1- استادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، dr.abd.hoseini@khu.ac.ir
2- استادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3- دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده: (4887 مشاهده)
تدریس زبان عربی از طریق بازی، یکی از بهترین راهها برای افزایش انگیزه و یادگیری دانشآموزان است. هدف اصلی این مقاله، بررسی تأثیر بازیهای آموزشی عربی بر یادگیری و انگیزۀ درونی و بیرونی
دانشآموزان مدارس دخترانۀ شهرستان ساوه است که با روش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه گواه انجام شد. جامعۀ آماری شامل دانشآموزان پایۀ هفتم دو مدرسه در شهرستان ساوه به تعداد 210 نفر بود که بهصورت تصادفی، 30 نفر در گروه آزمایش و 30 نفر در گروه گواه قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامۀ اصلاحشدۀ انگیزش تحصیلی هارتر (1981) و پرسشهای استاندارد محققساخته بود. آموزش مبتنی بر بازی در 4 جلسۀ 30 دقیقهای انجام شد. بازیها بهصورت الکترونیکی و محققساخته و برای دستیابی به اهداف آموزشی ترجمهای برخی دروس عربی هفتم طراحی شده بودند. ارزیابی علمی بهکمک دو آزمون همتا بهصورت کمّی انجام شد. متغیر انگیزه با استفاده از پرسشنامۀ اصلاحشدۀ هارتر بهروش لیکرت محاسبه شد. دادههای بهدست آمده با روش t گروههای مستقل در نرمافزار اس.پی.اس.اس. تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاصل نشان داد که تدریس زبان عربی از طریق بازی بر یادگیری و انگیزۀ دانشآموزان تأثیر معناداری ندارد.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
زبان عربی انتشار: 1399/3/10