1- کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران.
2- استادیار گروه زبانهای خارجی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران. ، m.elahi@ub.ac.ir
3- دانشیار گروه زبانهای خارجی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران.
چکیده: (3647 مشاهده)
منبع کنترل رفتار نوعی خصیصۀ روانشناختی است که به درک افراد از میزان کنترل خویش بر اتفاقات پیرامونشان دلالت دارد و نقش حیاتی در موفقیت یا شکست فرد در جنبههای مختلف زندگی ایفا میکند. اگرچه منبع کنترل رفتار خصیصهای پایدار نیست، اما تقریباً تمامی مطالعات نسبتبه آن، دیدگاهی خطی و علت و معلولی داشتهاند. بنابراین، در این مطالعۀ موردی سعی بر آن شده است که براساس نظریۀ سیستمهای پیچیده و پویا، منبع کنترل رفتار دانشجویان ایرانی با استفاده از مدل مجموعۀ پویا بررسی شود. جامعۀ آماری تحقیق از 5 دانشجوی یک کلاس زبان عمومی دانشگاه بجنورد تشکیل شده و دادههای تحقیق طی 7 جلسه از طریق مصاحبههای نیمهساختاری، تکلیفسنج، گزارش کلاسی شرکتکنندگان و مشاهدات حضوری محقق جمعآوری شده است. دادههای جمعآوریشده با استفاده از نرمافزار MaxQDA تجزیه و تحلیل شده است که درنتیجۀ آن، تعدادی از عوامل درون/ بینفردی، محیطی و اجتماعی بهمنزلۀ عوامل اثرگذار بر بیرونی یا درونی بودن منبع کنترل رفتار دانشجویان شناخته شد. با توجه به اینکه بسیاری از روانشناسان و محققان معتقدند که منبع کنترل رفتار درونی درمجموع خصیصۀ روانی سالمتری است، لذا این مطالعه سعی بر آن دارد تا توصیههایی برای استادان برای کمک به دانشجویان در راستای درونی شدن منبع کنترل رفتار آنها ارائه دهد.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
روان شناسی زبان انتشار: 1400/3/10