1- دانشجوی دکترای زبانشناسی همگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی
2- دانشیار زبانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. ، M_Mirdehghan@sbu.ac.ir
3- استادیار زبانشناسی، واحد تاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی، تاکستان، ایران،
4- دانشیار زبانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران تلفن
چکیده: (1914 مشاهده)
با توجه به ضرورت در انتخاب راهبردها و شیوههای کارآمد جهت طراحیهای آموزشی برای کودکان فارسیزبان در یادگیری زبان انگلیسی، در پژوهش کاربردی نظری حاضر، نظریۀ دستور شناختی لنگاکر بهعنوان یک روش خلاق در آموزش زبان انگلیسی مورداستفاده قرار گرفت. هدف از تحقیق حاضر کاربرد خلاق دستور شناختی در آموزش است که سبب سادهسازی، یادگیری بهتر و توانمندی زبانی میشود که برای رسیدن به آن پرسشهای زیر موردتوجه قرار گرفته است: 1. بعد از گذراندن «دورۀ خلاق شیوۀ یادگیری توصیف کردن واژه در جمله»، افزایش تعداد واژگانی که با استفاده از ویژگی «مشخصبودگی» در بافت متنی معنادار توسط گروههای کنترل و آزمایش به کاربرده شدند، به چه میزان میشود؟ 2. چگونه میتوان از ویژگی «ترکیبهای همنشینی» جهت آسانسازی آموزش ساخت «واحدهای پیچیده زبانی» درجملهها استفاده کرد؟ در این راستا، بعد از آموزش خلاق به شیوۀ شناختی از بین 160 نفر، متن 46 نفر از فارسیزبانان به کمک نرمافزار اس.پی.اس.اس. توصیف کیفی و کمی شدند. درنتیجه با کاربرد دورههای خلاق دستور شناختی لنگاکر، زبانآموزان توانستند با روش صحیح ترکیب و همنشینی واژگان، به ساخت جملات خوشساخت زبانی اقدام کنند. گروه آزمایش بعد از گذراندن دورۀ خلاق شیوۀ یادگیری توصیف کردن واژه در جمله، توانست از تعداد کل واژگان کتاب درسی 98 درصد واژگان را گسترش دهد و در متون خود بگنجاند. گروه کنترل نیز بدون گذراندن دورۀ خلاق توانست 44 درصد از کل واژگان را در متون خود به روش صحیح ترکیب و همنشین کند. از نمودارهای شبهشناختی نیز جهت آسانسازی آموزش استفاده شد.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
زبان شناسی انتشار: 1401/9/10