دوره 11، شماره 6 - ( 1399 )                   جلد 11 شماره 6 صفحات 480-449 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشیار گروه زبان‌شناسی کاربردی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌غرب، تهران، ایران ، alemi@sharif.ir
2- دانشجوی دکتری زبان‌شناسی کاربردی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌ مرکزی، تهران، ایران
چکیده:   (3210 مشاهده)
ترکیب فناوری­های نوین در آموزش زبان به­طور چشمگیری فراگیر شده است و در حال حاضر به­منزلۀ ابزارهای مفیدی در آموزش زبان انگلیسی کاربرد دارد. در راستای این روند، اعتقاد بر این است که به­کارگیری فناوری‌های نوین در آموزش و یادگیری تلفظ زبان انگلیسی تأثیرگذار است. به همین منظور این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش زبان از طریق واقعیت مجازی بر تلفظ زبان­آموزان نوجوان ایرانی انجام شده است. برای این منظور، ۱۸ زبان­آموز (6 تا 12 ساله) برای شرکت در مطالعه در آزمایشگاه رباتیک اجتماعی ـ شناختی دانشگاه صنعتی شریف دعوت شدند. ابتدا، تلفظ آن­ها توسط پیش­آزمون تلفظ از طریق مرورگر Speechace اندازه­گیری شد. بعد، در محیطی مجازی، در طول ده جلسۀ نود دقیقه­ای، شرکت­کنندگان دستورالعمل­هایی را درمورد تمامی موارد تلفظ­شده در آزمون دریافت کردند (شامل واکه­ های / ɪ / و / i / و واکه­های / ʊ / و / u / ) که از طریق بازی واقعیت مجازی توسط یک ربات انسان­نما اجرا شد. موضوعات آموزشی در غالب جملات ساده و مکالمات کوتاه بود. درنهایت، محققان پس­آزمون را بررسی کردند و نتایج آزمون زوجی نشان داد که در عملکرد زبان­آموزان قبل و بعد از جلسه­های آموزشی تفاوت معناداری وجود دارد. این مطالعه نشان می­دهد که بازی­های شبیه­سازی­شده در محیط واقعیت مجازی می­توانند در افزایش مهارت­های تلفظ زبان‌آموزان  به کار گرفته شوند. به علاوه، واقعیت مجازی روشی نوین برای تدریس و یادگیری زبان انگلیسی را در محیطی کارآمد و لذت­بخش ایجاد می کند.
متن کامل [PDF 883 kb]   (1886 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش زبان
انتشار: 1399/11/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.