش انگیزه و یادگیری دانش­آموزان است. هدف اصلی این مقاله، بررسی تأثیر بازی­های آموزشی عربی بر یادگیری و انگیزۀ درونی و بیرونی
دانش­آموزان مدارس دخترانۀ شهرستان ساوه است که با روش نیمه­آزمایشی از نوع پیش­آزمون ـ پس
­آزمون با گروه گواه انجام شد. جامعۀ آماری شامل دانش­آموزان پایۀ هفتم دو مدرسه در شهرستان ساوه به تعداد 210 نفر بود که به­صورت تصادفی، 30 نفر در گروه آزمایش و 30 نفر در گروه گواه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده­ها شامل پرسش­نامۀ اصلاح­شدۀ انگیزش تحصیلی هارتر (1981) و پرسش­های استاندارد محقق­ساخته بود. آموزش مبتنی بر بازی در 4 جلسۀ 30 دقیقه­ای انجام شد. بازی­ها به­صورت الکترونیکی و محقق­ساخته و برای دستیابی به اهداف آموزشی ترجمه­ای برخی دروس عربی هفتم طراحی شده بودند. ارزیابی علمی به­کمک دو آزمون همتا به­صورت کمّی انجام شد. متغیر انگیزه با استفاده از پرسش­نامۀ اصلاح­شدۀ هارتر به­روش لیکرت محاسبه شد. داده­های به­دست آمده با روش t گروه­های مستقل در نرم­افزار اس.پی.اس.اس. تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاصل نشان داد که تدریس زبان عربی از طریق بازی­ بر یادگیری و انگیزۀ دانش­آموزان تأثیر معناداری ندارد.
 
 
متن کامل [PDF 635 kb]   (588 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: زبان عربی
انتشار: 1399/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.